Молочні компанії обирають морозиво

Молочні компанії обирають морозиво

П'ятниця, 14 грудня 2007, 08:27 -
Реанімація української молочної промисловості в 2007 р. виявилася успішною. Після торішньої шокової терапії у формі заборони на експорт продукції в Російську Федерацію експерти прогнозують значне збільшення чистого доходу від продажів усіх п'яти великих
Реанімація української молочної промисловості в 2007 р. виявилася успішною. Після торішньої шокової терапії у формі заборони на експорт продукції в Російську Федерацію експерти прогнозують значне збільшення чистого доходу від продажів усіх п'яти великих компаній і підприємств, акції яких котируються на фондовому ринку.

Як повідомляє консалтингова компанія Galt&Taggart Securіtіes, для ВАТ "Галактон", що включає київський і кременчуцький молзаводи, ріст чистого доходу очікується на 15,9% - до 59,2 млн дол. Для ВАТ "Ковельмолоко" - на 60%, до 44,21 млн дол., для ВАТ "Житомирський маслозавод" - на 30%, до 61,02 млн дол., для ВАТ "Шосткінський міськмолкомбінат" - також на 30%, до 56,49 млн дол., для ВАТ "Укрпродуктгруп" - на 30%, до 43,82 млн дол.

Поліпшення фінансових показників аналітик Galt&Taggart Securіtіes Олександр Хоролець пов'язує з поновленням експорту в РФ, а також із його диверсифікацією, тобто пошуком нових ринків збуту вітчизняними виробниками. Позитивну роль також відіграли зростання доходів населення й збільшення споживчого попиту. Крім того, зростанню збуту сприяв розвиток роздрібної торгівлі, а також кондитерської промисловості, що збільшила обсяги споживання сухого й згущеного молока.

Завдяки збереженню зазначених факторів у середньостроковій перспективі (до 2010 р. включно) можна припускати подальше збільшення чистого доходу від реалізації. При цьому в 2009 р. у порівнянні з поточним для ВАТ "Галактон" він підвищиться на 29% - до 76,26 млн дол, для ВАТ "Ковельмолоко" - на 44%, до 63,64 млн дол, для ВАТ "Житомирський маслозавод" - на 42%, до 86,41 млн дол, для ВАТ "Шосткінський міськмолкомбінат" - на 71%, до 96,47 млн дол, для ВАТ "Укрпродуктгруп" - на 44%, до 62,98 млн дол.

Крім цього, у структурі виробництва до 2010 р. прогнозують зміни - зниження частки продуктів з низькою доданою вартістю й нарощування присутності продуктів із високою доданою вартістю. Так, частка незбираного молока скоротиться з нинішніх 37,8% до 36,4%, масла з 4,9% до 4,0%, згущеного молока з 5,1% до 4,4%, казеїну з 0,6% до 0,5%. Відповідно частка морозива зросте з 5,8% до 6,9%, твердого сиру з 10% до 12,4%, кисломолочних продуктів із 24,7% до 26,3%, плавленого сиру з 1,7% до 2,0%.

Незмінними залишаться позиції свіжого й кисломолочного сиру - 4,3%. На думку пана Хорольця, причина полягає в більшій еластичності продуктів із високою доданою вартістю (морозива, сирів і кисломолочної продукції, насамперед йогуртів) відносно зміни доходів населення.

Проблемним фактором для галузі залишається дефіцит сировини, викликаний стійким скороченням в Україні поголів'я великої рогатої худоби. До того ж, якість сировини, як і раніше, залишає бажати кращого, знижуючи конкурентність продукції на зовнішніх ринках. Причини загальновідомі - 81% молока виробляють у приватних господарствах, де відсутні належні умови для забезпечення необхідних стандартів.

Для підприємств це ускладнює контроль за якістю та збільшує витрати на транспортування й зберігання. От чому практично всі великі гравці ринку в цей час прагнуть до створення вертикально-інтегрованих компаній, інвестуючи значні кошти в будівництво й оснащення власних молочних ферм, обладнаних сучасною технікою. Наприклад, таким шляхом уже йдуть "Галактон" і "Західна молочна група", що контролює "Ковельмолоко". Це дає аналітикам галузі підставу прогнозувати до 2010 р. значне зниження питомої ваги сировини в собівартості готової продукції. Зараз у різних компаніях вона досягає 60-80%.

Значне відставання від розвинених країн у споживанні молокопродуктів означає настільки ж значні резерви для росту ринку. Однак експерти вказують на історичні особливості споживання молокопродуктів в Україні. З огляду на це вони оцінюють внутрішній ринок як "досить насичений".

Відтак, темпи зростання виробництва молока в 2007-2010 рр. сповільняться до 3,6% у порівнянні з 20% у 2006-2006 рр., сухого молока з 8,6% до 4,0%, згущеного молока з 17,7% до 2,5%. Така ж тенденція стосуватиметься й продуктів із високою доданою вартістю. Так, по твердому сиру темпи зростання виробництва знизяться з 21,3% до 10,4%, по кисломолочних продуктах із 18,3% до 3%, у тому числі по йогурту з 20,8% до 14,2%. Прискорення відбудеться тільки по морозиву - із 3% до 11,3%. По виробництву масла аналітики не очікують росту в 2007-2010 рр. (0%). У той же час слід зазначити, що протягом 2000-2006 рр. зазначений показник скорочувався в середньому на 4,5% на рік.

Таким чином, падіння буде зупинено. Стабільність очікує групу плавлених і м'яких сирів. У 2000-2006 рр. темп приросту виробництва у цій товарній групі становив 11,1%, у 2007-2010 рр. прогнозується в межах 11,2%.

У середньостроковій перспективі до 2010 р. експерти очікують продовження концентрації ринку за рахунок поглинання дрібних виробників великими гравцями. Передбачається, що в підсумку кількість учасників скоротиться до 7-10. Серед найбільш імовірних претендентів на укрупнення називають "Юнімілк Україна", "Західну молочну групу", "Клуб сиру", Укрпродуктгруп, "Альміру", "Молочний альянс", "Вімм-Білль-Данн", "Мілкиленд" і "Данон".