Долар – 26, бензин - 21?

Долар – 26, бензин - 21?

Існує надія на те, що АМКУ зможе збити ціни нижче 20 гривень за літр А-95. Інтуіція підказує, що нафтовики не збанкрутують за таких умов.
Понеділок, 9 лютого 2015, 00:21
Данило Нестеров, ЕП

Нацбанк зробив велику справу. Його керівник Валерія Гонтарева таки визнала, що імпортери реально купують долари за ціною, що наближалась до 20 гривень за долар. Вона скасувала фантастичний індикативний курс, і ціна долара начебто зненацька підскочила.

В п’ятницю 6 лютого середній комерційний курс ввечері зупинився в районі позначки 25,5 гривні.

В той же день велика кількість мереж АЗС відреагувала на новину переглядом цін. Але чи було то справедливо?

Чи може так статися, що до цього ціна вже враховувала нинішній надвисокий курс?

Ми вирішили порахувати, як високо насправді мають підстрибнути ціни, якщо курс залишиться незмінним.

Для розрахунків будемо відштовхуватись від цін Orlen Lietuva, які публікуються на сайті orlen.com.ua. Середньозважена ціна тони нафтопродуктів на чотирьох різних станціях, з яких можливе постачання товару, складала: 604 долари за 95-й бензин (10 ppm) та 584 долари за дизельне пальне (10 ppm).

Ціни на нафтопродукти множимо на курс долара, що склався на міжбанківському ринку. І нехай 26 - це спекулятивна ціна, а реальний курс для великих покупців є більш низьким, але вже найближчим часом він напевно стане таким.

Фото podrobnosti.ua

В п’ятницю ціна долара зупинилася на позначці 25,5 гривні. З комісіями банків і збором до ПФУ, отримуємо 26 гривень. Додаємо до отриманих цифр акцизи. Нагадаємо, що в нашій країні акцизи номіновані в іноземній валюті, а саме в євро. Тому крок Нацбанку до відносно вільного курсоутворення відіб’ється ще й на вартості акцизів, які сплачують за курсом НБУ, а не за комерційним курсом.

Якщо на 16 січня акциз на бензин та дизельне пальне складали 3753 грн та 1858 грн відповідно, то вже 6 лютого акцизи зросли до 5332 грн та 2640 грн. Отриману суму вартості пального та акцизного податку множимо на 1,2 (20% - розмір ПДВ), і отримуємо вартість пального на кордоні. В результаті бачимо наступні цифри.

Середньозважена вартість нафтопродуктів ORLEN Lietuva (дол./міжбанк)

Бензин E-95 10 ppm

Diesel 10 ppm F class

604

26

15704

584

26

15184

Акциз (євро/курс НБУ)

202

26,4

5332,8

100

26,4

2640

ПДВ

20%

4207,36

20%

3564,8

Вартість з ПДВ

25244,2

21388,8

Станом на п’ятницю 6 лютого, за даними консалтингової групи "А-95", середня вартість 95 бензину та дизельного пального вже в роздробі по Україні складала 23 та 21 тис грн за тону. А аналогічна таблиця станом на 16 січня поточного року виглядала наступним чином.

Середньозважена вартість нафтопродуктів ORLEN Lietuva (дол./міжбанк)

Бензин E-95 10 ppm

Diesel 10 ppm F class

554

20,2

11190,8

541

20,2

10928,2

Акциз (євро/курс НБУ)

202

18,58

3753,16

100

18,58

1858

ПДВ

20%

2988,792

20%

2557,24

Вартість з ПДВ

17932,8

15343,4

Але це ще не все. Додамо до отриманих цифр залізничний тариф 400 грн за тону, ще 400 грн/т за послуги нафтобаз, 70 грн/т за доставку до АЗС бензовозом. Вершечком цього шаленого рахунку стане новий податок на обіг підакцизних товарів. Ось що ми отримуємо в результаті.

Вартість /
величина

А95
(10 ppm)

ДП
(10 ppm)

Вартість пального на кордоні

25244

21388

Середній залізничний тариф

400

25644

21788

Послуги нафтобази

400

26044

22188

Доставка до АЗС

70

26114

22258

Податок з обігу підакцизних товарів

5%

27419,7

23370,9

Прогнозована роздрібна ціна, грн.

20,62

19,64

Підкреслюємо, що за основу взята вартість литовського пального яке продається дорожче, ніж пальне вітчизняного НПЗ. В цей розрахунок також не включений заробіток мережі АЗС та оптового продавця. Додамо до наших розрахункових цін бажання операторів щось заробити на літрі пального, і отримаємо реалістичні ціни у 21 грн за літр А-95, і 20 грн за літр дизеля.

Враховуючи ті події, що зараз відбуваються навколо аукціонів з продажу сировини "Укрнафтою" (її не дають продавати нижче за ринкову ціну), то навряд чи вітчизняний 95-й буде набагато дешевшим, ніж литовський бензин. Навіть навпаки, так звані "преміальні" бензини дуже легко можуть коштувати і 22-23 грн за літр, і дорожче.

Дещо інша історія навколо імпортного так званого "арктичного" дизеля F-класу. Якщо додати до наших розрахунків славнозвісні 180 доларів заробітку операторів за версією АМКУ, то цифри будуть ще більшими - а саме, близько 24 грн за літр.

Ще вдень в п’ятницю 6 лютого компанія UPECO, посилаючись на дані щоденного цінового моніторингу, повідомила, що ціни в роздробі зросли на 10-50 копійок в багатьох мережах. Згодом, в консалтинговій групі "А-95" відзначили, що вартість дизельного пального в оптовому сегменті зросла одразу на 1300 грн на тоні (а це більше 1 грн на літрі). Скоріше за все, більшість мереж додатково відреагували на курсові коливання на міжбанку на вихідних, і відреагують з нового тижня.

Фото dnpr.com.ua

Проте, слід пам’ятати, що навіть якщо курс втримається на рівні 26 грн, то зростання не буде одномоментним, і пом’якшення буде відбуватися саме за рахунок тієї самої маржі. А в понеділок, нафтотрейдери в автомобілісти будуть однаково уважно слідкувати за торгами на міжбанку і сумно зітхати, згадуючи якусь Валерію.

Це не означає, що трейдери працюватимуть собі у збиток. Антимонопольному комітетові напевно треба зробити великі зусилля, аби перевірити фінансові документи окремих операторів. Адже далеко не всі вони купуватимуть долари по 26 гривень, і багато хто мав запаси дохідності у попередні періоди, коли ціни на нафту стрімко падали.

Отже, існує надія на те, що АМКУ зможе збити ціни нижче 20 гривень за літр А-95. Інтуіція підказує, що нафтовики не збанкрутують за таких умов.

***

На головній - Фото kirill.chuvilin.pro

***

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться.

Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції «Економічної правди» та «Української правди» може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.

powered by lun.ua
Підпишіться на наші повідомлення!