Розваги, Лас-Вегас та подорожі на острови. Як українські менеджери НР розкошували коштом глобального офісу

Розваги, Лас-Вегас та подорожі на острови. Як українські менеджери НР розкошували коштом глобального офісу

Після закриття представництва Hewlett-Packard в Україні місцеві менеджери організували схему з просуванням продукції з розкішними курортами, дорогими подарунками і підставними особами, через що американці недорахувалися майже двох мільйонів доларів.
Середа, 20 грудня 2023, 14:00 -
колаж Андрія Калістратенка

Корупцію заведено ототожнювати винятково з державними службовцями та політиками. Проте у світі міжнародних корпорацій, які за своїми масштабами все більше нагадують держави, шахрайство менеджменту нічим не відрізняється від зловживань у світі чиновників. Чимало таких історій відбувається і за участю українських топменеджерів, які завдають країні великої репутаційної шкоди.

У 2020 році американська технологічна компанія Hewlett-Packard (HP) направила лист до українського комунікаційного холдингу Atlantic Group з вимогою пояснити неточності у звітах про проведені маркетингові заходи, які замовляв техногігант.

Служба аудиту HP проаналізувала звіти про 175 заходів з 2018 року на 2,1 млн дол і попросила обґрунтувати витрати на 1,8 млн дол. У запиті вона навела приклади однакових фото з подій у різних звітах, сумнівні рахунки та, можливо, підроблені підписи.

Цей лист запустив механізм доміно, який мав болючі наслідки для багатьох гравців на українському ринку компʼютерної техніки та реклами. Можливо, про це ніхто б не дізнався, якби один з підрядників згаданого комунікаційного холдингу, Віктор Гуржій, який супроводжував їх маркетингову діяльність в Україні, не виніс цю історію назовні. З ним не розрахувалися за виконану роботу.

Реклама:

Гуржій поділився з ЕП даними із звітів та бюджетів, комунікаціями менеджерів української команди HP, які висвітлюють їх роботу за п'ять років до початку великої війни. Хоча ця історія стосується лише приватних коштів і сталася кілька років тому, вона розкриває підходи в роботі міжнародної структури на локальному ринку. Підходи, які в розвинених країнах як мінімум не прийнятні, а як максимум – протизаконні.

HP Inc. є публічною компанією, акції якої котируються на Нью-Йоркській фондовій біржі (NYSE). Порушення правил та зловживання службовим становищем працівниками компанії можуть спричинити прямі (фінансові) та непрямі (репутаційні) збитки. Крім того, подібна історія траплялася з HP у 2014 році, коли технологічний гігант погодився виплатити 108 млн дол через корупцію дочірніх компаній у Росії, Польщі та Мексиці. Тоді закордонні підрозділи HP дали хабар чиновникам з метою отримання вигідних контрактів.

Як влаштована робота HP в Україні

У 2014 році Hewlett-Packard розділилася на дві структури: НР Inc. та Hewlett Packard Enterprise. Після цього перша закрила своє представництво в Україні. Проте це не означало припинення діяльності компанії на локальному ринку. Працівникам місцевого офісу запропонували виїхати до Варшави та приєднатися до польського офісу. Частина працівників так і зробила, продовживши працювати на український ринок.

Тих, хто залишився в Україні, включили до штату компанії Visage Advertising Limited – української "дочки" маркетингового агентства Visage Media, з яким НР Inc. мала договірні відносини. Цих працівників почали називати "чемпіони НР".

Героями цієї історії є такі особи.

Українська команда НР або "чемпіони НР". Її члени входили в регіон ECG Eastern Central Group, який відповідав за Україну, Грузію, Білорусь, Вірменію, Молдову, Узбекистан та Азербайджан. "Чемпіони НР" є позаштатними працівниками американської компанії. Ті, хто після 2014 року переїхали до Варшави, залишилися в штаті НР.

І ті, і інші представляли інтереси НР на українському ринку: відповідали за продажі продукції компанії, контакти з партнерами й замовниками, маркетинг та рекламу.

Члени української команди НР, за правилами американської корпорації, не мали доступу до бюджетів проєктів, не оперували ними, не домовлялися з підрядниками і не звітували про реалізовані заходи перед європейським офісом за виконані підрядні роботи.

Європейський офіс НР у взаємодії з українською командою розподіляв та погоджував бюджети на їх маркетингові проєкти, приймав за ними звіти від підрядників, а саме компанії Visage Media LTD, стежив за показниками компанії в Україні.

Visage Media LTD, маркетингове сервісне агентство і ключовий підрядник НР в Україні. Коли українська команда НР отримувала погодження бюджету на якусь активність від європейського офісу, Visage Media LTD мало брати на себе його реалізацію: домовлятися з підрядниками, узгоджувати деталі з членами української команди та подавати підсумкові звіти в систему НР, включаючи копії оплачених рахунків.

Після прийняття звітів Visage Media LTD отримувало за них кошти для покриття видатків. Принцип взаємодії між НР та Visage Media LTD не передбачав ручного керування і доступу до коштів з боку представників НР. Хоча "чемпіони НР" входили до штату дочірнього підприємства Visage Media LTD, вони не мали доступу до коштів. Це був класичний аутстафінг для виплати зарплати "чемпіонам НР" після закриття офісу.

Власником Visage Advertising Limited, на яку номінально оформили "чемпіонів HP", була кіпрська компанія Visage Media LTD, якою володіла V.A.A. LTD. Остання входить до холдингу Atlantic Group, на адресу якого були надіслані претензії аудиторів корпорації.

Співпрацю за договором між американською корпорацією НР та Visage Media LTD можна описати на такому прикладі. Один з "чемпіонів НР" звертається до американського офісу із запитом, що для збільшення продажів потрібно створити, надрукувати та розповсюдити листівки з інформацією про новинки компанії.

Після погодження цього запиту Visage Media LTD як виконавець починає його реалізацію, домовляючись з підрядниками та узгоджуючи деталі з європейським офісом НР. Після виконання робіт представники Visage Media LTD готують звіт та завантажують його в систему звітності НР. Після підтвердження виконання робіт офіс НР надсилає агенції гроші. Тобто роль українського офісу, "чемпіонів НР", мінімальна: сформувати запит.

Кошти, які європейський офіс НР надсилав за отриманою звітністю, переважно направляли на фінансування рекламних активностей, стимулювання активностей для партнерів та замовників, утримання команди промоутерів та мерчандайзерів в Україні й виплати зарплат "чемпіонам НР".

Проте локальна команда НР на українському ринку працювала за іншою схемою. Замість того, щоб лише контролювати роботу Visage Media LTD з боку замовника, українська команда HP самостійно погоджувала бюджети й плани і звітувала про виконання робіт в американський офіс.

Іншими словами, представники регіонально офісу одночасно були замовниками і виконавцями маркетингових кампаній, вели комунікацію з підрядниками та готували звіти для головного офісу. Ба більше, виходячи з отриманих ЕП даних, Visage виконувала формальні обов'язки: оформляла документи та переказувала кошти.

Представники Visage навіть не мали доступу до інформації про виконання їх контракту. Звіти за них подавали співробітники НР. Visage Media LTD лише утримувала "чемпіонів НР" в штаті і нараховувала їм зарплати.

Працівник і тут, і там

На українському ринку до 2021 року майже всю комунікацію з підрядниками від НР вела Катерина Гуренко, яка представлялася маркетинговим менеджером американської компанії. Протягом 2015-2021 років вона замовляла й погоджувала оплату більшості рекламних кампанії та суміжних робіт від імені НР.

До 2015 року Гуренко працювала маркетинг-менеджером в українському офісі НР. Після його закриття її разом з колегами перевели за програмою аутсорсу персоналу до "чемпіонів HP" в структуру компанії, що належить Visage Media LTD. Фактично ж вона далі виконувала функції маркетинг-менеджера НР в Україні.

 
Лист, надісланий Катериною Гуренко, де вона використовує логотипи компанії, корпоративну пошту та підписується співробітницею HP

У всіх листуваннях з підрядниками Гуренко представлялася маркетинг-менеджером НР. Цікаво, що і для Visage Media LTD вона виступала представником НР, який керує процесами в Україні. Проте її реальні повноваження були значно більшими від звичайного представника американської компанії.

За словами співрозмовника ЕП, близького до команди "чемпіонів НР", Гуренко одночасно була замовником від НР та виконавцем у Visage Media LTD. Домовляючись з підрядниками, вона погоджувала оплати та звітувала перед європейським офісом. Тобто виникла ситуація, коли менеджер НР в Україні перебирав на себе обовʼязки підрядного агентства і мав доступ до бюджетів усіх активностей.

Статус Гуренко як одночасного робітника в обох компаніях був зрозумілий для всіх членів команди НР, які працювали на український ринок. На спільних заходах американської компанії її представляли як маркетинг-менеджера HP, але, на відміну від інших "чемпіонів", на неї в самій компанії окремі бюджети ніколи не виділяли. У відомостях Visage Media її зарплата була близькою до мінімальної в країні.

Зекономив – значить заробив

Описана схема дозволяла локальній команді НР самостійно погоджувати та планувати бюджети, визначати, куди і як їх витрачати, а після цього готувати щодо них звіти для головного офісу компанії.

Корпоративна корупція – це незаконне використання влади або впливу працівниками чи офіційними особами компанії для отримання особистої вигоди. Вона може мати різні форми, зокрема фіктивні витрати: завищення витрат або створення фальшивих документів для отримання неправомірної вигоди.

Щоб "зекономити", Гуренко в окремих проєктах усно домовлялася з підрядниками про заниження вартості робіт, за які пізніше звітувала перед НР за повною ціною. У певних випадках, як вказує співрозмовник ЕП, знайомий з виконанням підрядних робіт, жодних активностей не було, лише подавалися звіти для зарахування коштів на рахунки Visage Media LTD. Чому в останній на це заплющували очі?

За словами Гуржія, ця компанія отримувала 3% комісії від надісланих коштів. Решта залишалася в розпорядженні "чемпіонів НР" та представників НР у Варшаві. Тож роль Visage Media LTD зводилася до того, щоб просто переказувати гроші на прохання Гуренко та вести бухгалтерський облік процесу переказу.

Кожен член української команди визначав, скільки йому необхідно грошей для роботи з партнерами за своїм напрямком. Після того, як кожен менеджер прописував потреби, формувалася картина, завдяки чому можна було акумулювати кошти НР на рахунках Visage Media LTD. Вартість деяких проєктів з партнерами насправді становила одну суму, а у звіті для європейського офісу вказувалися більші цифри.

 
Частина "зекономлених" коштів з пропозицією їх використання

При цьому всі партнери мали надсилати рахунки лише Гуренко, яка їх погоджувала для оплати Visage Media LTD. Тобто для українських менеджерів НР Visage Media LTD з підрядника перетворилося на умовний банк, через який можна було проводити оплати та зберігати кошти за реальні або вигадані активності.

"Для деяких звітів перед американцями організовувалися фотозйомки з підставними гостями, виготовлялися брендовані матеріали, спеціально оформлявся конференц-зал", – зазначає Гуржій.

За роки такої роботи команді "чемпіонів НР" вдалося "зекономити" близько 1,8 млн дол. Це тільки та сума, яку виявили аудитори американської компанії.

На конференцію у Лас-Вегас

Акумулюючи кошти на рахунках Visage Media LTD, українська команда НР не раз організовувала заходи для партнерів під логотипом технологічної компанії, але не згадувала про них у звітахТільки у 2017-2019 роках вони з партнерами їздили в Чилі, США, Шотландію та на Азорські острови. До прикладу, бюджет неофіційної поїздки команди НР з партнерами в Чилі на сім днів становив 99 тис дол або 6,6 тис дол на добу на людину.

Для організації подорожей Гуренко зверталася в турагентство і домовлялася з ним як з підрядником. Обговорювалася кількість людей, переліт, проживання та програма подорожі. Оплата проводилася з активностей, завдяки яким вдалося акумулювати кошти у Visage Media LTD. Як зазначає співрозмовник ЕП, головним критерієм організації заходів була максимальна якість, ціна значення не мала.

Так, подорож 18-23 липня 2019 року на Азорські острови (Португалія) коштувала майже 81 тис дол за шість днів. Поїздка подавалася як конференція ритейлерів, проте в програмі для партнерів та клієнтів HP Inc. в Україні була відсутня ділова частина. Зате передбачалося відвідування трьох островів Азорського архіпелагу.

Острів Фаял обрали, аби помилуватися китами у відкритому океані, Сан-Мігель – щоб скупатися в Озері вогню, Острів Піку – щоб побачити найбільш мальовничі краєвиди. Крім того, програма передбачала поїздки по Лісабону на ретро-автомобілях, запальний вечір на дискотеці, зустріч майбутніх підкорювачів Азорських островів за келихом портвейну на мисі Кабо-де-Роко, дегустація вина на виноробні.

У подорож на Азорські острови разом з менеджерами HP їздили представники найбільших українських магазинів електронної техніки (MOYO, Eldorado, Comfy, "Фокстрот", Rozetka, Computer Vsesvit, Worldwide Manufacturing, E.D.). Для внутрішнього звіту останніх це також була "робоча поїздка на конференцію".

За словами співрозмовників ЕП, такі подорожі мали позитивний ефект для бізнесу НР, адже сприяли покращенню відносин з партнерами. Чому ж тоді для них не залучали кошти від головного офісу? Річ у тім, що американська компанія відкрито ніколи не фінансує такі речі, оскільки це суперечить її правилам. У США це може бути трактовано як хабарництво з усіма юридичними наслідками.

Іронія ще і в тому, що українська команда HP була не єдиною, хто так завойовував лояльність. У листуванні між собою менеджер HP з роботи з ключовими замовниками розповідав Гуренко про необхідність організувати "вражаючу поїздку для партнерів, бо конкуренти з Dell та Xerox возили їх на Сейшельські острови та Занзібар".

 
натисніть для збільшення

Інколи їм це вдавалося. У рамках організованого PC Distribution Summit у США менеджери української компанії та її партнери відвідали Лос-Анджелес, Лас-Вегас та Гранд-Каньйон в Аризоні. Між цими пунктами були дорогі ресторани, готелі, політ на гелікоптері, шоу Цирку Де Солей, тест-драйв Lamborghini Huracán.

Для себе "чемпіони HP" та українські працівники польського офісу організовували новорічні корпоративи, подарунки на свята, дні народження для кожного члена української команди. Усе це оплачувалося грішми, які вдалося акумулювати на рахунках Visage Media LTD.

Наостанок

Після отримання запиту від американських аудиторів Visage Media звернулося до менеджерів HP в Польщі, проте отримало відповідь, що вони не відповідають за звітність підрядника, оскільки той має самостійно їх подавати. Гуренко почала стверджувати, що вона не має ніякого стосунку до української команди HP, адже зареєстрована в одній з дочірніх компаній Visage Media і є їхнім працівником.

З 2021 року співпраця між Visage Media LTD та HP припинилася, "чемпіонів HP" перевели в іншу фірму. Кошти, якими управляла Гуренко, заморозили на рахунках Visage Media LTD. Це призвело до того, що зʼявилися обурені підрядники, які не отримали оплати за зроблену роботу.

Пізніше кошти частині з них повернули, але не всім. Головний кістяк команди, який підтримував життєдіяльність описаної вище схеми, залишився на своїх посадах.

"Компанія HP вимагає від своїх співробітників, партнерів і постачальників дотримуватися найвищих стандартів доброчесності та етичного ведення бізнесу. Компанія HP уважно розглянула ці звинувачення та провела ретельне розслідування", – коротко відповіли ЕП в американському офісі НР. Які результати цього розслідування – невідомо.

Український менеджмент HP та працівники Visage Media від спілкування з ЕП відмовилися.

Реклама: