Місцеві бюджети на сухому пайку

Місцеві бюджети на сухому пайку

Азаров обіцяє місцевим громадам додаткові 15 млрд грн. Ця декларація настільки ж сумнівна, як і прогнози прем'єра про зростання економіки на 3%. Регіони і далі тягатимуть за плечима порожню торбину.
Вівторок, 31 грудня 2013, 12:55
Юрій Дерев'янко, народний депутат, позафракційний

Ще зовсім недавно прем'єр-міністр Микола Азаров погрожував західним областям, що протести можуть для них вилитися у недоотримання фінансування з державного бюджету і холодну зиму.

Хоча місцеві бюджети, і не тільки західні, і так уже давно живуть в умовах постійного недофінансування.

Більше того, судячи з проекту бюджету-2014, протягом найближчого року регіони і далі тягатимуть за плечима порожню торбину.

В уряді анонсували цей проект як документ, у якому значна увага приділена розвитку місцевих бюджетів. Голова уряду при першій-ліпшій нагоді підкреслює, що місцевим бюджетам у 2014 році збільшать фінансування аж на 15 млрд грн.

Проте задекларований Азаровим пріоритет настільки ж сумнівний, як і його прогнози про зростання економіки на 3% на початку року.

Власне, з документу дуже важко зрозуміти, як це зростання позначається на місцевих громадах. Якщо фінансування збільшується, то ми хочемо розуміти, за рахунок чого. Утім, відповідей на ці питання нема. І є великі сумніви, чи отримаємо ми їх в процесі розгляду головного кошторису країни у стінах парламенту.

Одна з "новацій" цього бюджету - "Державний фонд регіонального розвитку". На його створенні наголошував президент. Фонд повинен стати альтернативним джерелом фінансування потреб регіонів. Його обсяг, відповідно до проекту бюджету, становитиме майже 3,5 млрд грн. Це начебто добре.

Однак ми знаємо, які трюки чинний уряд може проробляти через такі установи. Важко повірити, що у передвиборний рік влада буде думати про прозорість розподілу коштів з цього фонду. Більша їх частина, очевидно, буде направлена на схід країни, щоб лідер ПР не втратив там останніх прибічників.

Загалом проект держбюджету на 2014 рік в частині місцевих бюджетів та міжбюджетних відносин якісно не відрізняється від документів 2011-2013 років.

По-перше, трансферти місцевим бюджетам збільшено лише для фінансування завдань з центру, що не впливає на місцеву автономію.

По-друге, бюджетна сфера органів місцевого самоврядування забезпечуватиметься лише на 85% від реальної потреби. Найбільш катастрофічним, як і в минулі роки, є рівень фінансування статей "Державне управління" - 45% - та "Фізична культура і спорт" - 52% від потреби.

Микола Азаров. Фото УП

Очевидно, в останньому кварталі 2014 року ми знову будемо свідками, як в повному обсязі не будуть виплачуватися кошти працівникам бюджетної сфери.

По-третє, вже очевидно, що не забезпечена в повній мірі компенсація втрат доходів місцевих бюджетів від надання державою податкових пільг. Зокрема, це стосується сплати земельного податку. У проекті бюджету на 2014 рік на це передбачено лише 152 млн грн при загальній потребі більше 1 млрд грн.

По-четверте, вилучення з місцевих бюджетів до держбюджету зростають на 68,8%. Це у той час, коли переважною більшістю місцевих органів різних рівнів на кінець 2013 року не виконується дохідна частина бюджету.

По-п'яте, не передбачено субвенцій з держбюджету на погашення боргу місцевих бюджетів щодо різниці в тарифах на теплову енергію, послуги з централізованого водопостачання та водовідведення. За розрахунками Мінрегіонбуду, розмір цієї субвенції у 2014 році повинен становити не менше 17 млрд грн.

По-шосте, при тому жахливому стані доріг в Україні зменшуються субвенції з державного бюджету на утримання шляхів комунальної власності. Проект передбачає на це на 110 млн грн менше, ніж було заплановано в 2013 році.

Загалом, за інформацією громадських організацій, зокрема, Асоціації міст України, при складанні бюджету не було проведено консультацій ні з органами місцевого самоврядування, ні з їх асоціаціями. Про що тоді може йти мова?

Фото УП

* * *

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться.

Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції «Економічної правди» та «Української правди» може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.

powered by lun.ua