Фирташ продолжает зарабатывать. Кому выгоден газовый шантаж накануне выборов

Фирташ продолжает зарабатывать. Кому выгоден газовый шантаж накануне выборов

Среда, 26 августа 2015, 00:20 -
Газоснабжающие организации - потомки гор- и облгазов - "нагнули" потребителей. Разослав счета за газ с долгами, они заставили абонентов идти к предприятиям подписывать договора, уточнять информацию и платить завышенный прайс. Ни одному из регуляторов - НКРЕКП и АМКУ - до этого нет дела. Потребителя оставили один на один с "нарисованными" долгами и привычной дерзостью линейного персонала "новых" облгазов.

З 1 липня 2015 року відбулося розділення облгазів. Необхідність розділення мотивована діючим законом "Про засади функціонування ринку природного газу".

Ініціатором розділення став регулятор – НКРЕКП. Ним було ліквідовано ліцензії обл- та міськгазів. На їх базі було створено нові організації. Якщо розподільчі організації за юридичною формою були ПАТ, то нові структури, що вже займаються збутом газу населенню, організовані у формі ТОВ.

Ось недолуга суть того, що чиновники нової епохи звуть гучним словом "реформа". Тепер, розподілом газу на певній території займається обл- чи міськгаз, а вже продає газ населенню ТОВ, назва якого закінчується словом "збут". Мотивація розділення звучала дуже піднесено: виконуємо вимоги другого енергопакету.

В реальності все вийшло дещо простіше. Обл- та міськгази стали засновниками нових юридичних осіб у формі ТОВ. З єдиним акцентом. В газорозподільчих організаціях мужньо наполягають, що зараз не мають жодного стосунку до новостворених "збутів". І формально, ці організації можна вважати самостійними.

Реклама:

"На місцевості" все відбувається по-іншому, точніше, по-старому. Почнемо з того, що нові ТОВ-ки були зареєстровані за тими самими юридичними адресами, що і міськ- та облгази. Ніяких нових штатів не набирали. Просто частину персоналу в один день звільнили з ПАТ і прийняли на роботу в ТОВ.

Тобто, з одного обл- чи міськгазу тепер виділили збутову структуру. Кількість ресурсів не збільшилась, проте з’явився обсяг робіт з переоформлення відносин зі споживачами, які мали укласти іншу угоду з новою структурою.

Офіційно "материнські" компанії всіляко заперечують свою причетність і "спорідненість". З формальної тачки зору, нові ТОВ є незалежними від обл- та міськгазів. Але то лише юридично.

Черга в одному з облгазів. Фото Укрновини

Наодинці зі "збутами"

Новоутворені ТОВ стали постачальниками газу з початку липня. Менше ніж за місяць зчинився галас, якого ніхто не помітив.

Споживачі масово отримали нові рахунки. В кожному з них йшлося, що абонент має заборгованість за споживання газу, і в разі несплати відповідного рахунку буде проведене відключення споживача.

Соціальні мережі вибухнули. Найбільше не пощастило тим, хто використовує газ для опалення. В їх платіжках були такі цифри, начебто на дворі зима.

Менші цифри були у тих, хто використовує газ лише для приготування їжі або приготування їжі і підігріву води. В них цифри були ближчими до реальності, але теж відрізнялись від наявних.

Більше того, показання за попередні і вже сплачені періоди також відрізнялись. Хоча нові збутові структури є "плоттю і кров`ю" обл- та міськгазів, і в них працюють ті самі люди, дані "новим" структурам-збутовикам передати "не вдалося".

Така прикра юридична "помилка" коштуватиме споживачам мільйони гривень. Це – наслідок "деолігархізації" Петра Порошенка та "атаки на Фірташа" від прем'єра Арсенія Яценюка. До речі, те ж саме відбувається з рахунками за електрику – лише кілька місяців тому кияни стояли в чергах до "Київенерго", отримавши фантастичні рахунки.

Чи насправді влада бореться з олігархами?

Президент Петро Порошенко. Фото golos.ua

Що стосується газу, існує постанова Кабміну, яка одночасно із законом "Про комерційний облік газу" регулює постачання газу споживачам. Постанова Кабміну "Про затвердження Правил надання населенню послуг з газопостачання" передбачає, що споживачі мають безперешкодно допускати у свої помешкання представників газорозподільчих (газопостачальних) організацій за наявності службового посвідчення для "звіряння показників фактично використаних у попередньому році та першому півріччі поточного року обсягів природного газу".

В реальності, це відбувається інакше. Вам в двері дзвонить невідома жіночка, яка через ті ж двері питає ваші показники лічильника. Як правило, це відбувається в 20-х числах місяця. Або таж жіночка телефонує вам на стаціонарний телефон з тим самим питанням.

"Кожного 20 числа обл- чи міськгаз отримує від споживача дані про споживання газу. Наприклад, споживач отримує 120 куб м на 30 днів. Це 4 кубічних метри газу на день. Але залишається ще 10 діб. Тому за ці 10 днів нараховується ще обсяг споживання. Тобто, доначислюються 4 куби на день. Тоді у нас не виникає дисбалансів при закритті місяця", - пояснює представник однієї з газорозподільчих організацій.

Баланс газу формується кожного місяця. Обл- та міськгази передають свої дані до НАК "Нафтогаз України" та "Укртрансгазу" , щоб вони могли бачити, скільки газу спожило населення.

При цьому повідомити газопостачальну організацію про обсяги споживання можна і більш звичним чином: просто сплативши квитанцію, подзвонивши до кол-центру і навіть сплативши за газ в системах portmone чи privat 24.

Радше за все, квитанції були сформовані наступним чином. Було взято середній показник споживання природного газу. Його було накладено рівномірно на місяці і виведено середні показники по місяцях. На додачу це зробили влітку, коли ціни на природний газ стали вдвічі більшими.

Теоретично, так газопостачальні організації мають діяти лише у тих випадках, коли вони не можуть потрапити до будинку або помешкання.

"Іноді є випадки, коли потрапити до помешкання неможливо. Тоді постачальна організація, керуючись наказом НАК "Нафтогаз України" від 23.07.09 № 275 "Про затвердження механізму обрахування обсягів природного газу у підприємствах з газопостачання та газифікації" передбачено Методику розрахунку прогнозного споживання обсягів природного газу населенням за наявності лічильника розрахунковим методом, може проводити прогнозне нарахування виходячи зі споживання абонента. Це допомагає уникати розривів в балансах споживання", - розповідає джерело ЕП в одному з облгазів.

Серцеві напади заради збору статистики

Навіщо було це робити пор відношенню до всіх споживачів – не зрозуміло. Тим більше, що збутові організації створені на базі тих самих обл- та міськгазів, і мають у своєму розпорядженні всі наявні дані своїх попередників.

Як виявилось, таке екстравагантне рішення було прийняте для того, щоб споживач сам прийшов до постачальника.

"Щоб масово сповістити населення, було прийняте рішення зробити розсилку квитанцій з реквізитами нового постачальника. Тому, коли споживачам принесли квитанції з прогнозними показниками, і деінде прогнозний рівень споживання був трохи вищим, це стало відчутно для споживача, і всі пішли звірятися", - говорить джерело ЕП в одному з облгазів.

В окремих облгазах ще в липні розповідали, що на місцях не вистачає людей для того, щоб переукласти угоди зі споживачами і "ногами" обійти всі помешкання, особливо у районах.

Чудовий менеджерський хід: надішли споживачеві квитанцію з боргом, і він сам звернеться до тебе, щоб уточнити показники лічильника і укладання договору. Але жорстокість і цинізм цієї ситуації ще й в тому, що жодна за газопостачальних організацій просто не була готова до такої масової роботи з клієнтами. Тому довжелезні черги у саму спеку закінчувалися класично: лайкою, знепритомнінням і серцевими нападами.

А ще багато клієнтів вирішували не марнувати час у чергах, і сплачували надвисокі рахунки. Теж непогано для Дмитра Фірташа та усіх інших власників облгазів.

Кому належать облгази в Україні. Діаграма Insider

Деінде газопостачальники "давали заднього". Отримані квитанції списували на помилку комп’ютера і говорили, що нічого платити не треба. Десь кивали на те що "це Київ надіслав, щось незрозуміле". Як виявилось, всі ці заколоти з хороводами навколо облгазів і міськгазів не варті виїденого яйця.

"Достатньо передати зручним способом показання лічильника: кол-центр, квитанція, інтернет і так далі. Просто сплатити або передати ці показники в телефонному режимі. В наступному місяці прийдуть вже скориговані показники, які ви передали. Якщо й тут будуть розбіжності, тоді просто необхідно запросити контролера, який перевірить показники лічильника зі складанням акту. Один примірник, якого залишається у споживача", - говорить представник газорозподільчої організації.

Так само погрози про відключення, що містилося в квитанціях, є не більше ніж блефом. Тією ж постановою Кабміну передбачене надсилання письмового попередження про припинення газопостачання, яке має бути вручене особисто.

"У разі неоплати наданих послуг з газопостачання протягом 10 днів після отримання споживачем письмового попередження (з позначкою про його вручення) газопостачальне/газорозподільне підприємство має право відключити споживача від газопостачання", - йдеться в документі.

"Постачальник газу не може проводити відключення на підставі квитанції, - визнають в одному з облгазів. - Ми попереджуємо про намір відключення особисто. Це документ передається абонентові під підпис. В разі, якщо такого попередження абонентові не було вручено, то відключення не може вважатися законним. Відключення проводиться через 10 діб після вручення попередження".

Хто "кинув" споживача?

За логікою речей, такі дії мають заслуговувати на увагу контролюючих органів - яких у нас більш, ніж достатньо. Йдеться про відносини монопольного постачальника. Він здійснює постачання газу і робить такі нелюдські речі зі споживачами.

Наприклад, в АМКУ наполягають, що відносини між споживачем і газопостачальними організаціями регулюються тією ж таки типовими договорами і постановою Кабміну, "згідно з пунктом третім якої на НКРЕКП покладаються зобов’язання щодо надання роз'яснень по застосування цих Правил".

В НКРЕКП на запит ЕП не відповіли.

Дмитро Вовк, якого Петро Порошенко призначив Головою НКРЕКП

В АМКУ ж можуть взятися до справи тільки після того, як до них звернуться споживачі.

"У разі, якщо суб’єкт господарювання, що займає монопольне (домінуюче) становище на ринку постачання природного газу, здійснив дії, що призвели або можуть призвести до ущемлення інтересів споживачів природного газу, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку постачання природного газу, то відповідно до розділу VI Правил розгляду заяв, затверджених розпорядженням Антимонопольного комітету України від 19.04.1994 № 5 (надалі – Правила), така особа має право звернутись із відповідною заявою до Комітету або органів Антимонопольного комітету за місцем знаходження відповідача, або за місцем настання наслідків порушення", - зазначають в прес-службі АМКУ.

Лише після цього є надія, що Антимонопольний комітет ввімкне свою каральну машину. За наявності заяв споживачів та "виявлення ознак порушення суб’єктом господарювання, що займає монопольне (домінуюче) становище на ринку постачання природного газу законодавства про захист економічної конкуренції, Комітетом або органами Антимонопольного комітету будуть вжиті відповідні заходи згідно з вимогами чинного законодавства України", - говорять в АМКУ.

Звісно ж, варто зауважити, що мало кому прийшло в голову звернутися з заявою в АМКУ. І судячи з відсутності реакції самого комітету, таки ніхто туди не звертався.

Констатуємо - в Україні наявні мінімум два регулятори – НКРЕКП і АМКУ, - яким немає діла до захисту мільйонів споживачів. Тим часом, масова розсилка квитанцій на адресу всіх абонентів з погрозами відключення. Це як мінімум маніпуляція з елементами шантажу та абсолютно чітке зловживання монопольним становищем.

Арсеній Яценюк та новий голова АМКУ Юрій Терентьєв. Фото rian.com.ua

Разом з тим, всі чудово пам’ятають гучні справи АМКУ щодо продавців пального або роздрібних торгівців. В обох випадках мова не йде про монопольних постачальників. Але завжди в АМКУ знаходять привід поговорити про картельну змову або узгоджені дії на ринку.

А ось тут, де існує єдиний монопольний постачальник, що не має конкурентів, - жодної уваги і навіть повноважень втручатись. Дива! Чи новому АМКУ просто не можна чіпати збутові "дочки" облгазів?

Хотілося б, щоб це було просто невдале і нахабне customer relationships, а не обкатка політичних технологій напередодні місцевих виборів. Нагадаємо, що олігарх у вигнанні Дмитро Фірташ вже зупинив свої заводи з виготовлення мінеральних добрив, що можна розглядати в тому числі як і "вирощування" протестного електорату в цих регіонах у переддень місцевих виборів.

Уявіть собі, які наслідки матимуть платіжки за газ в 20-х числах жовтня з "прогнозними" показниками споживання, заборгованостями і так далі. Тим більше, що Фірташ особисто в ефірі телеканалу "Інтер" оголосив війну діючому уряду, голова якого все більше намагається брати участь в зимово-енергетичних розкладах.

На цьому прикладі ми можемо чудово бачити вартість всіх трьох енергетичних пакетів разом узятих, і "реформ" також.

Можна багато говорити про зміни, прозорий ринок та справедливі ціни на ринку газу. А також про конкуренцію та незалежність регуляторів. Вже з цього прикладу стає зрозумілим, що такі самі наслідки матиме і вся реформа газового ринку: формально все втілено і прописано в законах і кодексах, але по факту відбувається по-старому.

Власник більшості облгазів Дмитро Фірташ. Фото free-news.su

Реклама: