"Економічна правда" запрошує на конференцію "Відбудова України: чому не слід відкладати до перемоги"

У Раді збираються голосувати за скандальний законопроєкт про містобудівну реформу

Понеділок, 12 грудня 2022, 16:57 -

У Верховній Раді готуються голосувати за скандальний законопроєкт №5655 щодо містобудівної реформи, який критикують, зокрема, архітектори, органи місцевої влади та активісти.

Про це повідомляє Рух "Чесно".

"Чесно", зокрема, вимагає у парламентарів не квапитися з прийняттям містобудівної реформи і "якісно попрацювати над зауваженнями".

"Один з найбільших ризиків: громадяни не будуть мати жодного впливу на те, що і як будують забудовники, а приватний контроль дасть забудовникам можливість контролювати самих себе.

Реклама:

На необхідності врахувати пропозиції усіх зацікавлених сторін наголошують ЗМІ та низка членів профільного комітету, зокрема й представники "Слуги народу". Суперечливий законопроєкт вже стоїть у попередньому порядку денному найближчої сесії. Без належного обговорення пропозицій стейкхолдерів Рух ЧЕСНО вважає недоцільним підтримувати цей законопроєкт", - наголошують в "Чесно".

Один із ініціаторів законопроєкту, народний депутат від "Слуги народу" Олена Шуляк повідомила, що законопроєкт №5655 найближчим часом планують виставити на голосування в Раді.

За даними ЕП, голосування за законопроєкт очікується 13 грудня.

Реклама:

Так, архітектори критикують законопроєкт за утиски прав архітекторів та ризики монополізації ринку. 

Органи місцевої влади - за лобізм великих забудовників та обмеження прав місцевого самоврядування. Громадські активісти - за відсутність інструментів для широкого громадського контролю та корупційні ризики в Мінрегіоні.

Раніше Спілка українських підприємців (СУП) закликала депутатів відхилити документ, а рух "Чесно" оголосив голосування за документ "маркерним": інформацію про те, як за нього голосував кожен народний депутат, відобразять у його профілі.

Як писала ЕПдокумент, який мав створити прозору систему містобудівного контролю та вирішити проблеми в галузі будівництва, збільшує повноваження Міністерства розвитку громад та територій і передає міністерству невластиві функції, які раніше виконувала Державна архітектурно-будівельна інспекція.

"Законопроєкт пропонує поєднати функції контролю та нагляду в Мінрегіоні, що порушує антикорупційне законодавство… Ми отримаємо дублювання функцій, дискрецію повноважень та корупційні ризики", - йшлося в листі СУП.

Утім, авторка законопроєкту Олена Шуляк наполягає, що акт передбачає розділення контрольно-наглядових повноважень у сфері містобудівної діяльності. За її словами, функції з містобудівного контролю виконуватимуть Державна інспекція архітектури та містобудування (ДІАМ) та місцева влада.

"Функції з державного містобудівного нагляду виконуватиме Мінрегіон. Об’єктами нагляду будуть уповноважені органи містобудування та архітектури , органи з містобудівного контролю , розробники проєктної документації, експертні та саморегульовані організації, виконавчі органи рад", - заявляла вона.

Водночас аналітикиня руху "Чесно" Вікторія Олійник переконана, що для утворення Містобудівної палати не потрібно ухвалювати окремий закон.

Аналітики "Чесно" також звертають увагу на те, що документ пропонує встановити для забудовників "приватний контроль". Це означає, що будівельні компанії зможуть створювати власні фірми, які "контролюватимуть" їх діяльність.

Водночас Олена Шуляк заявила, що уповноважених осіб з містобудівного контролю реєструватимуть у Мінрегіоні тільки в разі їх відповідності низці критеріїв, у тому числі - розширеній майновій відповідальності власників таких фірм.

"Здійснення містобудівного контролю "приватним контролем" не допускатиметься, якщо в замовника або генпідрядника та уповноваженої особи наявні спільні кінцеві бенефіціарні власники юридичної особи", - заявляла вона.

Бізнес також обурювався сумами штрафів, які вводить законопроєкт. У Спілці підприємців зауважували, що каратимуть навіть за формальні порушення.

Проєкт встановлює штрафи не за формальні порушення, а за умисні протиправні дії, парирує Шуляк.Вона додає, що при підготовці документа до другого читання враховані зауваження НАЗК, Головного науково-експертного управління Верховної Ради, Міністерства юстиції та Міністерства культури.

Представники бізнесу відповіли, що внесених правок недостатньо. Вони пропонували провести широке обговорення законопроєкту зі стейкхолдерами.

Детальніше про законопроєкт № 5655 щодо реформи містобудування читайте у статті ЕП: Нові правила гри чи підігрування забудовникам. Як Рада може змінити містобудування?

Економічна правда

Реклама: