СТАРТУЄ ЧЕРГОВЕ КВАРТАЛЬНЕ ОПИТУВАННЯ ЩОДО ДІЛОВИХ ОЧІКУВАНЬ ПІДПРИЄМСТВ

Вівторок, 12 жовтня 2010 —
Головне управління НБУ по м. Києву і Київській області запрошує підприємства Київського регіону взяти участь у опитуванні щодо ділових очікувань. Це гарна нагода для керівників та власників підприємств, які зацікавлені в інформації, що відображає стан та напрям розвитку бізнес-середовища, та хочуть впливати на формування політики властей для наближення її до потреб розвитку бізнесу
Отже, ким, як, коли проводяться опитування? Опитування підприємств щодо ділових очікувань проводяться Національним банком України з 2006 року. Безпосередньо контактують з підприємствами працівники територіальних управлінь НБУ, під керівництвом Департаменту економічного аналізу та прогнозування НБУ. Анкетування підприємств здійснюється на щоквартальній основі. Вибірка для проведення опитування складається з майже 1300 підприємств, що представляють економіку за основними видами діяльності, формами власності, розмірами за кількістю працівників. Кожен регіон України має у вибірці квоту, пропорційну внеску у національну економіку. Анкети розсилаються поштою, електронним зв’язком, використовується також інтерв’ювання по телефону. У Київському регіоні учасниками опитувань є близько 150 підприємств. Навіщо проводяться опитування? Опитування підприємств з метою з’ясування ділових очікувань використовуються для отримання оперативної економічної інформації. Певною мірою ці дані замінюють статистику, дозволяючи здійснювати моніторинг економічної активності, аналіз поточної економічної ситуації та короткострокове прогнозування. За результатами опитування Національним банком України готується аналітичний звіт, який надається міністерствам та відомствам України, підприємствам-учасникам та оприлюднюється через мережу Інтернет на веб-сторінці НБУ. Головне управління НБУ по м. Києву і Київській області оприлюднює основні результати опитування підприємств регіону через засоби масової інформації та здійснює розсилку результатів опитування підприємствам-учасникам. Опитування підприємств є насамперед ефективним інструментом інформаційно-аналітичного забезпечення при реалізації грошово-кредитної політики. Його впровадження базується на зарубіжній практиці. Розробляючи підходи до проведення опитувань, Національний банк опирався на досвід країн Єврозони, Канади, Росії та ін. Експерти підкреслюють, що опитування підприємств є важливим каналом двостороннього обміну інформацією між центральним банком та бізнесом. Отримані дані дозволяють складати прогнози щодо розвитку виробництва, цінової динаміки і відповідним чином оцінювати ефективність заходів у монетарній сфері. Важливим аспектом, що знаходить відображення у питаннях анкети, є доступність фінансування, в т.ч. банківського кредитування. Результати опитування звертають увагу керівництва НБУ на інфляційні та девальваційні очікування респондентів, фактори зміни споживчих цін та цін виробників, оцінку підприємствами дій Національного банку, вплив курсу гривні та інші важливі фактори. Оскільки інформація аналізується та узагальнюється у різних розрізах (галузевий, регіональний тощо), вона є поштовхом для аналізу та здійснення коригуючих заходів органами державного управління різних рівнів у межах їх компетенції. У свою чергу, узагальнені результати опитування підприємств дозволяють підприємствам оцінювати тренди в розвитку економічної ситуації, загальноекономічного клімату та відповідно реагувати на них при прийнятті економічних рішень. Яку саме інформацію містять результати опитувань і що вона означає? Анкета містить запитання щодо оцінки підприємствами факторів зовнішнього та внутрішнього середовища. Так, для обрахунку індексу ділових очікувань, що є випереджальним індикатором розвитку підприємств України, до анкети включено запитання стосовно оцінок підприємствами власного фінансово-економічного стану, зміни загальних обсягів реалізації, рівня інвестицій, кількості працівників. На кожне запитання відповіді можливі за шкалою «поліпшиться (зросте) – не зміниться – погіршиться (знизиться)». Для узагальнення використовується балансовий метод – розрахунок різниці між відсотком тих, хто очікує поліпшення ситуації, та тих, хто прогнозує її погіршення. Таким чином ми виходимо на розуміння, які настрої - позитивні чи негативні – превалюють у бізнес-середовищі. Які проблеми виникають при проведенні опитування підприємств? Процес щоквартального опитування підприємств має бути проведений у стислі часові рамки. Тому надзвичайно важливо отримати відповіді респондентів оперативно та в повному обсязі. На жаль, керівники підприємств не завжди готові оперативно відповідати на наші запитання. Інколи заважають зовнішні чинники, часом дається взнаки ефект «перенесення» на працівників Національного банку негативу, викликаного рішеннями або діями владних структур чи загостренням кризових явищ. Незважаючи на це, ми вважаємо проведення опитування гарною нагодою посилити регіональну присутність центрального банку та сприяти налагодженню тісніших контактів та обміну інформацією з підприємствами регіону. Ми закликаємо керівників підприємств регіону активно брати участь у проведенні опитувань, обдумано відповідати на запитання, особливо в частині очікувань, оскільки їх відповіді об’єктивніше відображатимуть економічні реалії та прогнози й допомагатимуть більш адекватно реалізувати заходи грошово-кредитної політики. Для участі у проведенні опитувань підприємства м. Києва і Київської області можуть звертатися до Головного управління Національного банку України по м.Києву і Київській області за адресою: yta@kiev.bank.gov.ua , тел. 230 16 58.
Реклама: