Любимый бренд финансирует российский терроризм? ChatGPT предлагает альтернативы

Любимый бренд финансирует российский терроризм? ChatGPT предлагает альтернативы

Искусственный интеллект помог ЭП заменить шесть крупнейших компаний, которые работают в РФ. Как это работает? (укр)
Четверг, 15 июня 2023, 10:00 -

Після початку великої війни та масового виходу міжнародних компаній з російського ринку візит українців до магазинів став схожим на епізод серіалу "У кращому світі": як придбати шоколадку і не проспонсорувати тероризм.

За даними KSE Institute, з майже півтори тисячі великих іноземних корпорацій, які працювали в Росії до 24 лютого 2022 року, близько 600 досі не тільки продовжують працювати, а й відкидають будь-які сценарії виходу в майбутньому.

Найбільш завзяті опиняються в списку міжнародних спонсорів війни, який складає Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК). Це створює для них проблеми, бо споживачі починають їх бойкотувати.

Які альтернативи в них є? Варіанти шукав ChatGPT (методологія – нижче).

Реклама:

Солодощі

25 травня НАЗК внесло Mondelez у чорний список, а через тиждень скандинавські ритейлери, готелі та авіакомпанії влаштували їй справжній бойкот. Під ударом партнерів та споживачів опинилися відомі бренди: печиво Oreo, чипси "Люкс", жувальна гумка Dirol, шоколад Milka і Toblerone.

Mondelez не хоче йти з Росії. У 2022 році компанія збільшила доходи в РФ на 45% до 1,4 млрд дол.

Найбільший її завод в Україні, у місті Тростянці на Сумщині, російські військові пограбували та знищили на початку великої війни. У результаті виручка українського офісу впала майже вдвічі до 4 млрд грн.

Понад 1000 компаній вийшли з Росії, але не всі зупинили бізнес.

Однак інші великі виробники солодощів, які запропонував як альтернативу ChatGPT, здебільшого теж зволікають з виходом з Росії.

Наприклад, компанія Mars (Bounty, Mars, Twix, M&M’s) не лише працює в країні-спонсорі тероризму, а й збільшила у 2022 році доходи на 20% до 2,6 млрд дол. Фірма Ferrero (Nutella, Ferrero Rocher, Kinder) – на 15% до 743 млн дол.

Nestle (Nesquik, KitKat, Haagen-Dazs, Movenpick, Nestea, Nescafe), найбільша з компаній, які вирішили залишитися в Росії, не розкриває фінансові результати російської "дочки" за 2022 рік.

Наразі великого розголосу набула лише історія з Mondelez. Можливо, вона стане показовою і для її конкурентів.

Особиста гігієна

Як і виробники продуктів харчування, конгломерати з виробництва товарів особистої гігієни для продовження роботи в Росії прикриваються гуманітарними потребами.

Чимало з них заявили, що постачатимуть в РФ товари першої необхідності. Компанії називають їх базовими, навіть коли вони не забезпечують медичної потреби.

У 2022 році видання The Wall Street Journal писало, які "необхідні" товари продають у Росії корпорації Unilever та Procter&Gamble: морозиво "Инмарко", косметику "Черный жемчуг", "Чистая линия" та "Бархатные ручки", леза Gillette.

Gillette – найкраще для російських ракет. Чому Procter&Gamble спонсорує війну

Вочевидь, компанії продають чимало "базових" товарів. Unilever (Dove, Rexona, Domestos) у 2022 році наростила дохід на 4% до 1,2 млрд дол. Обіг Procter&Gamble (Ariel, Tide, Always, Gillette, Braun, Old Spice, OralB), скоротився на 7%, але досі значний – 2,23 млрд дол.

Проте переважна більшість компаній вирішила перечекати. Вони скоротили обсяг продукції на ринку, але залишили вікно для швидкого повернення на ринок.

До таких належать конгломерати Kimberly-Clark (Kleenex, Huggies, Kotex), SC Johnson (Glade, Mr Muscle, Off!), Johnson & Johnson (Clean & Clear, Neutrogena, Listerine) Colgate – Palmolive (Colgate, Palmolive, Elmex) та Reсkitt (Air Wick, Calgon, Durex, Vanish, Strepsils, Nurofen).

Поки що лише німецька Henkel (Schwarzkopf, Syoss, Persil) домовилася про продаж своїх російських активів.

Комп'ютери і не тільки

Як і Mondelez, Xiaomi внесена в список міжнародних спонсорів війни від НАЗК. Протягом 2022 року компанія подвоїла свою частку ринку і є лідером з продажів смартфонів у Росії. У липні 2022 року Xiaomi та її суббренд POCO разом мали 42% російського ринку смартфонів і активно наймали персонал.

У результаті виручка компанії у 2022 році зросла з 231 до 302 млн дол. Інші відомі бренди-конкуренти такого відвертого нахабства собі не дозволяли: вони або закрили офіси, або підтримують старі послуги.

Косметика

Ще один міжнародний спонсор війни – виробник косметики Yves Rocher – одна з найвідоміших західних фірм, яка відмовилася бойкотувати Росію та припинити там свою діяльність. У 2022 році компанія збільшила виручку на кілька відсотків до 104 млн дол.

L'Oreal – ще одна компанія-перевертень (володіє великою кількістю брендів – від люксового сегмента до масмаркету: Garnier, Maybelline, NYX Cosmetics, Kiehl's, Lancôme, CeraVe). Спершу вона заявила про тимчасове закриття магазинів в РФ, але згодом бренди компанії скористалися виходом інших компаній і операції конгломерату на російському ринку продовжилися. Про це свідчать фінансові результати компанії: у 2022 році дохід упав лише на 2% до 880 млн дол.

Так само вчинила низка інших компаній, що працюють на цьому ринку, зокрема – Procter&Gamble.

Шерше ля "Ашан". Замість виходу французька компанія розширює бізнес у Росії

Деякі компанії, що вичікують та скорочують операції, втратили зовсім небагато. Наприклад, німецька Beiersdorf (Nivea) скоротила дохід лише на 6% до 217 млн дол.

Серед компаній, які запропонував ChatGPT, жодна не вийшла повністю з РФ і лише три зупинили роботу та планують вийти з ринку: французько-американська Coty, американська Estee Lauder (Dr. Jart+, MAC Cosmetics, DECIEM, Clinique) та японська Shiseido.

Автівки

У 2022 році майже 80% ринку нових автомобілів у Росії захопили китайські бренди. Це сталося після того, як з країни пішли чи призупинили роботу світові компанії.

Однак серед них є ізгої, які чіпляються за російський ринок, наприклад, японська Suzuki. За п'ятнадцять місяців війни в Україні вона навіть не спромоглася повідомити про свої плани.

Хоча і вона, і інші світові бренди суттєво зменшили свої доходи. Іноді це відбувалося свідомо, а іноді компанії вимушено зупиняли постачання на місцеві заводи через логістичні проблеми, з якими стикається ізольована економіка РФ. Ford, Nissan, Volkswagen, Renault та деякі інші виробники вже продали свої російські заводи.

Банки

Австрійський "Raiffeisen банк" та угорський "OTP банк" у Росії – теж у переліку міжнародних спонсорів війни.

За даними НАЗК, російська філія "Райффайзен банку інтернешнл" не лише працює в РФ та спонсорує тероризм, а й пропонує кредитні канікули росіянам, які воюють в Україні. У 2022 році банк заплатив до російського бюджету в 4,8 разу більше податків, ніж за весь довоєнний рік.

Угорський "ОТП банк" не лише офіційно визнає так звані ДНР та ЛНР, а й надає пільгові умови кредитування російським військовим.

Кредитні канікули мобілізованим та сотні мільйонів євро на війну Путіна: чому "Райффайзен" досі в Росії

Інші "доньки" міжнародних банків або суттєво зменшують операції, або шукають покупців на активи. Поки що остаточно покинув РФ лише французький Societe Generale.

Методологія

Для експерименту ЕП обрала п'ять великих споживчих секторів: солодощі, автомобілі, гігієна, косметика, техніка та банки. У кожному з них редакція обрала по одній компанії, яка слугує "точкою відліку": компанія, яка продовжує роботу в РФ і внесена в список міжнародних спонсорів війни НАЗК.

Далі журналісти попросили ChatGPT назвати десять найбільш подібних компаній, наприклад: "Can you name the 10 most similar alternatives to Mondelez that also make chocolate and sweets?". 

 

За допомогою даних Yale та даних KSE Institute ЕП показала, які із запропонованих компаній так само ведуть бізнес в РФ, хто зменшив операції, хто пообіцяв піти, а хто вже продав бізнес.

Реклама: