Вечные "евробляхи", "минус" электрокаров и отказ от автогаза: что происходило на авторынке в 2020 году

Вечные "евробляхи", "минус" электрокаров и отказ от автогаза: что происходило на авторынке в 2020 году

Непобедимые авто с европейскими номерами, доступные "американцы", падение электрокаров и спроса на ГБО. Чем еще автолюбителям запомнился 2020 год? (укр)
Вторник, 22 декабря 2020, 08:05 -
ua.depositphotos.com

Поки в ЄС заради безпеки пішоходів електромобілі "зобов'язують" шуміти, в Україні вже другий президент не може вирішити проблему так званих євроблях.

Це питання вже котрий рік поспіль потрапляє в підсумкові тексти ЕП як проблема, яка потребує негайного вирішення. Однак судячи із заяв представників влади та "євробляхерів" щодо "порозуміння", актуальним воно залишиться і у 2021 році.

Утім це не єдине, чим автовласникам запам'ятається 2020 рік.

Попит на ГБО впав і продовжить знижуватися

Один з найбільш помітних трендів 2020 року – кардинальне зменшення попиту на газобалонне обладнання.

Учасники профільних асоціацій відзначають, що у вересні було зареєстровано трохи більше 3 тис авто з ГБО, тоді як у цей же місяць 2019 року – майже 12 тис.

За підсумками 2020 року попит на таке обладнання може впасти майже вдесятеро, прогнозують учасники ринку.

Ключова причина – нові правила реєстрації авто з ГБО, які почали діяти на початку 2020 року. Згідно з ними, підтвердити якість та безпеку переобладнання можна лише в компаніях, сертифікованих Міністерством інфраструктури.

Це зробило процедуру переобладнання суттєво дорожчою: якщо раніше залежно від міста послуга коштувала 300-900 грн, то після зміни правил її вартість доходить до 4 тис грн.

У Мінінфраструктури стведжують, що нова вимога дозволить зробити "газовий" транспорт безпечнішим.

Однак існує ще одна ініціатива, реалізація якої, за словами профільних експертів, здатна вбити ринок.

Йдеться про намір депутатів переглянути ставки акцизів на пальне. Лобіює цю ініціативу контрольована Ігорем Коломойським компанія "Укртатнафта".

Мета – зупинити зростання попиту на автогаз і тим самим покращити позиції бензину, який в останні роки невпинно втрачає частку ринку. Наразі в парламенті чекають розгляду кілька законопроєктів щодо зміни ставки акцизів.

У разі ухвалення найбільш радикальної ініціативи ціни на автогаз можуть зрости на 4-5 грн за л, що може зробити переобладнання авто економічно недоцільним. Однак це питання буде вирішуватися вже у 2021 році.

Продажі електромобілів можуть упасти

Попри створення сприятливих умов для поширення електромобілів у вигляді податкових пільг та розвитку інфраструктури, 2020 рік може стати першим за тривалий час, коли в Україні припиниться зростання реєстрації "зелених" авто.

За 11 місяців 2020 року український автопарк поповнили 6 823 "зелені" авто, тоді як за 2019 рік їх кількість становила 7 542.

Українці віддають перевагу вживаним авто, частка яких становить 92%. Середній вік електромобілів – чотири роки. Найпопулярнішим електрокаром в Україні традиційно залишається Nissan Leaf.

Щоб досягнути показника 2019 року, у грудні українці повинні зареєструвати 719 машин. Чи вдасться це зробити?

Учасники ринку відзначають, що ближче до кінця року попит на електромобілі падає: у листопаді українські номери отримали лише 514 авто, що майже на 30% менше, ніж за відповідний період 2019 року.

"Кількість "електричок" в Україні зростає з 2012 року. У 2020 році показники не надто відрізнятимуться від минулорічних", – каже представник компанії-імпортера вживаних авто.

На його думку, у майбутньому попит на електрокари тільки зростатиме.

4:1 на користь секонд-хенду

З початку 2020 року на кожен проданий новий легковий автомобіль припали чотири реєстрації ввезених з-за кордону вживаних машин. У 2019 році цей показник був ще більшим: рахунок на користь уживаних машин становив 5:1.

За 11 місяців на українські номери перейшли понад 313,3 тис ввезених з-за кордону вживаних легкових авто.

Учасники ринку пояснювали такий сплеск реєстрацій імпортного секонд-хенду лібералізацією умов розмитнення вживаних авто і можливістю легалізувати "євробляхи", які порушили умови транзитного або тимчасового перебування в країні.

Утім, глобально питання авто з єврономерами досі не вирішене.

За оцінками Державної митної служби, в Україні залишилося близько 425 тис таких авто. Представники "євробляхерів" стверджують, що їх удвічі більше – близько мільйона.

 
фото дмитра ларіна

Ще за часів Петра Порошенка були ухвалені два закони, які повинні були вирішити це питання. Однак початок дії карального закону, який передбачав штрафи для порушників, постійно відкладався.

Після обрання президентом Володимира Зеленського питання знову повисло в повітрі, оскільки новий глава держави пообіцяв мітингарям доступне розмитнення.

Влада продовжує загравати з представниками "Авто євро сили", обіцяючи знайти нові підходи.

Тимчасом вулиця демонструє силу, висуваючи нові вимоги. "Євробляхери" наполягають на ухваленні законопроєктів №3704, №3705 та №3706, які вносять зміни до Податкового та Митного кодексів.

Ці акти пропонують скасувати акцизний збір, ввести обов'язковий технічний огляд, доповнити законодавство податком на дорогі авто і вирішити проблеми з водіями, яких вже оштрафували за порушення законодавства.

Ситуація зайшла в глухий кут. Міністерства, уряд та Офіс президента переконують, що діалог з "євробляхерами" ведеться, і питання невдовзі буде вирішене. Автовласники нарікають, що чиновники їх не чують.

Схоже, такими темпами проблема може не вирішитися і у 2021 році.

Український автопром: за крок до прірви

Випуск авто в Україні у 2020 році продовжив падати, попри відновлення складання легковиків на запорізькому заводі.

За 11 місяців в Україні було зібрано 4 429 авто: падіння порівняно з аналогічним періодом 2019 року становило 35%. Було складено 3 756 легкових авто, 628 автобусів та 45 комерційних машин.

До серпня всю статистику легкових авто формувало великовузлове складання на заводі "Єврокар", який випускає машини Skoda.

Однак в останній місяць літа про відновлення виробництва легковиків заявив Запорізький автомобілебудівний завод, з конвеєра якого досі сходили лише автобуси.

Попри це, використання вітчизняних виробничих потужностей у 2020 році, як і в попередньому, не перевищило 2% від можливостей.

Більше того, вже до кінця 2020 року виробництво на ЗАЗі може знову зупинитися. Як писала ЕП, "початок виробництва" у Запоріжжі виявився великовузловим збиранням, покликаним оминути заборону на ввезення авто з Росії.

Група депутатів направила звернення до прем'єр-міністра Дениса Шмигаля щодо заборони імпорту з Росії не тільки авто, а й деталей, що унеможливить збирання машин на ЗАЗі та ще більше наблизить виробництво легкових машин в Україні до нуля.

Фото на головній: ua.depositphotos.com


powered by lun.ua
Подпишитесь на наши уведомления!