Хто постраждає і хто виграє від скасування конституційних соціальних гарантій та пільг?

Четверг, 3 февраля 2011 —
«Від скасування соціальних пільг постраждають 6 найбільш вразливих соціальних груп – ветерани праці, ветерани війни, інваліди, особи, постраждалі внаслідок Чорнобильської катастрофи, діти війни та пенсіонери, які мають право на пільговий проїзд. Це приблизно 28,5 млн., тобто 62,2% населення України». Про це під час прес-конференції у Києві заявив голова НФПУ Мирослав Якібчук.
«Цей документ є антиконституційним, адже внаслідок його ухвалення буде порушено Конституцію України, де чітко записано, що «конституційні права і свободи гарантуються і не можуть бути скасовані», а «при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод». – підкреслив Якібчук. Він перерахував наслідки скасування пільг для соціально незахищених верств населення. «По-перше, це призведе до зростання корупції, адже питання нарахування пільг тепер залежатиме не від закону, а від суб’єктивної думки чиновників. По-друге, у влади виникне спокуса використовувати пільги з політичною метою, - наприклад, через вибіркове застосування пільг якраз перед виборами. По-третє, скасування пільг призведе до соціальної напруженості в країні, або навіть до соціального вибуху. І, нарешті, це призведе до гальмування соціальних реформ та викривленого розуміння їхнього змісту», - зазначив голова НФПУ. Під час прес-конференції Мирослав Якібчук оприлюднив пропозиції профспілок до Верховної Ради та Уряду. Зокрема, скасувати розгляд урядового законопроекту «Про гарантії держави щодо виконання рішень суду» № 7562. «Замість непрозорого і ручного розподілу пільг, мусить бути застосований інший механізм – адресного надання пільг за допомогою «соціальної картки». Тобто, пільги отримують безпосередньо ті, хто їх потребує», - підкреслив Якібчук. Як повідомлялося раніше, до розгляду у Верховній Раді готується законопроект «Про гарантії держави щодо виконання рішень суду» № 7562, який передбачає новий порядок розподілу соціальних пільг. ДОДАТОК: ШІСТЬ НАЙБІЛЬШ ВРАЗЛИВИХ СОЦІАЛЬНИХ ГРУП: 1. Ветерани праці (приблизно, 4,6 млн. або 10% населення країни). Їхнє соціальне становище погіршиться через зменшення або ліквідацію права на безкоштовний проїзд у громадському транспорті за місцем проживання, надбавки до пенсії у розмірі 200 відсотків мінімальної пенсії за рахунок Держбюджету України, можливості одержання путівки до санаторію, профілакторій або будинок відпочинку за 25% її вартості та ін. Ця категорія недоотримає пільг на суму від 3,2 млрд. грн. до 9,6 млрд. грн. і більше. 2. Ветерани війни (2.8 млн., або 6,1% населення). Соціальне становище цих людей стане гіршим внаслідок скасування щорічного санаторно-курортного лікування за рахунок держави, скасування щорічної компенсації вартості самостійного санаторно-курортного лікування, щорічної одноразової допомоги у розмірі п’яти мінімальних пенсій за віком, щорічної разової грошової допомоги інвалідам війни, забезпечення інвалідів війни санаторно-курортним лікуванням раз на два роки тощо. Ця категорія недоотримає пільг на суму від 1,96 млрд. грн. до 5,88 млрд. грн. і більше. 3. Особи, постраждалі внаслідок Чорнобильської катастрофи (1,9 млн., або 4,1% населення). Їхнє соціальне становище погіршиться за рахунок втрати права на позачергове щорічне безплатне надання санаторно-курортних путівок або одержання за їх бажанням грошової компенсації в розмірі середньої вартості путівки в Україні, скасування одноразової матеріальної компенсації, додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров’ю, щомісячних компенсацій сім’ям за втрату годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи та інших пільг. У випадку прийняття законопроекту їх розмір визначатиметься Кабміном довільно. Ця категорія недоотримає пільг на суму від 1,32 млрд. грн. до 3,96 млрд. грн. і більше. 4. Інваліди (2,6 млн., або 5,6% населення). Соціальне становище цих людей стане гіршим внаслідок скасування гарантованих нинішнім законодавством соціальних виплат на лікування та санітарно-курортне оздоровлення. Ця категорія недоотримає пільг на суму від 1,82 млрд. грн. до 5,46 млрд. грн. і більше. 5. Діти війни (6,1 млн., або 13,2% населення). Соціальне становище цих людей погіршиться за рахунок втрати гарантованого права на щорічне забезпечення санаторно-курортним лікуванням, допомоги при самостійному лікуванні, а також на щорічну разову грошову допомогу в розмірі п'яти мінімальних пенсій за віком; на безоплатне санаторно-курортне лікування раз на два роки, на гарантоване одержання разової грошової допомоги в розмірі чотирьох мінімальних пенсій за віком, а інші особи, зазначені у цій статті, - у розмірі трьох мінімальних пенсій за віком тощо. Ця категорія недоотримає пільг на суму від 4,3 млрд. грн. до 12,9 млрд. грн. і більше. 6. Пенсіонери, які мають право на пільговий проїзд (10,5 млн., або 13.2% населення). Їхнє соціальне становище погіршиться, головним чином, за рахунок зменшення або ліквідації права на безкоштовний проїзд у громадському транспорті за місцем проживання. Ця категорія недоотримає пільг на суму від 7,36 млрд. грн. до 22,08 млрд. грн. і більше. НАСЛІДКИ ОБМЕЖЕННЯ СОЦІАЛЬНИХ ПІЛЬГ: 1. Зростання корупції. Задумана «псевдореформа» системи надання соціальних пільг призведе до суттєвого посилення корупції, адже рівень гарантованих соціальних стандартів визначатиметься не Законом, в якому б було прописано автоматичне нарахування пільг, а Кабміном, - у ручному, ситуативному режимі. Надання пільг залежатиме від сваволі тисяч чиновників. 2. Використання пільг і доступу до їх розподілу з політичною метою. Зосередження важелів визначення обсягів і механізмів розподілу пільг у руках фактично однієї політичної сили, а також переведення системи розподілу цих пільг у режим ручного керування створює велику спокусу і можливості тиску на населення з політичною метою. 3.Зростання соціальної напруженості в країні. Скасування доплат до пенсій і зарплат найбільш вразливим у соціально-економічному плані верствам населення неминуче призведе до загострення невдоволення соціальною політикою влади і невпевненості людей у завтрашньому дні. В умовах економічної кризи, що продовжується, відсутності достатньої кількості робочих місць і виробничих потужностей, інших джерел збільшення доходів населення це може призвести до соціального вибуху. 4. Гальмування і спотворення соціальних реформ. Зменшення рівня гарантованих державою соціальних стандартів, переведення системи надання пільг у ручний режим, зростання соціальної напруженості не сприятиме реформам у соціальній сфері. Ці чинники спотворюватимуть і гальмуватимуть соціальні реформи, призводитимуть до діаметрально протилежних запланованим результатам. ПРОПОЗИЦІЇ НФПУ – АЛЬТЕРНАТИВА СКАСУВАННЮ СОЦІАЛЬНИХ ПІЛЬГ: 1. Визнати Урядовий законопроект «Про гарантії держави щодо виконання рішень суду» № 7562 неконституційним, таким, що суттєво обмежує обсяг соціальних прав більшості населення України. 2. Скасувати розгляд Урядового законопроекту «Про гарантії держави щодо виконання рішень суду» № 7562 Верховною Радою України. Його розгляд у Верховній Раді неприпустимий. 3. Замість механізму надання пільг, який пропонується урядовий законопроект, має бути розроблений і запроваджений в життя принципово інший механізм – система персоніфікованого, адресного надання пільг. Вона має базуватися на тому принципі, що пільги надаються безпосередньо тим, хто їх потребує, а не організаціям, які розподіляють пільги на свій розсуд. Технічним засобом визначення, реалізації і обліку таких пільг має стати «соціальна картка». 4. Не допускати запровадження ручного режиму визначення обсягів і порядку надання соціальних пільг. Передача права на визначення обсягів, часу та порядку надання соціальних пільг від Верховної Ради України Кабінетові Міністрів є антиконституційним кроком. Національний форум профспілок України засуджує його і закликає чинну владу надалі, під час розробки проекту реформи системи соціальних пільг в країні та інших законопроектів, утримуватися від таких кроків.
Реклама: