Пивные акцизы: экономические последствия

Пивные акцизы: экономические последствия

После повышения акцизов цена литра пива вырастет на 3 грн, а производство упадет минимум на 25%. Однако никто из депутатов и слушать об этом не хочет. (Укр.)
Среда, 5 июня 2013, 15:49
Олег Ивченко, заслуженный экономист, председатель Ассоциации частных работодателей

Рішення будь-якої проблеми не повинно створювати нові проблеми. А у випадку з підвищенням в три рази акцизів на пиво - все навпаки.

Дивно, що влада і опозиція не домовляються з ключових питань політики та економіки, але щодо пива - повна згода.

На мій погляд, це цинічно подається під гаслом "боротьби з алкоголізмом і турботою про здоров'я дитини".

У пакеті законопроектів  про підвищення акцизів, який підготували депутати від фракцій Партії регіонів, "Свободи", "Удару" і "Батьківщини", сказано, що все це - задля будівництва дитячої лікарні "Охматдит".

Реклама:

Хороша, на перший погляд, ідея створити і спецфонд для акумулювання цих грошей, і зробити їх витрати публічними.

Справа не лише у тому, що Україна з її рівнем корупції, марнотратством на "прожекти" на кшталт "Євро-2012" або "Євробаскет" чхати хотіла і на спецфонди, і на публічність, а в тому, що автори закону, начебто люди не дурні, допомагають "розпилюванню" коштів і далі.

Навіть десятої частки того, що розкрадається з бюджету, вистачило б на кілька таких лікарень. Пам'ятаєте списання 24 млрд грн заборгованості енергопостачальним компаніям? Чи когось це обходить?

Цю лікарню рано чи пізно буде побудовано, як і Лікарню майбутнього, напевне, а от чи буде скасовано після цього новий акциз? Ні. Більше того, цей спецфонд буде отримувати "не менше 50%" зборів від акцизу. Цікаво, що це за економічний розрахунок такий: "не менше" - це скільки?

 
 

Натомість маємо такий приклад: 1,5% збору на розвиток виноградарства, садівництва та хмелярства, понад 1 млрд грн, збирається щороку, а господарства майже нічого не отримують. Нема того розвитку, хоча збір існує з 1999 року.

Автори описали, як гроші будуть збиратися, але зовсім не для дітей.

У пояснювальній записці є така фраза: "Законопроектом пропонується підвищити ставки акцизного податку на літр пива з 0,87 грн до 2,5 грн з метою скорочення споживання пива серед молоді та залучення додаткових надходжень до держбюджету для фінансування заходів охорони здоров'я, зокрема, фінансування дитячої лікарні "Охматдит".

Корінь зла тут криється у словосполученні "фінансування заходів охорони здоров'я". Навіть самі автори проекту не знають, про що йде мова. Таке нечітке формулювання дає можливість фантазувати, як заманеться.

Більше того, бюджет-2013 не виконується на 30%, тому нема такої сили, яка зупинить уряд, якщо йому не вистачає грошей. Куди вони підуть, одному Богу відомо. А якщо не відомо, на що будуть витрачені гроші, то як можна їх вимагати від споживачів та виробників?

Дивує і фраза "з метою скорочення споживання пива серед молоді та залучення додаткових надходжень до державного бюджету".

Я економіст, але читачам економістами бути не потрібно, щоб оцінити абсурдність цього формулювання. Економічна наука не пригадує випадку, коли скорочення споживання, а отже, і виробництва, вело до збільшення надходжень до бюджету.

Щоб авторам закону стало зовсім зрозуміло, можу навести дитячу вправу з математики. Фермер зібрав 100 кг яблук, за які він сподівався отримати 100 грн. Скільки фермер отримає гривень, якщо продасть 50 кг яблук?

Можливо, надходження до бюджету збільшаться спочатку, але потім галузь почне скорочуватися, що призведе до зниження зборів акцизів і почнеться заміщення дешевшою горілкою. Варто додати і про 10 тис звільнених людей у 2013 році - фермери і суміжні галузі.

Ніхто не сперечається, що податки на алкоголь потрібно підвищувати, але робити це слід прогнозовано, поступово, даючи бізнесу можливість планувати свою роботу. І це стосується не тільки пива.

Кадр з фільму "Кавказька полонянка"

Може, незнання математики та основ економіки авторами проекту криється в тому, що цей документ з'явився на світ "на виконання "Програми економічних реформ на 2010-2014 роки президента України В. Ф.Януковича"? І це не жарт.

Потрібно розуміти, що нинішнє підвищення акцизів не було заплановано. Ніким. Ні держбюджетом, ні бюджетами пивних компаній. Не виключено, що за цим стоїть сильне горілчане лобі. На горілку ж акцизи залишаються незмінними. Не виростуть вони і на слабоалкогольні напої, які, як відомо, більш небезпечні за пиво.

Хай там як, але нові акцизи обов'язково призведуть до скорочення виробництва пива. Давайте згадаємо 2008 рік: акцизи зросли майже на 100%, і вже до 2012 року виробництво суттєво скоротилося. Сьогодні всі пивні заводи працюють на половину своєї проектної потужності.

Експерти прогнозують, що після підвищення акцизів ціна на літр пива зросте на 3 грн, а виробництво впаде мінімум на 25%. Але ніхто з депутатів і слухати про це не хоче, стверджуючи, що все буде навпаки.

Ми повертаємося до того, що лише слуги народу можуть яблук продати менше, а грошей отримати більше. Але в звичайному житті так не буває.

Гляньмо на Росію, до досвіду якої апелюють ініціатори проекту. Починаючи з 2007 року виробництво пива в цій країні скоротилося з 1 147 дал до 974 дал у 2012 році, тобто на 15%. Причина - підвищення акцизів. За перші чотири місяці 2013 року галузь впала ще на 10,4%. У сумі - майже 25%.

З того ж 2007 року було закрито три заводи компанії SUN InBev Russia. Останній - днями. По два заводи закрили "Балтика" та "Хайнекен". Було скорочено близько 6 тис співробітників і ще 80 тис втратили роботу в суміжних галузях.

Логічно, що жоден бюджет не виграв. Міста, в яких закрилися заводи, Санкт-Петербург і Курськ, не отримають до 2015 року 5,2 і 7 млрд рублів відповідно.

А що в Україні?

Єдиний великий вітчизняний виробник пива "Оболонь" розглядає перенесення частини виробництва за кордон.

Завод "Оболонь". Фото image.ua

Компанія утримує фермерські господарства з вирощування ячменю, хмелю та виробництва солоду.

При кредиті 1,5 млрд грн чи можна все це утримувати й надалі? Транснаціональні корпорації ще зможуть вижити - вони взагалі не використовують український хміль. Хоча й SUN InBev вже має намір закрити два заводи, Carlsberg - один.

Великий бізнес бачить, що акцизної політики в Україні нема, а є бажання покрити дефіцит бюджету. Однак депутати та уряд просто не мають права створювати проблеми своїм громадянам і компаніям, які платять податки.

Якщо депутатів так щиро турбує алкоголізм, у тому числі пивний, то не продавайте молоді пиво, зробіть його недоступним не лише за ціною.

Наведені факти не слід сприймати як залякування, яким не судилося збутися. Не варто вважати, що якщо виробники горілки "замовили" пиво, то пиво зараз "відповість", наприклад, колонкою, яку ви читаєте. Як кажуть, іноді чорний кіт, що переходить дорогу, означає, що він просто йде у своїх справах.

І наостанок. Відповідно до висновку Головного науково-експертного управління Верховної ради, збільшення податкових навантажень у середині року суперечить законодавству, зокрема, податковому та бюджетному кодексам.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції «Економічної правди» та «Української правди» може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
Реклама: