Ціни на АЗС ростуть шаленими темпами, Білорусь погрожує перекрити вентиль: до чого готуватися водіям

Ціни на АЗС ростуть шаленими темпами, Білорусь погрожує перекрити вентиль: до чого готуватися водіям

Середа, 9 лютого 2022, 07:45 -
джерело
Ціни на пальне невпинно зростають другий місяць поспіль. Чому державне регулювання не стримує росту і що буде далі?

На фоні карколомного подорожчання нафти у світі і бензину та дизпального на вітчизняних АЗС Білорусь публічно стає на сторону Росії і погрожує зупинити постачання нафтопродуктів.

Ці країни постачають в Україну два з трьох літрів дизпального і кожен другий літр бензину, а після блокування транзиту з Литви їх ринкова частка збільшиться. Неважко здогадатися про наслідки в разі реалізації найгіршого сценарію.

Учасники ринку радять готуватися до обмеження поставок уже в березні навіть без ескалації на кордоні.

Чому ціни на стелах АЗС рекордно зросли, що робити в разі втрати 70% ринку нафтопродуктів і чого чекати найближчим часом?

Реклама:

Ціни перетнули рекордні позначки

У перший тиждень лютого вартість пального на українських АЗС зросла до рекордних показників. За даними консалтингової групи "А-95", ціна найбільш популярного бензину А-95 8 лютого становила 33,69 грн за л, дизельного пального – 32,99 грн за л.

До історично високих рівнів зросли ціни і на менш популярні види пального. Марки А-92 та А-95+ коштували 32,79 грн за л та 35,94 грн за л відповідно.

Востаннє вартість пального на АЗС близько цих рівнів перебувала у жовтні 2018 року. Тоді через різке знецінення гривні – з 26,2 грн за дол до 28,36 грн за дол – ціни на бензин та "дизель" за два місяці зросли в середньому на 5 грн за л.

Нинішнє здорожчання пального триває 26 днів поспіль. Востаннє корекція цін на А-95 та дизпальне була зафіксована 29 грудня 2021 року. Після цього вартість лише зростала або не змінювалася.

Загалом, якщо рахувати з кінця грудня 2021 року, бензин марки А-95 подорожчав на 11,56% або на 3,76 грн за л, дизпальне – на 12,25% або на 3,6 грн за л.

 
 

На вартість пального впливають три фактори: ціна на нафту на світовому ринку, курс національної валюти та ставки оподаткування. Останній фактор залишався незмінним, а два інші грали не на користь українських автомобілістів.

 

З 20 грудня котирування нафти еталонної марки Brent рухалися вгору. Семирічного максимуму, 95 дол за барель, ціни досягли 4 лютого. На той момент зростання перевищувало 35%.

Щоправда, за останні кілька днів ціни скоригувалися: 8 лютого за бочку нафти Brent давали близько 91 дол.

 

Залежність українського ринку нафтопродуктів від імпорту робить його вразливим не лише перед світовими цінами, а й перед курсовими коливаннями. Чим дешевша гривня, тим дорожчим буде пальне.

У той же час у січні на валютному ринку відбувалися потрясіння, яких не було з березня 2020 року, коли світ охопила пандемія коронавірусу, і країни закрили кордони.

На тлі новин про можливу агресію з боку Росії з 5 до 30 січня 2022 року гривня втратила понад 6% вартості. На кінець місяця за долар просили 29 гривень.

До названих факторів, що впливають на вартість пального, з травня 2021 року слід віднести ще й державне регулювання.

Фактор державного регулювання

11 травня уряд відніс дизпальне і бензини А-92 та А-95 до переліку товарів, що мають істотну соціальну значущість.

Кабмін зобов'язав мережі АЗС за 20 днів попереджати про збільшення вартості нафтопродуктів на 1% і більше, а 14 травня запровадив державне регулювання цін на ринку пального.

Що передбачає урядовий документ? На період дії карантину, який діє з березня 2020 року, мережі АЗС зможуть встановлювати обмежену націнку на свої основні товари: не більше 7 грн на дизпальне і 5 грн на бензин.

Від чого відштовхується вартість, до якої мережі можуть додавати встановлену урядом ціну?

Середню вартість нафтопродуктів розраховує "Нафтогаз" на основі європейських котирувань і надає розрахунки Мінекономіки, а останнє публікує актуальні дані.

Перед запровадженням змін чиновники називали ініціативу "вимушеним і тимчасовим заходом на період дії карантину", однак, схоже, відмовлятися від регулювання ніхто не збирається.

Частково це підтверджують слова заступника голови Офісу президента Ростислава Шурми, який назвав обмеження цін для АЗС "інструментом хірургічної точності, який прекрасно спрацював". Як це спрацювало на практиці?

Востаннє граничні ціни опускалися в листопаді. Після того Мінекономіки двічі підвищувало планку: у січні та на початку лютого 2022 року. Останні граничні ціни – 28,3 грн за л дизпального та 30,84 грн за л бензину.

З урахуванням максимальної націнки гранична вартість бензину марок А-92 та А-95 не повинна перевищувати 35,84 грн за л, дизпального – 35,3 грн за л. Таким чином, потенціал для зростання середніх цін в мережах – 2,15 грн для бензину і 2,31 грн для дизпального.

Поточна вартість нафтопродуктів б’є по кишенях українців, однак така ситуація – в усьому світі. Вона пов’язана з рекордним зростанням цін на всі енергоресурси. Ціни на пальне зростали і в Сполучених Штатах, і в країнах ЄС.

Утім, цінова криза – не єдина проблема, яка загрожує вітчизняним автомобілістам.

Фактор Лукашенка. Що буде далі

Протягом місяця підвищеної напруги в стосунках Заходу та РФ, результатом чого може стати військове вторгнення Росії в Україну, у професійних колах уже обговорювалося питання наслідків можливої енергетичної блокади з боку агресора.

Днями Україна отримала неприємні сигнали з боку Білорусі, енергетична залежність від якої ще більша, ніж від РФ.

7 лютого Білорусь заблокувала транзит нафтопродуктів з Литви, позбавивши Україну стабільного джерела постачання, 9,5% бензину та ДП, а також близько 15% авіагасу.

На думку директора консалтингової групи "А-95" Сергія Куюна, після блокування транзиту залежність від Росії та Білорусі щодо дизпального зросте із 70% до 75%.

За даними групи, у 2021 році на Білорусь та Росію припало 62% (майже 5 млн тонн) українського ринку дизпального.

З Білорусі Україна у 2021 році отримала 998,5 тис тонн бензину (44% внутрішнього ринку), 624 тис тонн бітумів (45%), 81,4 тис тонн авіапального (22%) та 289 тис тонн зрідженого газу (15%).

Це два літри дизпального з трьох, що споживаються в Україні, та кожен другий літр бензину. Чи може український ринок втратити цей обсяг? Такий сценарій точно не можна відкидати.

Однак учасників ринку більше непокоїть остання заява самопроголошеного президента Білорусі Олександра Лукашенка щодо повної зупинки постачання нафтопродуктів та електроенергії.

"Якщо ви (Україна – ЕП) зіткнетеся з Росією, ми будемо не з вами. Ми відріжемо всякі поставки не тільки пального, а й електрики разом з Росією", – пригрозив він.

Чи варто готуватися до найгіршого сценарію? На думку Куюна, зупинка може початися ще до ескалації.

"Від двох великих трейдерів чув, що в березні може статися "плановий форс-мажор", коли, швидше за все, Білорусь буде змушена знизити постачання в Україну під приводом браку нафти, аварії на нафтопроводі, технологічних збоїв. Повірте, це вже буде не "лайтове" припинення поставок з Литви, а реальна проблема", – вважає експерт.

Що буде з цінами? Механізм ціноутворення в Україні базується на світових, а не на внутрішніх котируваннях, тому заяви Лукашенка на ціну вплинути не повинні. Звичайно, якщо ринок не втратить 70% поставок з Росії та Білорусі.

"Поки що чекати зниження цін на заправках не доводиться, оскільки вартість нафти останнім часом зростає. Щоправда, є сподівання на подальше укріплення гривні, яке може дещо покращити ситуацію", – каже один з учасників ринку.

Як із зростанням цін на пальне борються сусіди

"Свій рецепт апробують поляки. Там уряд знизив акциз, прибрав податок з роздрібного продажу, а головний крок – зменшив ПДВ на пальне з 23% до 8%. Протягом дня ціни впали на 12%.

Такий варіант можна спробувати і в Україні. Це найбільш криміналізований податок, який держава все одно погано збирає через купу схем з готівкою на АЗС, продаж документів та "скрутки".

Може, реально знизити ПДВ, "зрізати" ціну, убити махінації з ПДВ і в результаті зібрати стільки ж, але без криміналу і корупції?" – розмірковує Куюн.

Реклама: