Львовские привидения Тендерной палаты

Львовские привидения Тендерной палаты

На западной Украине заказчиками тендеров овладел новый тренд. Комитеты по конкурсным торгам делегируют свои обязанности посторонним консалтинговым фирмам. Последние получают плату не от заказчиков, а от победителей торгов. (Укр.)
Вторник, 24 сентября 2013, 16:22
Глеб Каневский, Центр политических студий и аналитики

Центр політичних студій та аналітики під час моніторингу Галичини зафіксував новий вид заробітку третіх сторін на державних закупівлях.

Майже два десятки поважних державних установ та підприємств внесли до типових документацій конкурсних торгів умови, за якими переможці зобов'язувалися заплатити на рахунок сторонніх фірм з Львівщини певну суму за "юридично-консалтингове обслуговування" тендерів.

Плата коливається від 1,2 тис грн до 9 тис грн залежно від процедури торгів. За невчасну сплату на переможців чекала пеня.

Як відомо, форма типової документації конкурсних торгів, затверджена наказом №919 Мінекономіки від 26 липня 2010 року, не передбачає жодних виплат на користь сторонніх осіб.

Реклама:

За даними порталу "Державні закупівлі" Головне територіальне управління МНС, Загін технічної служби Головного територіального управління МНС, Державний науково-дослідний контрольний інститут ветеринарних препаратів та кормових добавок, ДП "Санаторій "Кришталевий палац", ДП "Всеукраїнське спеціалізоване видавництво "Світ", Сілецька сільрада, відділ освіти Жидачівської РДА і виконком Бродівської міської ради "обслуговувалися" у ПП "Аспекти законності", місто Мостиська, яким керує Леся Володимирівна Підцерковна.

Особа з такими ж прізвищем та ініціалами обиралася депутатом сільради в Мостиському районі від партії "Свобода" у 2010 році.

Львівський національний аграрний університет, виконком Трускавецької міської ради, Підгірцівська спеціальна школа-інтернат, відділ освіти Перемишлянської РДА, відділ освіти Золочівської РДА та Інспекція державного технічного нагляду Рівненської ОДА замовляли "юридично-консалтингове обслуговування" за гроші переможців торгів у ФОП "Романюк Юрій Стефанович".

Департамент охорони здоров'я Івано-Франківської ОДА, департамент охорони здоров'я Тернопільської ОДА, Рівненський диспансер та Львівський обласний ендокринологічний диспансер найняли ПП "Світ права", яким керує І. В. Корда.

Для аналізу нової тендерної схеми експерти центру отримали копію договору, який відділ освіти Золочівської РДА уклав з ФОП "Романюк" 3 січня 2012 року.

Згідно з документом ФОП зобов'язався надати наступну юридичну допомогу.

1. Вибір процедури держзакупівель.

2. Підготовка документації конкурсних торгів.

3. Перевірка документації конкурсних торгів на комплектність.

4. Підготовка запиту конкурсних торгів.

5. Підготовка господарського договору з переможцем.

6. Захист інтересів замовника при оскарженні процедури закупівель учасниками.

7. Захист інтересів замовника при перевірці контролюючих органів.

Умови договору встановлювали фіксовану плату. Для переможців відкритих торгів - 3,5 тис грн. Для переможців запиту цінових пропозицій - 1,8 тис грн. В обмін на послуги освітяни зобов'язали переможців перераховувати кошти Романюку. Таке повідомлення повинні були підписати всі учасники торгів.

Натисніть для збільшення 

За даними "Державних закупівель" за час дії договору відділ освіти Золочівської РДА провів 24 процедури конкурсних закупівель, 14 відкритих торгів і 10 запитів цінових пропозицій. Тож до гаманця Романюка потрапило щонайменше 67 тис грн.

Фактично ці кошти держава не платила, але платили переможці торгів, які заклали ці 67 тис грн у маржу цінової пропозиції, яка платилася з бюджету. Враховуючи інших замовників, сума перерахованих коштів з бюджету через переможців торгів до третіх осіб може становити кілька мільйонів гривень.

"Ці вимоги до учасників торгів повторюють схему з Тендерною палатою, яка діяла у 2006-2008 роках", - зазначає експерт з державних закупівель Андрій Марусов.

За його словами, тоді учасників торгів змушували платити пов'язаним з ТПУ "консультантам" за послуги, які нікому не були потрібні. Проте, на відміну від сучасної львівської схеми, ці вимоги були формально легітимізовані завдяки внесенню потрібних норм до тендерного законодавства.

Крім того, додав експерт, низка приватних осіб, серед яких був нинішній народний депутат від фракції Партії регіонів Антон Яценко, оформила права інтелектуальної власності на тендерну документацію та вимагала від замовників сплати роялті.

"Вони "люб'язно" погоджувалися, щоб роялті платили саме учасники торгів. Обсяг заробітку бенефіціарів Тендерної палати сягав сотень мільйонів гривень на рік, а збитки державному бюджету - мільярди", - нагадав Марусов.

Автор надіслав листи до кількох горе-замовників з питанням, чим вони керувалися, коли укладали угоди із сторонніми фірмами. Ґрунтовну відповідь надав лише відділ освіти Жидачівської райдержадміністрації.

"Участь у конкурсних торгах - це право, а не обов'язок для учасника", - повідомив керівник відділу освіти Р. Свередюк. Він зазначив, що відповідно до статті 22 закону "Про здійснення державних закупівель" замовник може зазначити у документації також іншу інформацію, яку вважає за необхідне до неї включити.

Фото ligazakon.ua

На підтвердження цих слів керівник відділу навів пункти з наказу КРУ № 44 від 28 лютого 2011 року, який діяв до лютого 2012 року, де йшлося про право замовників залучати експертів. Щоправда, про оплату послуг спеціалістів з кишені переможців торгів в наказі не говорилося.

У лютому 2013 року першим проти сумнівних поборів повстав великий бізнес. ПрАТ "Вінницяоблпаливо" Віктора Килимнюка направило скаргу до Антимонопольного комітету на дії відділу освіти Жидачівської РДА.

Освітяни вимагали з майбутнього переможця конкурсних торгів 4 тис грн на користь ПП "Аспекти законності". Відомство Василя Цушка стало на бік бізнесу.

Освітянам вказали, що вони дискримінують учасників торгів, грубо кажучи - "відсіюють". Відділ освіти не зміг довести необхідність встановлених поборів, тому АМКУ зобов'язав внести зміни до документації конкурсних торгів.

У березні-червні 2013 року через подібні скарги до АМКУ від ТОВ "Ветор фарма" та ПрАТ "Індар" АМКУ зобов'язав внести зміни до конкурсних торгів, які обслуговувала юридична фірма "Світ права".

У червні 2013 року за власною ініціативою моніторинг підозрілих закупівель розпочало уповноважене міністерство Ігоря Прасовлова. Мінекономрозвитку розглянуло торги Сілецької сільради та виконкому Бродівської міськради.

В обох випадках дії замовників визнанні такими, що "не враховують" вимоги закону "Про здійснення державних закупівель". Їм було "рекомендовано усунути вказані порушення, а у разі неможливості їх усунення провести нову процедуру".

Однак на цьому історія не закінчилася. Адже Мінекономрозвитку надає лише рекомендації. Антимонопольний комітет розглянув одиничні випадки через оскарження принципових учасників торгів. В інших тендерах, де бізнес підкорився поборам, схема залишилася без змін.

Розслідування проведене за сприяння Агентства США з міжнародного розвитку та МГО "Інтерньюз". Зміст матеріалів не обов'язково відображає точку зору цих інституцій.

* * *

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться.

Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції «Економічної правди» та «Української правди» може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
Реклама: