Світові корпорації обережно вступають у 2010 рік

Вівторок, 2 лютого 2010 —
Менша, проте значна частина компаній налаштовується на агресивне зростання
Лондон, Київ, 2 лютого 2010 р. – За минулий рік економічна ситуація значно змінилася, проте більшість корпорацій, як і раніше стурбовані ходом відновлення економіки. Такі результати комплексного опитування, проведеного «Ернст енд Янг» наприкінці 2009 року серед керівників вищої ланки майже 900 найбільших компаній світу. Проведене «Ернст енд Янг» в січні минулого року дослідження «Нові можливості в складних умовах» (Opportunities in Adversity) було присвячене ключовим стратегічним пріоритетам компаній на 2009 рік. Майже три чверті опитаних планували зосередити зусилля на збереженні позицій свого бізнесу, і лише 19% мали намір використовувати економічний спад з метою пошуку нових можливостей на ринку. Результати нового дослідження, проведеного в рамках поточної програми «Ернст енд Янг» «Уроки кризи» (Lessons from change) демонструють, що до початку грудня 2009 року частка компаній, зацікавлених у нових можливостях у 2010-му, зросла до 34%. Однак понад половина респондентів (53%) як і раніше вважають виживання пріоритетним завданням на 2010 рік. Олексій Кредісов, керуючий партнер «Ернст енд Янг» в Україні, додає: «В Україні ми спостерігаємо тенденції, подібні до світових. За результатами нещодавнього дослідження «Вплив економічної кризи на українські компанії», презентованого 26 січня 2010 р., економічний клімат в Україні і далі справляє негативний вплив на можливість капітальних інвестицій, на що вказали 70% респондентів. Водночас значна частина керівників українських компаній, так само як і їхні колеги в інших країнах, теж акцентували увагу на позитивних змінах. В Україні близько третини респондентів (33%) приділяють увагу новим можливостям у бізнесі, відзначаючи покращення в цій галузі». Разом з тим істотна частка компаній, які протягом року були змушені провести комплекс відповідних заходів, починають відновлювати позиції, трохи менша кількість організацій продовжують працювати над підвищенням ефективності існуючих активів – їх кількість зменшилася з 39% до 27%, а частка компаній, які все ще займаються реорганізацією свого бізнесу, скоротилася з 37% до 27%. Джон Мерфі, керуючий партнер Ernst & Young Global з питань ринків, зазначив: «Оптимістичні настрої посилюються, але поки мають нестійкий характер. Зростання впевненості цілком вмотивоване, враховуючи масштаб заходів зі стимулювання економіки, що реалізуються урядами ряду країн, а також поступове відновлення ділової активності на ринках країн, що розвиваються. Протягом найближчих 12 місяців заклопотаність компаній питаннями виживання бізнесу може знизитися, проте про повну нормалізацію економічної ситуації поки говорити зарано». Менша, проте значна частина респондентів вказують на зростання показника EBITDA Примітно, що в 2009 році значному числу компаній вдалося зафіксувати зростання доходів. Більше третини респондентів відзначили збільшення показника прибутку до відрахування відсотків на капітал, податків, суми зносу основних засобів і амортизації (EBITDA) протягом останнього року більш ніж на 5%. В контексті глобального економічного спаду цікаво, що 7% усіх опитаних компаній збільшили даний показник на 20%. 45% компаній Азіатсько-Тихоокеанського регіону та компанії з оборотом від 100 до 500 млн. доларів США продемонстрували зростання EBITDA більш ніж на 5%. Аналогічне зростання показала третина найбільших з опитаних нами організацій (з оборотом, що перевищує 10 млрд. доларів США). У Латинській Америці (26%), Західній (28%) та Східній (29%) Європі частка компаній, які зафіксували зростання EBITDA на рівні 5% і вище, виявилася меншою. У галузевому розрізі понад 40% учасників фармацевтичного, аерокосмічного та оборонного секторів відзначили збільшення показника більш ніж на 5%. У компаній нафтогазового, виробничого та автомобільного секторів показник EBITDA переважно залишився на колишньому рівні або знизився. Джон Мерфі додає: «Як ми і передбачали в січні минулого року, незважаючи на непросту економічну ситуацію і наявність певних труднощів, в 2009 році визначилися явні лідери – компанії, що зуміли виявити нові можливості в складних умовах. Згідно з результатами проведеного нами дослідження можна виділити групу компаній у розрізі країн і секторів з характерною програмою в галузі підвищення ефективності діяльності, зокрема швидкого виходу на ринок. Ці компанії оперативніше за інші ухвалюють і виконують рішення, що дозволяє їм використовувати можливості, які супроводжують процес змін на їхніх ринках». Проте докризовий рівень показників прибутку поки не досягнуто Досягнувши нижчої точки кризи, компанії прагнуть визначити, коли відбудеться відновлення колишніх темпів зростання прибутку. Приблизно третина респондентів вважають, що повернення до докризового рівня можливе протягом шести місяців, ще третина – до початку 2011 року; остання третина – не раніше ніж через два роки. Лише 1% опитаних досить песимістично оцінюють свої можливості і заявляють, що до докризового рівня не повернуться ніколи. Джон Мерфі також зазначає: «Зростання не тільки прибутку, але і виручки на сьогодні є найбільш актуальним завданням для корпорацій, багато з яких вважають, що процес відновлення відбувається надто повільними темпами – як у короткостроковій, так і в довгостроковій перспективі». Які плани на 2010 рік? Як компанії збираються підвищувати ефективність свого бізнесу в поточному році? Третина респондентів упевнені, що є можливість і далі скоротити витрати завдяки підвищенню ефективності. Значна частка опитаних компаній (72%) планують підвищити гнучкість своїх операцій за рахунок зниження постійних витрат, зокрема в рамках допоміжних служб, а також підвищення продуктивності. Другою за популярністю відповіддю стала оптимізація охоплення ринків (64%) шляхом виходу на нові ринки, пропозиції нових продуктів або пошуку нових каналів збуту, а також удосконалення бізнес-моделі (64%), що припускає перегляд організаційної структури, ключових функцій і галузей співробітництва. Крім того, на думку респондентів, прискорення процесу прийняття і виконання рішень (63%) і посилення керівного складу (62%) також суттєво підвищать їхні шанси на успіх. Незважаючи на обмежений доступ до капіталу, 80% компаній націлені на зростання Рівно половина усіх опитаних нами компаній погодилися з тим, що в майбутньому році обмежений доступ до капіталу буде як і раніше стримувати їх зростання. Разом з тим, 30% респондентів заявили про свій намір реалізовувати стратегію агресивного зростання у світлі поліпшення прогнозів щодо попиту на їхніх ринках. Ще 49% корпорацій планують використовувати можливості зростання від випадку до випадку, зважаючи на відсутність певних перспектив щодо відновлення їхніх ринків. Одна п'ята частина опитаних назвали своїм основним стратегічним завданням контроль витрат до поліпшення ситуації на ринку. На завершення Джон Мерфі зазначив: «Очевидно, що багато компаній прагнуть винести уроки з із змін, що сталися на ринку. І хоча простих рішень не буває, і немає універсального рецепту, що гарантує негайний успіх, наше дослідження визначає, завдяки яким програмам дій провідні компанії досягають успіху сьогодні. Наприклад, такі організації мають глибше розуміння ситуації на ринках і притаманних їм ризиків. Крім того, вони використовують більше інноваційних рішень у своїй стратегії і бізнес-структурі, ніж їхні конкуренти, і активніше співпрацюють з партнерами. Ці успішні компанії ретельно готуються до роботи в умовах оновленої економіки та ефективно управляють своїм майбутнім». Примітки для редакторів У листопаді-грудні 2009 року в рамках програми «Ернст енд Янг» «Уроки кризи» (Lessons from Change) фахівці Economist Intelligence Unit провели опитування серед 876 керівників компаній та членів рад директорів. Виручка більше половини компаній, що брали участь в дослідженні, перевищує 1 млрд. доларів США, а річний оборот 22% організацій становить понад 10 млрд. доларів США.
Реклама: