Еволюція довіри: як шерингова економіка руйнує світові кордони

Еволюція довіри: як шерингова економіка руйнує світові кордони

Понеділок, 3 жовтня 2016, 08:00 -
"Потрібну річ не обов’язково купувати, її можна позичити" — міркує сучасний громадянин світу.
"Речами можна ділитися, та ще й з користю" — гадає собі власник цієї речі.
"Потрібно допомогти обом сторонам знайти одне одного: тим, хто має, чим ділитися та тим, кому це може знадобитися" — вирішує прихильник раціонального використання ресурсів та створює шерингову платформу.

Подібні міркування дали поштовх до розвитку шерингу в світі. Подальшому ж укріпленню його позицій сприяє те, що в основу шерингу закладені зрозумілі кожному постулати:

  • Економія часу та ресурсів (Приклад: не потрібно купувати авто, аби раз на місяць виїхати за місто)

  • Вигідно (Приклад: надання житла в оренду знижує витрати на його утримання)

  • Раціональне споживання (Приклад: оптимальне користування транспортом знижує шкідливі викиди)

Соціальний ефект від шерингу сприяє збільшенню загального рівня довіри у суспільстві. Загальна ж ідеологія шерингової економіки якнайкраще ілюструється принципом "win‑win", коли від взаємодії виграють обидві сторони.

Комунікації — ключовий драйвер шерингу

Популярність шерингу обумовлена розвитком комунікаційних технологій. Доступність мобільного зв’язку та інтернету є одним з ключових драйверів шерингової економіки. За даними Міжнародного Союзу Зв’язку, на сьогоднішній день інтернет доступний майже 50% жителів планети. Станом на липень 2016 року кількість користувачів мережі налічує 3,5 млрд.

Закономірним є зростання числа прихильників використання мобільних додатків шерингових платформ. Так, наприклад, в Україні близько половини відвідувань платформи OLX здійснюється з мобільних пристроїв.

 

За світовою статистикою відвідуваності провідних шерингових платформ OLX та BlaBlaCar, перевагами мобільного доступу користується чимало учасників світового шерингу. Зокрема, кількість завантажень мобільних додатків складає 300 млн. та 21 млн. відповідно.

Базова складова шерингу — довіра

Шерингову економіку ще можна назвати економікою довіри. Адже довіра — це безцінний актив і головний рушій шерингу у світі. Зростання довіри одне до одного серед користувачів сприяє росту довіри і до шерингових платформ. За даними BlaBlaCar, людині з заповненим  профілем на шеринговій платформідовіряють більше, ніж сусідам і практично так само,  як і родичам.

Як свідчать результати власного дослідження BlaBlaCar — лідера світового райдшерингового сервісу — рівень довіри до сусідів складає 42%, в той час як людині з надійним профілем на BlaBlaCar довіряють 88% опитаних. Більшою довірою користуються лише друзі та родина — 92% та 94% відповідно.

 

Довіра — фундамент, на якому будуються шерингові майданчики. Головний же "будівельний матеріал" — репутація, яка в свою чергу вибудовується по "цеглинках". До них можна віднести:

  • Особиста інформація, зазначена в профілі на шеринговій платформі

  • Рейтинг учасника на платформі та репутація онлайн

Безумовно, профіль на шеринговій платформі формує перше враження і його наповнення впливає на прийняття рішення щодо доцільності взаємодії з його власником. Звісно, для кожного шерингового майданчика притаманні різні атрибути "ідеального" акаунту. Але зазвичай вирішальну роль має наявність загальної інформації про людину — фото, контактні дані, посилання на акаунти в соцмережах.

Наприклад, за даними флагманів українського шерингу, "портрети" користувачів, яким довіряють найбільше, виглядають наступним чином.

 
 

Варто відзначити, що соціальні мережі вносять свій вагомий вклад в зміцнення довіри до онлайн-сервісів. Авторизація у різноманітних онлайн сервісах через акаунт у соцмережі зручніша за традиційну реєстрацію із зазначенням адреси електронної скриньки.

Тому цей спосіб авторизації використовують все більше, в тому числі для доступу на шерингові платформи. Як відмічають на українській платформі з обміну речами "Плюшкін", 95% відвідувачів цієї платформи "логіняться" саме через профіль у соцмережах.   

Неодмінна складова шерингового профілю — це відгуки та рекомендації  інших учасників. Згідно проведених PwC досліджень, довіряти платформі  лише після авторитетної рекомендації готові 69%.

Більше того, як зазначає PwC з посиланням на Nielsen’s 2012 Global Trust in Advertising Survey, проведене в  56 країнах, 92% людей довіряють рекомендаціям більш, аніж будь-яким проявам прямої реклами.

Саморегулювання на шерингових платформах

Шеринг — економіка з душею. Тримаючись на "китах" загальнолюдських цінностей, регулюється вона за тими ж правилами, що й звичайне спілкування між людьми. Більшість цих правил не є встановленими "згори" чи нав’язаними адміністрацією шерингових майданчиків.

Це прості, "неписані закони" людського співіснування. Учасники активно формують атмосферу взаємодії і самі визначають, з ким мати справу. Скажімо користувачі провідної райдшеринговій платформи BlaBlaCar в 95 випадках із 100 не підвозять пасажирів, що не мають фото у своєму профілу.

Можна сказати, шеринг — це така собі екосистема з природним саморегулюванням. До речі, саме таке самостійне регулювання вважають ефективнішим за державне 64 % опитаних PwC громадян.

Отже, користувачі шерингових платформ у своїй взаємодії дотримуються елементарних норм "екології спілкування".

Підтриманню рівня довіри приділяють увагу і безпосередньо шерингові майданчики

"Ми постійно працюємо над удосконаленням існуючих та впровадженням нових заходів безпеки користувачів BlaBlaCar. Масштабність компанії дає нам можливість використовувати глобальну експертизу, переймати досвід роботи інших країн і запускати на локальному ринку продукти, які показали хороші результати в інших регіонах.

Також, ми постійно стежимо за світовими тенденціями роботи інтернет-сервісів і запускаємо опції, які є затребуваними серед користувачів в Україні.

Сьогодні в деяких країнах ми тестуємо і впроваджуємо страхові продукти, які, на додаток до існуючого обов'язкового страхового полісу, зможуть допомогти водієві в дорозі і навіть покривають ризики пасажирів щодо забутих в автомобілі речей.

У Туреччині нещодавно почала працювати система ідентифікації користувачів через урядове API, а в Індії — через скан документів, що засвідчують особу.

Звісно, що надані копії документів не видимі користувачам, але в профілі з'являється позначка, що людина надала свій ID, і довіра до такого користувача, відповідно, вища. Ми розглядаємо запуск схожих опцій і для українських користувачів" — зазначає Олексій Лазоренко, керівник BlaBlaCar в Україні.

В арсеналі інструментів підвищення довіри вітчизняного шерингового майданчика OLX наявні:

  • Інформування учасників всіма можливими засобами масової комунікації

  • Cпільні проекти з логістичними сервісами

  • Cпівпраця з правоохоронними органами по превентивних заходах

"OLX не контролює, як користувачі купують та продають товари одне одному. Вони здійснюють угоди в зручний їм спосіб та час. Однак це не означає, що ми не переймаємося питаннями безпеки. Регулярно сервіс впроваджує нові послуги, спрямовані на те, щоб користувачам було просто, зручно й безпечно продавати товари та послуги.

Платформа співпрацює з логістичними компаніями в напрямку доставки товарів. Покупці можуть отримувати бажаний товар з іншого міста й сплачувати за нього гроші лише після того, як впевняться, що товар відповідає їх очікуванням та заявленому продавцем опису. Це значно зменшує ризики шахрайства, пов’язаного з передоплатами.

Ми постійно комунікуємо з нашими користувачами й нагадуємо про основні правила безпеки: зустрічатися особисто, передавати товар з рук у руки, користуватися доставкою з постоплатою, не розголошувати конфіденційні дані банківських карток тощо.

Через величезну популярність OLX, є недобросовісні користувачі, які намагаються зловживати довірою звичайних українців. Однак прості правила безпеки та обачність допомагають здійснювати вигідні покупки та продажі онлайн.

Тим же користувачам, які натрапили на недобросовісного продавця чи покупця, ми надаємо повну консультаційну допомогу щодо того, як захистити свої права: як звернутися до поліції, як правильно написати заяву, чому варто це робити. Крім того, OLX співпрацює з правоохоронними органами й за запитом надає інформацію для більш швидкого пошуку зловмисників", — розповіла Катерина Онищенко, маркетинг-директор OLX.

Через еволюцію довіри до економічної революції

На ідеях шерингу будується нова світова соціально-економічна система.  Шеринг — не просто поєднання наявних попиту та пропозиції за допомогою сучасних технологій. Це дійсно таки революція та переформатування концепції споживання внаслідок зміни парадигми.

Запорука подальшого розвитку шерингу в тому, що він виник еволюційним шляхом. Це не штучно сформований попит на якийсь продукт, нав’язаний світовими корпораціями чи державою. Це те, що фактично люди самі роблять для себе. Для просування шерингу, його, так би мовити, "промоушену" не використовують традиційні маркетингові стратегії.

Головним і, як показує світовий досвід, найбільш ефективним рушієм лишається так зване "сарафанне радіо". А у випадку із шерингом, ключова складова — це високий рівень довіри між аудиторією цього "радіо".