Конфискация активов рф для Украины: что изменит новый законопроект в США

Конфискация активов рф для Украины: что изменит новый законопроект в США

В США представили законопроект, предусматривающий конфискацию всех активов рф на территории страны. Чем он важен для Украины? (укр)
Четверг, 13 июля 2023, 18:04
партнер, ЮФ INTEGRITES

В середині червня у Палаті Представників та Сенаті США був представлений проєкт закону "Про відновлення економічного процвітання та можливостей для українців" (Rebuilding Economic Prosperity and Opportunity (REPO) for Ukrainians Act). 

Спільний законопроєкт створили представники Республіканської та Демократичної партій. 

Чим законопроєкт важливий для України?

За словами авторів, він покликаний забезпечити додаткову фінансову допомогу Україні, використовуючи активи, конфісковані у Центрального банку РФ, та інші суверенні активи цієї держави. 

Окрім того, він передбачає сам механізм конфіскації активів РФ, міжнародну взаємодію урядів країн щодо такої процедури і, що найголовніше, – забезпечує блокування обміну чи іншого використання суверенних активів РФ до повної компенсації завданої Україні шкоди.

Реклама:

Пояснюючи підстави для впровадження такого механізму, законопроєкт прямо зазначає, що через грубе порушення росією міжнародного права всі країни світу юридично зобов’язані вжити контрзаходів. 

Вони мають бути пропорційними та мати на меті примусити росію виконувати свої міжнародно-правові зобов’язання. Зокрема, йдеться про контрзаходи, які зупиняють довоєнні зобов’язання держав по відношенню до рф, адже її агресія проти України є винятковою ситуацією, яка вимагає від інших держав конфіскувати російські активи в їхніх юрисдикціях для виплати компенсації жертвам цієї агресії. 

Таке обґрунтування може стати важливим взірцем для наслідування іншими державами. А це точно має сприяти встановленню єдиної міжнародної позиції щодо застосування подібних контрзаходів. 

Які ключові положення він містить?

1. Заборону розблоковувати заморожені російські суверенні активи доти, доки Президент США не засвідчить перед відповідними комітетами Конгресу, що:

  • воєнні дії між рф та Україною припинені;
  • Україні повністю компенсовано збитки, завдані вторгненням рф;
  • РФ бере участь у міжнародному механізмі виконання своїх зобов’язань щодо компенсації Україні всіх сум, що визначаються як заборгованість перед Україною.

2. Заборону виплати коштів російським підсанкційним юрособам до того часу, поки рф не виведе свої війська з території України та не погодиться надати компенсацію за шкоду, заподіяну неспровокованою війною

3. Доручення Президенту США працювати з союзниками та партнерами над створенням міжнародного компенсаційного механізму для передачі конфіскованих або заморожених російських суверенних активів для допомоги Україні

4. Надання Управлінню з координації санкцій Державного департаменту США додаткових ресурсів для роботи з партнерами та союзниками за кордоном з метою конфіскації додаткових російських суверенних активів в інших країнах

5. Забезпечення виплати компенсації Україні за рахунок конфіскованих суверенних активів рф

Що і для чого зможуть конфіскувати?

Президент США зможе конфіскувати будь-які російські активи, які підпадають під юрисдикцію Сполучених Штатів, та відкриє безпроцентний рахунок під назвою "Фонд Підтримки України".

До Фонду Підтримки України американським Президентом будуть переказані будь-які російські суверенні активи або кошти з їх продажу, а саме: 

  1. Кошти та інше майно (i) Центрального банку рф; (ii) Російського фонду прямих інвестицій; або (iii) Міністерства фінансів рф
  2. Будь-які суверенні кошти рф, що зберігаються у фінансовій установі, яка повністю належить або контролюється Урядом рф; 
  3. Будь-які інші кошти чи інше майно, що повністю належить або контролюється Урядом рф, включно з будь-яким підрозділом, агентством чи установою цього уряду.

Кошти з Фонду Підтримки України будуть доступні для Державного секретаря США з тим, аби він міг сприяти відшкодуванню збитків Україні внаслідок незаконного вторгнення рф, яке почалося 24 лютого 2022 року. Зокрема, він зможе надавати такі кошти міжнародному органу чи механізму, уповноваженому визначати компенсацію та надавати допомогу Україні для наступних цілей:

  • реконструкція та відбудова в Україні;
  • гуманітарна допомога народу України;
  • інші цілі, які за визначенням Державного секретаря США підтримають відновлення України та добробут українського народу.

Як працюватиме міжнародний механізм з виплати компенсації Україні? 

Законопроєкт передбачає вжиття Президентом США заходів для створення спільного міжнародного механізму компенсації в координації з іноземними партнерами, включно з Україною. Ці кроки можуть бути наступними:

- створити міжнародний фонд під назвою "Спільний Фонд України", який використовуватиме активи з Фонду Підтримки України і внески іноземних партнерів, які також конфіскували російські активи, щоб забезпечити компенсацію для України. Це, зокрема, можливо реалізувати шляхом створення реєстру збитків, який слугуватиме реєстром доказів та допоможе оцінити повну вартість збитків, завданих Україні внаслідок вторгнення рф в Україну 24 лютого 2022 року; 

- створити механізм компенсації Україні збитків, завданих цим вторгненням;

- забезпечити розподіл цих активів або надходжень від цих активів на основі визначень згідно з цим механізмом; 

- вжити інших необхідних дій.

Протягом якого часу діятиме процедура з конфіскації російських активів?

США беруть на себе зобов’язання щодо конфіскації, ліквідації та переказу російських суверенних активів до закінчення пʼяти років після дати прийняття закону, або до закінчення 120-денного терміну після дати, коли Президент США встановлює і засвідчує перед відповідними комітетами Конгресу закінчення воєнних дій та виплату повної компенсації Україні росією.

На що вплине ухвалення нового закону?

Як тільки законопроєкт підпише американський Президент, закон створить міцний фундамент для того, аби запустити дієвий механізм із виплати компенсацій Україні за шкоду, завдану війною, за рахунок російських активів, в тому числі, з конфіскацією суверенних активів РФ на території США.

Він стане потужним сигналом для запуску подібного механізму на території країн-союзниць України. Водночас конфіскація не є першочерговим інструментом за цим законопроєктом, і рф спочатку буде надана можливість провести виплату в добровільному порядку з інших джерел. 

Важливо також, що проєкт передбачає централізовану передачу коштів з використанням міжнародних/міждержавних механізмів. Це означає, що приватні кредитори (тобто юридичні і фізичні особи, які отримали судове або арбітражне рішення про стягнення з РФ суми збитків) не зможуть виконати свої рішення за рахунок російського майна, яке є предметом регулювання цього законопроєкту. 

Скільки часу необхідно для ухвалення закону?

За загальним правилом, представлений законопроєкт має пройти процес прийняття як у Палаті представників, так і Сенаті США, і лише після цього може бути представлений на розгляд і підписання Президентом. 

Цей процес не є швидким. Так, в обох з вищезазначених інституціях (спочатку в Палаті представників, потім у Сенаті) вносяться правки та доповнення до законопроєкту, відбувається його обговорення, дебати та голосування. 

Тільки після прийняття закону у кожній з палат він направляється на підпис Президенту, який має 10 днів для його підписання, накладення вето або ж повернення документу до Сенату. 

Цей законопроєкт перебуває на стадії розгляду в Палаті представників, нижній палаті Конгресу США. Відповідно, точну дату ухвалення закону спрогнозувати важко. Втім, низка обставин дає надію на якнайшвидше ухвалення та підписання закону. 

Серед них – резолюція Генасамблеї ООН від 23.09.2023, створення Реєстру збитків, завданих агресією рф проти України, та прийняття інших важливих нормативно-правових актів. Більше того, багато членів американського парламенту мають очікування, що США відіграватиме провідну роль у притягненні росії до відповідальності. Цей фактор теж сприятиме прискоренню процесу.

Співавтори: юрист Анастасія Ільяшенко та помічник юриста Світлана Корпачова

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
Реклама: