Начебто пігулка від начебто хвороби Тендерної палати (продовження)

Начебто пігулка від начебто хвороби Тендерної палати (продовження)

Четвер, 21 червня 2007, 09:06 -
На жаль, на сайті zakupivli.com більшість розділів, де можна почитати оголошення, знайти довідкову або статистичну інформацію і взагалі зразки продуктів агентства, є платною послугою. Знайти щось конкретне ні про вартість послуг, ні про діяльність компані

Початок статті читайте тут

Звідки ноги ростуть

"Європейське консалтингове агентство" стало монополістом із надання послуг публікації оголошень про державні тендери, виготовлення тендерної документації через те, що, по-перше, його інформаційна система zakupivli.com є єдиною в Україні, що отримала всі необхідні свідоцтва про відповідність вимогам законодавства. А по-друге, агентство є власником авторських прав на форми для тендерної документації, про що й попереджує на своєму порталі.

Таким чином, ніхто окрім цієї компанії не може надавати подібні послуги. Питання, чому досі не створено альтернативної системи, яка б відповідала вимогам закону, і не з’ясована ситуація, в якій форма документів для здійснення державних закупівель стали чиєюсь власністю, досі не вирішено.

Реклама:

Водночас закон про державні закупівлі зобов’язує учасників торгів публікувати оголошення одразу в трьох місцях: на спеціалізованому веб-порталі, у бюлетені Тендерної палати та ще в одному спеціалізованому виданні. Тендерна ж палата також на виконання Закону відмовляється розміщувати в своєму бюлетені об’яви (де вони вже друкуються безкоштовно), що не були опубліковані на сайті zakupivli.com.

В ухвалених у вівторок змінах ця норма виключена, але в законі залишається пункт, за яким неоприлюднення оголошення в спеціальній системі Інтернет є підставою для скасування торгів. Тож насправді мало що змінилося.

Слід зауважити, що для замовників та учасників торгів держзакупівель участь у тендерах є досить дорогим задоволенням. Як розповідає голова громадського проекту "Стратегія державних закупівель" Володимир Волков, "ціна тендерного оголошення та документації, яку учасники торгів мали купляти для участі в тендерах, могла коливатися в районі від 800 грн. до 2 тис. грн.".

Такі гроші доводиться платити кожного разу, звісно всі ці видатки відбиваються на цінових пропозиціях.

Ще один казус - для державних підприємств та установ існує черга на розміщення інформації (оголошень) на сайті.

"Коли ми зверталися до zakupivli.com з приводу розміщення оголошень, нам пропонували два варіанти співпраці, - розповідає менеджер одного із державних підприємств, який побажав зостатися не названим. - Або ми просто розміщуємо об’яву за існуючими в цій інформаційній системі правилами, сплачуємо тільки за цю послугу, але чекаємо в черзі близько двох місяців, поки наше оголошення опублікують. Або ж укладаємо з консалтинговим агентством контракт на додаткові послуги вартістю 30 тис. грн. на рік, і тоді всі оголошення з’являються на сайті найближчим часом".

Знайома схема, чи не так?

Створенням альтернативних інформаційних систем влада почала опікуватися тільки недавно. В середині травня Кабмін повідомив, що в червні вже запрацює альтернативний портал для оголошень Тендерної палати www.torgi.net.ua.

Портал вже існує, але давати оголошення про торги на ньому поки що не можна. Як повідомили "ЕП" в прес-службі Тендерної палати, "дошка оголошень" має запрацювати вже найближчим часом, проте коли саме – невідомо.

Як вже говорилося, АМКУ тільки-но зібрався створювати свою інформаційну систему, потрапив у капкан "Європейського консалтингового агентства".

Між тим, за гаряче бажання надати клієнтам якомога більше послуг "Європейське консалтингове агентство" поплатилося майже рік тому максимальним штрафом, що наклав на компанію АМКУ.

Щодо завищених цін на тендерну документацію, то якщо вірити офіційному сайту КМУ, 17 травня цього року ТОВ "Європейське консалтингове агентство" вирішило нарешті "усунути порушення антимонопольного законодавства, що мали місце в процесі здіснення господарської діяльності", а також "переглянуло політику щодо формування цін на власні інформаційні послуги та прийняло рішення безоплатно надавати тендерну документацію учасникам торгів (тендерів)".

Проте вже 5 червня АМКУ оштрафував компанію за ненадання пояснень в тому числі щодо розміру та обґрунтування плати за тендерну документацію.

Повітря за ціною 10 грн.

Така незрозумілість і таємничість компанії, що монопольно надає послуги на ринку держзакупівель, звичайно, викликали цікавість у кореспондентів "ЕП". Проте дізнатися якомога більше про неї та її діяльність виявилося досить складно і… дорого.

На жаль, на сайті zakupivli.com більшість розділів, де можна почитати оголошення, знайти довідкову або статистичну інформацію і взагалі зразки продуктів агентства, є платною послугою.

Знайти щось конкретне ні про вартість послуг, ні про діяльність компанії чи про те, яку небезпеку агентство вбачає в створенні альтернативного порталу для оголошень про держзакупівлі, не вдалося. Тому "ЕП" вирішила звернутися безпосередньо до агенції.

На її сайті www.zakupivli.com подано два контактних телефони "Європейського консалтингового агентства": 281-08-57 та 281-08-37. Перший номер весь час був або зайнятий, або ж там ніхто не брав слухавку. За другим – через N-ну кількість спроб додзвонитися нарешті відповів жіночий голос. На питання, до кого можна звернутись за коментарями керівництва та іншою інформацією, дівчина відповіла, що треба зателефонувати за номером платної телефонної довідки 8 9003058900.

На питання про те, чи є якийсь безплатний номер, аби дізнатися про те, що нам потрібно, оператор сказала наступне:

- Я не буду відповідати на ваше питання. Телефонуйте за номером 8 9003058900.

Після цих слів дівчина одразу кинула слухавку.

В платній довідці автовідповідач неймовірно швидко повідомляв, що вартість однієї хвилини розмови за цим номером складає 10 грн., якщо абонента це не влаштовує, він може зателефонувати за номером 281-08-37 (тобто туди, де переадресовують на цю ж платну довідку).

Після цього десь 10 секунд очікування, і автовідповідач повідомляє, що ви можете набрати внутрішній номер абонента або дочекатися з’єднання з оператором. Ще десь 10-секундна пауза, і вас врешті-решт з’єднують з оператором, якому ви пояснюєте своє питання. Він обіцяє вас з’єднати з фахівцем.

Ще 5-10 секунд очікування. Коли нарешті знову почувся жіночий голос, і кореспондент вже втретє пояснив суть питання, то отримав таку відповідь:

- Вибачте, але це не до мене. Зателефонуйте ще раз.

- Але оператор з’єднав мене з вами саме з цих питань! Це ж зайві 10 гривень за розмови, які я витрачаю ні за що!...

- Пробачте, але нічим не можу вам допомогти. Зателефонуйте те ще раз.

Тож витрачено 10 грн. (дзвінок тривав не менше 1 хвилини), і ніякого результату. Звичайно, можна було телефонувати ще і ще раз, і нарешті таки дізнатися необхідне. Проте чи не занадто платити кожного разу 10 грн. без гарантії отримання інформації?

Звичайно ж приватну компанію не змусиш бути відкритою перед громадськістю та пресою. Проте, на порталі цього агентства висить кілька повідомлень про стягнені з журналістів через суд штрафи за неправдиві публікації, що ганьблять честь та ділову репутацію компанії. То чому ж тоді так складно отримати інформацію від самого "Європейського консалтингового агентства" ще до судового процесу?

Насамкінець, зауважимо, що закон про держзакупівлі має забезпечувати дві речі:

А) зниження вартості закупівель;

Б) конкурентне середовище для бізнесу (не в останню чергу малого та середнього).

Замість першого – як мали так і матимемо накручування вартості контрактів за рахунок чого, власне, і живе громадська така собі організація – Тендерна палата. Замість другого… Законом систематизуються правила гри для великого бізнесу, і він не враховує аж ніяким чином інтереси середнього чи тим більш малого. Фахівці зазначають, що ніяких змін очікувати не варто, якщо держава докорінно не змінить свій підхід до всієї системи.

"Тендери, у вигляді, в якому вони існують у нас, привертають до корупції та хабарництва, - вважає генеральний директор Юридичної фірми "Абсолют" Василь Жовновський. – Не можна назвати відкритими торги, коли чиновники у тендерних комітетах своїх відомств в закритому режимі вирішують, хто ж виграє конкурс. Аби щось змінилося, думаю, держзакупівлі мали б здійснюватися на спеціалізованій відкритій біржі, аби було видно, хто що продає, і хто що і за якою ціною купляє. Крім цього інформація про торги має бути відкритою для громадськості".

Реклама:
Підпишіться на наші повідомлення!