"Черная пятница": главная афера столетия или время выгодных покупок?

"Черная пятница": главная афера столетия или время выгодных покупок?

Четверг, 26 ноября 2020, 10:30 -
gfk.com
Как покупать товар на наиболее популярных торговых площадках, не попасть в ловушку маркетплейсов и уберечься от обмана в периоды безумных скидок. (укр)

Щороку наприкінці листопада наш гаманець нещадно атакують маркетингові пропозиції та захмарні знижки. Black Friday або "чорна п'ятниця" – день надзвичайних знижок – у 2020 році припадає на 27 листопада.

Що несе споживачам Black Friday, чого треба остерігатися і чи можна зробити дійсно вигідні покупки?

Незважаючи на пандемію, традиція купувати товари в "чорну п'ятницю" збережеться і у 2020 році. Уже кілька тижнів магазини в усьому світі навперебій пропонують придбати товари за найвигіднішими цінами.

Особливістю цьогорічного розпродажу є те, що він значною мірою переміститься в онлайн. Для багатьох ритейлерів діють карантинні обмеження, а для покупців відвідування магазинів – це додатковий ризик захворіти.

Реклама:

Напередодні найбільшого свята для продавців та їх клієнтів ЕП традиційно розповідає про те, як, що і де можна придбати зі знижками.

Еволюція Black Friday

За однією з версій, назва "чорна п'ятниця" виникла через автомобільні затори. У період святкування Дня подяки (останній четвер листопада) американські магазини робили величезні знижки.

Усі, хто поспішав придбати товари, опинялися на вулиці, створюючи багатокілометрові затори.

Друга версія пов'язана з особливостями бухгалтерії. Річ у тім, що пів сторіччя тому у звітності компаній збитки відображалися червоним кольором, а прибутки – чорним. У святковий період (до Дня подяки) люди витрачали багато коштів на подарунки, продажі збільшувалися, а отже, усі записи були чорними.

Котра версія правдива, тепер не скаже ніхто. Достеменно можна сказати одне: жодна з них не відображає того, що буде відбуватися в "чорну п'ятницю" 2020 року.

Черги за право першим придбати товари зі знижками, юрба людей, яка вривається до магазину і навперебій купує все, що бачить, – усе це в минулому. Споживчі традиції за один рік змінив коронавірус.

Необхідність дотримання дистанції, карантинні заходи для бізнесу та ризик захворіти майже повністю переведуть "чорну п'ятницю" в інтернет. Навряд чи хтось буде асоціювати цей день із скупченням людей.

Один з найбільших світових ритейлерів – Walmart – уперше за останні 30 років не відкриє свої магазини увечері Дня подяки. Саме з цього традиційно починалися згадані атаки покупців на магазини.

Франція взагалі вирішила перенести "чорну п'ятницю" на тиждень. 28 листопада в країні закінчується чотиритижневий локдаун, і влада побоюється неконтрольованого скупчення людей у магазинах.

За традицією останніх років, в Україні "чорна п'ятниця" розтягується на всі вихідні, але не у 2020 році.

На початку листопада уряд заборонив роботу торговельних центрів і гіпермаркетів на вихідних, увівши так званий карантин вихідного дня. Тому на цих вихідних можна буде придбати лише продукти харчування або ліки.

За таких обставин взяти участь у найбільшому розпродажі року можна лише в онлайні. Інтернет не обмежує місце для закупівель – це можуть бути і світові торговельні гіганти, і місцеві магазини.

"Чорна п'ятниця" на іноземних маркетплейсах

Amazon

На цьому сайті можна купити майже все: від біографії Мішель Обами до набору стильних ножів. До "чорної п'ятниці" там навіть зробили окремий відділ товарів.

 

Акційна ціна на деякі товари може триматися на такому рівні не весь тиждень, а лише 24 години у певний день.

 

Як купувати на Amazon

1. Зареєструватися. На головній сторінці сайту клікнути по Your Account, а в меню – Start Here та ввести свої дані англійською. Створити обліковий запис, натиснувши на Create your Amazon account.

2. Обрати товари.

3. Перейти в кошик і заповнити дані щодо доставки.

4. Оплатити замовлення банківською карткою.

5. Після відправки товару скопіювати наданий продавцем трек-номер (Tracking Number).

6. Обрати сервіс, який доставить товар в Україну: NP Shopping ("Нова пошта"), Big-Basket, EasyExpress, Shopfans або Meest.us.

Walmart

Це мережа універсальних магазинів, де продаються товари за нижчими, ніж зазвичай, цінами. Така собі американська версія українських магазинів "Усе по 10". Там можна обрати і продукти, і товари першої необхідності, і навіть техніку.

Найчастіше у Walmart купують одяг, який там набагато дешевший, ніж на офіційних сайтах брендів.

 

Як купувати на Walmart

1. Зареєструватися, натиснувши кнопку Account.

2. Обрати товари.

3. Обрати сервіс, який доставить товари в Україну.

4. Перейти в кошик і заповнити дані доставки. Вказати ту ж адресу, що і в обраному поштовому сервісі.

5. Оплатити замовлення банківською карткою.

6. Відстежувати посилку через вкладку Track Order на панелі ліворуч.

AliExpress

Найбільше мемів про інтернет-покупки пов'язано саме з цим китайським сервісом. На AliExpress є все, там можна замовити навіть автомобіль.

Знижки на цьому сайті становлять 30-90%. Товар, який у звичайний період коштує небагато, під час "чорної п'ятниці" можна замовити майже задарма.

На AliExpress можна обрати країну доставки, валюту оплати і мову інтерфейсу.

 

Як купувати на AliExpress

1. У вкладці Account необхідно зареєструватися. Там же можна відстежувати обрані товари, бачити персональні знижки і навіть отримати 24 дол за запрошення друзів купувати на сайті.

2. Обрати товари.

3. Перейти в корзину, заповнити дані доставки.

4. Оплатити замовлення банківською карткою.

5. Коли товар буде в Україні, прийде повідомлення з пропозицією обрати, яким сервісом доставити: "Укрпоштою" чи "Новою поштою".

Далі на покупця чекають сюрпризи: щодо ціни за доставку та розміру мита.

За доставку посилки із США до 0,5 кг залежно від сервісу доведеться заплатити 2,5-4 дол, за кілограмову посилку – до 12 дол. Чим більші об'єм та вага, тим більшою буде вартість доставки.

Крім того, з липня 2019 року в Україні підвищили мито на товари з-за кордону.

Якщо вартість товарів у посилці перевищує 100 євро, то із суми понад цю норму треба буде заплатити мито у розмірі 10%. Окремо сплачуються 20% ПДВ. Наприклад, за посилку вартістю 140 євро додатково треба буде сплатити 12 євро (8 євро ПДВ і 4 євро мита).

Як українські маркетплейси готуються до Black Friday

Prom – найвідвідуваніший український маркетплейс 2019 року за версією EVO.Business (500 млн відвідувань) – почав масштабну рекламну кампанію за тиждень до "чорної п'ятниці".

Сервіс оголосив весь тиждень, з 23 по 29 листопада, часом розпродажу і пропонує знижки на деякі товари до 70%.

Не пасе задніх і прямий конкурент Prom – Rozetka. Цей маркетплейс пропонує знижки на деякі товари до 65%.

Магазин електроніки Алло оголосив період з 23 по 30 листопада "чорною ніжнятницею". Там знижки на деякі товари перевищують 50%.

Знижки анонсують не лише великі інтернет-магазини, а й спеціалізовані. Наприклад, на сайті Shafa можна купити брендовий одяг зі знижкою до 90%.

Kasta запровадила знижки з 16 листопада. За покупки, оплачені карткою Visa, можна отримати кешбек до 15%.

Що купують у "чорну п'ятницю"

На Amazon у "чорну п'ятницю" у 2019 році найпопулярнішими були такі категорії товарів.

✘ Одяг.

✘ Дрібна побутова техніка.

✘ Планшети, ноутбуки, комп'ютери, телевізори.

✘ Розумні домашні гаджети і технології.

✘ Іграшки.

✘ Подорожі, досвід.

Очевидно, у 2020 році подорожі не увійдуть до такого переліку через пандемію, а от вихід нової лінійки Iphone, скоріше за все, заохотить купувати техніку.

За даними Приватбанку, українці вже менше витрачають на розпродажах.

Проаналізувавши продажі в День холостяка (11 листопада 2020 року), банк підрахував, що кількість покупок на AliExpress знизилася у півтора рази порівняно з 2019 роком. Отже, те саме може статися і в "чорну п’ятницю".

Що планують купувати українці? Компанії Gradus Research та NCG (Nostra Communications Group) провели відповідне опитування.

 

Якщо хтось не встигне придбати товар у "чорну п'ятницю", то це можна зробити в "кіберпонеділок" (Cyber Monday). Це серія розпродажів в онлайн-магазинах, які відбуваються у наступний після Black Friday понеділок.

Цю традицію у 2005 році започаткував ресурс Shop.org, онлайн-підрозділ Національної федерації роздрібної торгівлі США.

У 2019 році в період з "чорної п'ятниці" до "кіберпонеділка" покупки зробили майже 190 млн американців. Вони витратили 7,5 млрд дол. За даними BlackFriday.com, більшість товарів американці придбали в інтернеті – 142 млн транзакцій порівняно із 124 млн у звичайних магазинах.

"Чорна п'ятниця" найбільша маркетингова афера сторіччя

Величезні знижки на товари можливі лише тоді, коли до цього ціни були завищені. Про те, як коливаються ціни на Amazon залежно від періоду року, можна відстежити на сайті Blackfridayhits.

У 2018 році ЕП провела власний експеримент і дослідила, як змінюється вартість товару в період "чорної п'тниці". Окремо ЕП оприлюднила методи, якими користуються шахраї для отримання коштів від покупців.

Слід пам'ятати, що головне завдання маркетплейсу – продати товар, а чи потрібен він споживачу – це зовсім інша річ.

Раніше ЕП писала, як вберегтися від обману у періоди шалених знижок. Ось кілька правил.

1. Обміркувати, чи дійсно обрана річ потрібна.

2. Пам'ятати, що покупку можна повернути.

3. Перевірити ціни на обрану позицію на інших майданчиках.

4. Прочитати умови купівлі із зірочкою.

За даними недавнього дослідження, 71% зроблених у "чорну п'ятницю" покупок спонтанні. Тож підготовка та чіткий план дій допоможуть визначитися, чи потрібна та чи інша річ і де вигідніше її придбати.

Реклама: