Кто из мировых корпораций одновременно зарабатывает и в России, и в Украине

Кто из мировых корпораций одновременно зарабатывает и в России, и в Украине

Крупнейшие иностранные компании в РФ за два года войны сократили доход на треть. ЭП подсчитала, как в это же время у них обстояли дела в Украине. (укр)
Среда, 1 мая 2024, 15:20 -

За два роки великої війни півсотні найбільших західних корпорацій на третину зменшили свої доходи на російському ринку. Проте це середня "температура по палаті".

Наприклад, у 2023 році доходи трьох десятків компаній з-поміж тих, хто вже продав бізнес в РФ або зупинив там виробництво і шукає покупців на активи, втратили більше половини виручки, у порівнянні з 2021 роком.

Водночас два десятки фірм продовжують працювати в Росії, так ніби нічого і не сталось. Завдяки цьому вони зберігають рівень доходів приблизно на "довоєнному" рівні. Частина з них просто перестали публікувати свою фінансову звітність. Серед них Nestle, Leroy Merlin, Mondelez та деякі інші.

Сплачені ними податки на підтримку путінського режиму – це кров українців на їхніх руках.

Реклама:

Практична, а не ідеологічна, проблема полягає в тому, що багато з цих компаній мають бізнес й в Україні. Роботу в Росії вони, як правило, пояснюють бажанням "не кидати своїх співробітників" і тим, що вони забезпечують, наприклад, "харчами мирне населення", а в Україні "данатять" постраждалим і біженцям.

То ж ЕП вирішила проаналізувати, що в реальності відбувається із їх бізнесами і там, і тут.

Війна їх не зупинила. Скільки заробляють в РФ міжнародні компанії

З півсотні найбільших іноземних корпорацій в РФ – як тих хто за два роки великої війни вже пішов, так і тих хто залишається фінансувати Кремль – мінімум 35 мали українські офіси, а подекуди й виробництва. За великим рахунком схеми бізнесу в двох країнах кардинально відрізнялися лише в автомобільних компаній.

Якщо в РФ вони вели бізнес напряму і часто володіли там складальними виробництвами (наприклад, Toyota, Volkswagen, Nissan, Renault та інші), то в Україні більшість автокорпорацій не мали власних заводів, а були представлені тут лише офіційними дилерами.

В інших сферах бізнеси організовані дуже схоже і відрізняються хіба що масштабами на користь РФ, де, треба визнати, ринок значно більший.

Усі ці компанії поділили на чотири групи. Першу представляють ті, хто за два роки однаково збільшив дохід і в РФ, і в Україні (детальніше дивіться нижче методологію).

В ній, в основному тютюнові гіганти та великі продуктові корпорації, такі як Mars (зростання на 14% в Росії, і на 16% в Україні) або Nestle (дані невідомі, а на українському – на 19%). Остання хоч і не публікувала фінансові результати в РФ, з високою ймовірністю можна припускати, що її доходи не впали, а, швидше за все, зросли, як і в інших харчових компаній.

Друга група – хто збільшив дохід в Росії, але зменшив в Україні. Мабуть, найбільш показовий її представник – американська PepsiCo.

В РФ її дочірня компанія "Вимм-билль-данн" збільшила прибуток у 2,6 раза, а загальні продажі групи зросли на 26% до 4,7 млрд дол. Далі буде більше – у 2024 році американська компанія запустила першу лінію нового заводу з виробництва снеків та солоних закусок під Новосибірськом.

Вийшли, але не зовсім. Як топові спортивні бренди продовжують заробляти в РФ

В Україні – все навпаки. Гривневий дохід за два роки війни впав на 20% на що є об'єктивні підстави. Частина виробничих активів компанії розташовувались в Миколаївській області, які на початку 2023 року частково перенесли у Вишневе Київської області. У вересні того ж року уламки збитої російської ракети влучили по території заводу та її складських приміщеннях, через що ті були частково зруйновані.

Схожа історія й в американської Mondelez, яка прозвітувала про прибутки від бізнесу в Росії у 2023 році, які більше "ніж будь-коли раніше", звісно ж, прикриваючись тезою, що зупинення діяльності "означало б зупинку поставок продовольства для багатьох родин, які не мають жодного відношення до війни". І хоча сама звітність не оприлюднена, відомо, що у 2022 році мова йшла про зростання на 38%, у порівнянні з 2021 роком.

А в Україні в цей час маємо падіння на 29%, на що так само є об’єктивна причина: російські війська знищили фабрику в Тростянці на Сумщині, що був тимчасово окупований на початку великої війни.

Приклади Mondelez і PepsiCo яскраво свідчать, що ці компанії не здатні розрізняти добро і зло і обирають неправильний бік історії.

Третя група глобальних корпорацій – ті, хто фактично втратив чи добровільно закрив/продав свій бізнес в обох країнах із початку великої війни. Показовий приклад рітейлерів – іспанської Inditex (бренд Zara та інші), шведських H&M та IKEA. Вони повністю закрили магазини і в Росії, і в Україні, хоча й не звільняли персонал і продовжували платити їм зарплати.

Згодом вони все ж продали активи в РФ. А ось в Україну почали повертатися – у тому числі зусиллями вітчизняного МЗС. В листопаді 2023 році це зробила H&M, а весною цього року – поступово відкриває двері своїх магазинів Inditex. IKEA заявляє, що вивчає можливість відновлення роботи.

Понад 1000 компаній вийшли з Росії, але не всі зупинили бізнес

Остання група корпорацій – ті, які зменшили дохід в Росії, і збільшили в Україні. Фактично це більш сміливі міжнародні конкуренти попередньої групи.

Наприклад, польський ритейлер LPP (бренди Reserved, Cropp), з яким нещодавно розгорівся скандал через підозри, що компанія пішла з РФ не по справжньому, і продовжує постачати одяг для продажу в магазинах нових власників. В Україні ж компанія змогла збільшити дохід на 60%, завдяки тому, що тут тимчасово були відсутні основні конкуренти (Inditex, H&M).

Суттєво збільшив доходи вітчизняний McDonald's (на 64%), який після певної паузи, першим повернувся ще восени 2022 року, і за цей час активно розвиває нові заклади.

Обидві ці згадані компанії збільшили доходи на суми значно більші, ніж інфляція. Тож фінансова вдача посміхається сміливим. Або кому сприяє ринок.

Збільшення доходів автомобільних корпорацій таких як Volvo та Scania, які торгують комерційним транспортом (у тому числі з пробігом) – це один із можливих наслідків масштабного переділу логістичного бізнесу в Україні, який за час великої війни зробив акцент на автомобільний вантажний транспорт. 

Методологія. Фінансові показники вказані в національних валютах без врахування інфляції. Для всіх компаній, які мають підтверджені виходи з ринку РФ (продали активи чи ліквідували) дохід у 2023 році дорівнює 0 рублів, хоча фізично активи можуть бути перезапущені новими власниками під іншими назвами і операційною діяльністю.

Реклама: