Вбрання для Instagram. Як українки створили компанію на мільйони доларів, продаючи віртуальний одяг

Вбрання для Instagram. Як українки створили компанію на мільйони доларів, продаючи віртуальний одяг

Середа, 25 серпня 2021, 08:45 -
Наталія Моденова і Дар'я Шаповалова
Стартап DressX, заснований Дар'єю Шаповаловою та Наталією Моденовою, за кілька років перетворився на найбільший у світі магазин цифрового одягу і тепер коштує мільйони доларів. Як це стало можливим.

На початку липня 2021 року заснований двома українками стартап DressX залучив від західних венчурних фондів 2 млн дол інвестицій.

Ідеться про інтернет-магазин, інноваційність якого полягає в створенні і продажу віртуального одягу.

Лише за рік роботи його асортимент зріс з 35 до 1 500 позицій, завдяки чому він став найбільшим у світі магазином цифрового одягу з капіталізацією 6-15 млн дол.

Як була створена компанія DressX, яка бізнес-модель закладена в основу цього бізнесу та як цьому сприяє поведінка покоління Z.

Реклама:

Хто засновниці

Стартап DressX у серпні 2020 року запустили українки Дар'я Шаповалова та Наталія Моденова, які з юності пов'язані зі світом моди.

Після закінчення Інституту журналістики Київського національного університету ім. Тараса Шевченка Шаповалова пішла працювати на телебачення й одразу, у 2007 році, стала ведучою авторської програми "Тиждень моди з Дар'єю Шаповаловою" на ТРК "Київ", яку вела сім років.

У сфері моди її цікавив бізнес fashion-індустрії, і саме це вона намагалася висвітлювати у своїй програмі.

"У 18 років я програму запустила, а в 25 зрозуміла, що хочу піти з телебачення, бо мене більше цікавить інша діяльність у сфері моди", – розповідає 34-річна підприємиця.

У 2014 році вона зосередилася на розвитку проєкту Kiev Fashion Days, який заснувала разом із командою у 2010 році. Тоді Kiev Fashion Days був брендом, під яким компанія Дар'ї та Наталії проводила тижні моди.

На них українські дизайнери презентували нові колекції учасникам fashion-індустрії, зокрема баєрам (великі покупці колекцій, які формують асортименти магазинів), відомим та заможним людям, які стежать за трендами у світі моди, профільним ЗМІ.

Розвинути Kiev Fashion Days Дар'ї Шаповаловій допомогли зв'язки, які вона налагодила під час роботи на телебаченні з впливовими представниками вітчизняної і закордонної fashion-індустрії. Покази фінансували спонсори, а дизайнери сплачували внески за участь у показах.

Kiev Fashion Days швидко став популярним в Україні і за її межами. Уже через рік постійним спонсором заходів стала компанія Mercedes-Benz, завдяки якій тиждень моди перейменували на Mercedes-Benz Kiev Fashion Days. Така назва, як і спонсорство з боку автовиробника, проіснувала шість років.

За час існування проєкт отримав статус найбільшого тижня моди в Східній Європі.

У 2014 році, після анексії Криму і війни на Сході, країну охопила криза. Не оминула вона і fashion-індустрію.

Люди боялися інвестувати в українських дизайнерів, тому Дар'я та Наталія створили ще одну, цього разу міжнародну компанію More Dash, щоб продавати колекції українських дизайнерів за кордон.

"Ми дуже швидко вийшли в прибуток. Мені здається, що More Dash ніколи не була неприбутковою, бо ми чітко розуміли нашу ринкову нішу і допомагали дизайнерам з бізнес-процесами", – згадує Дар'я.

 
Зліва на право: CEO і співзасновниця DressX Дар'я Шаповалова, СОО і співзасновниця DressX Наталія Моденова, продакт-менеджерка Юлія Краснієнко
джерело: DressX

"Займаючись розвитком компанії, я багато читала і стежила за тим, що відбувається у світі. Згодом зрозуміла, що всі інновації відбуваються в tech (сфері технологій), тому захотіла отримати додаткову освіту", – розповідає вона.

Шаповалова подала документи до Hult International Business School і отримала грант на навчання у сфері MBA у відділенні школи в Сан-Франциско. Після року навчання вона залишилася жити в США і почала будувати наступну компанію.

Створення стартапу

DressX допомагає вирішити головну проблему fashion-індустрії – надвиробництво.

Майже з кожної нової колекції світові дизайнери продають лише 40% одягу, інші 60% через три місяці віддають у стокові магазини. Якщо протягом двох років одяг не купили, його викидають або відвозять у країни третього світу.

В останні роки представники покоління Z (люди, які народилися у 1997-2010 роках) регулярно публікують в Instagram і TikTok контент із зміною зовнішнього вигляду. Створення образів потребує нового одягу та аксесуарів.

"Я зрозуміла, що у світі є величезна проблема перевиробництва товару, яка сильно пов'язана з бажанням людей виробляти новий контент: відео, фото, розповідати про себе. Ми на всіх фотографіях в одязі. При цьому дедалі більше людей, особливо покоління Z, бачать частину свого життя в Instagram і TikTok", – пояснює Шаповалова.

Ще у 2018 році Дар'я та Наталія, яка теж переїхала до Сполучених Штатів, зареєстрували в Лос-Анджелесі компанію з управління двома експериментальними магазинами одягу.

У магазині можна було придбати одяг, узяти його в оренду за 25-30 дол або зробити в ньому професійний контент: короткі відео чи професійні фото, які недоступні людям, не пов'язаним з fashion-індустрією.

Один такий магазин розташовувався на головній шопінг-вулиці Лос-Анджелеса Мелроуз авеню, інший – у районі Беверлі Хілз.

Через рік стартап отримав 100 тис дол "ангельських інвестицій" (приватні венчурні інвестиції на ранньому етапі розвитку стартапу), які надходили протягом півтора року.

Магазини мали гарні фінансові показники, тому в грудні 2019 року засновниці почали розробляти бізнес-план, який передбачав масштабування з відкриттям сотень магазинів у США. Однак ці плани у лютому 2020 року різко змінив COVID-19.

"В Америці все закрилося за день. Усе було дуже серйозно. Я зрозуміла, що нам потрібно робити те саме, тільки не офлайн. Люди нікуди не будуть ходити, і як довго це триватиме, невідомо.

Ми зрозуміли: якщо результатом того, що ми продавали, були фото і відео, то треба робити все в цифровому вигляді. Тобто взагалі без одягу", – зазначає вона.

На чому DressX заробляє

На початку 2020 року до проєкту приєдналася Юлія Краснієнко, ексдиректор з маркетингу українського стартапу Looksery, який у 2019 році придбала американська компанії Snapchat за 166 млн дол. У новій компанії Юлія очолила розробку продукту.

DressX запустили 1 серпня 2020 року у вигляді сайту, на якому будь-хто міг придбати віртуальний одяг.

Процес купівлі цифрового одягу простий: людина заходить на сайт, обирає одяг, завантажує фото людини, яку потрібно одягнути, платить. Фахівець з 3D стартапу DressX отримує фотографію, "одягає" віртуальні речі на фотографію і відправляє замовнику.

Наразі процес "одягання" включає ручну роботу, але Дар'я каже, що стартап наближається до створення алгоритму для автоматизації цього процесу. Зараз клієнт отримує фото з придбаним "одягом" через 24 години.

На старті проєкту покупці могли обирати віртуальний наряд серед 30 доступних моделей. Їх Наталії надсилали п'ять-шість 3D-дизайнерів, які створюють моделі звичайного одягу.

 
джерело: DressX

Ціна віртуального одягу формувалася разом з дизайнерами. За умовами співробітництва з DressX, дизайнер отримує 15-30% від кожного продажу, тоді як його частка у фізично виготовленому одязі становить близько 30%.

Одна фотографія з одягненою цифровою сукнею коштувала 20-300 дол.

На запитання, чому людина не може завантажити з інтернету, наприклад, піджак і за допомогою Photoshop "одягти" його на своє фото або звернутися з таким замовленням до спеціаліста, Дар'я відповідає, що власноруч зробити це дуже складно, а послуги спеціаліста обходяться дорожче.

Незважаючи на незвичайний вид послуг, після запуску інтернет-магазин DressX щомісяця відвідували 15-20 тис користувачів, наголошує Шаповалова.

 
джерело: DressX

Наразі віртуальний магазин щомісяця відвідують 20-30 тис осіб. Їм доступно понад 1 500 моделей одягу. Приблизно 40% розробили незалежні дизайнери, 60% – це колекції власного бренду DressX.

 

Який відсоток відвідувачів сайту користуються послугами магазину, підприємиця не розкриває, але каже, що після першого придбання 15% клієнтів поверталися і купували знову.

Середній чек DressX – 23 дол, 40% покупців – чоловіки, 60% клієнтів – жителі США. За ними йдуть Великобританія, Франція, Росія та Україна.

Оскільки проєкт почав інтенсивно зростати, через три місяці він отримав 250 тис дол "ангельських інвестицій".

На ці гроші стартап найняв перших інженерів, які почали працювати над створенням мобільного додатка для iOS. Із серпня 2020 року по лютий 2021 року штат команди стартапу збільшився з трьох до шістнадцяти осіб.

 
Команда DressX
джерело: DressX

У липні 2021 року DressX підписав угоду на 2 млн дол венчурних інвестицій. За словами Дар'ї, після цього компанія отримала ще один раунд інвестицій, але їх розмір вона не розголошує.

З урахуванням цього раунду підприємниця оцінює капіталізацію стартапу 6-15 млн дол.

Над чим працюють зараз

Завдяки щедрому фінансуванню стартап швидко розвивається.

У серпні 2021 року DressX запустив додаток на iOS, який передбачає підписку: за 2,99 дол на тиждень користувач має доступ до 35 віртуальних суконь і технології доповненої реальності.

Технологія дозволяє в режимі реального часу "одягати" на себе цифрові речі і створювати відео для соцмереж. Доступ на місяць коштує 9,99 дол, на рік – 99,99 дол. Невдовзі в додатку з'явиться тисяча моделей одягу, обіцяє Шаповалова.

Додаток для Android стартап планує запустити у 2022 році. Одночасно в DressX розробляють функцію інтернет-магазину, що дозволить продавати віртуальний одяг у вигляді NFT.

Ця технологія заснована на технології блокчейну: власник віртуального одягу може підтверджувати свої права власності на нього і перепродавати його.

"Фешн – одна з індустрій, які найбільше забруднюють планету. Ми всім інвесторам говоримо, що наша головна мета – знизити виробництво зайвих речей. Такі речі повинні існувати лише на відео і фото", – підсумовує Дар'я.

Реклама: