5:1 на користь секонд-хенду: як змінився авторинок України

5:1 на користь секонд-хенду: як змінився авторинок України

Середа, 4 березня 2020, 09:00 -
Дмитро Ларін
Аномальне зростання вживаних машин в структурі імпорту та перехід автовласників на дизельні двигуни. Як змінюється український авторинок.

Головним підсумком 2019 року для автолюбителів стало те, що влада не спромоглася вирішити питання авто з номерами країн ЄС.

За найскромнішими оцінками, таких машин в Україні залишається кілька сотень тисяч. В Офісі президента запевняли, що відтермінування штрафів до кінця 2019 року буде останнім.

Однак з 2020 року "євробляхерів" не почали штрафувати — відповідна домовленість була досягнута за участю прем'єра Олексія Гончарука, міністрів Арсена Авакова, Владислава Криклія та представників громадськості.

Урядовці також пообіцяли, що на законодавчому рівні проблема буде вирішена до середини лютого, однак цього не сталося.

Епопея з "євробляхами" почалася за часів прем'єрства Арсенія Яценюка. За останні роки це явище набуло таких масштабів, що не могло не вплинути на весь автомобільний ринок.

Що відбувалося на вітчизняному авторинку у 2019 році, з чим пов'язане аномальне зростання вживаних машин у структурі імпорту та чому все більше автовласників переходить на дизельні двигуни?

Чи закінчилася епопея з "євробляхами"

Наприкінці 2019 року уряд знову пішов на поступки власникам нерозмитнених авто, пообіцявши не штрафувати їх після 1 січня і в найкоротші терміни розглянути законопроекти №2342 та №2345.

Одним депутати повинні були внести зміни до Податкового кодексу, іншим — до Митного кодексу. Перший спрощує процедуру розмитнення авто, другий — ще на 180 днів відтерміновує застосування штрафів.

Реклама:

У частині оподаткування ключові зміни стосуватимуться двох пунктів.

По-перше, протягом 180 днів з моменту ухвалення проєкту пропонується визначати ставки акцизного збору для авто без урахування вікового коефіцієнта.

По-друге, пропонується призупинити норму, яка передбачає застосування коефіцієнтів до ставок акцизного збору: для авто віком п'ять-вісім років — 40, понад вісім років — 50.

Урядовці пообіцяли, що Кабмін розгляне проєкти законів 14 січня, а парламент урегулює це питання протягом місяця.

Згодом "євробляхи" зникли з переліку першочергових законопроєктів, а їх місце зайняли інші питання: ринок землі, легалізація азартних ігор, кадрові зміни в уряді.

Чи будуть "автомобільні" законопроєкти розглянуті найближчим часом та чи розв'яже це проблему авто з номерами країн ЄС — питання відкрите. Однак воно потребує негайного вирішення, оскільки за останні роки "євробляхи" створили суттєві перекоси на авторинку країни.

Аномальне зростання секонд-хенду

За даними асоціації "Укравтопром", у 2019 році загальний імпорт легкових авто коштував Україні 3,6 млрд дол. У цю суму входять і нові, і вживані транспортні засоби.

За рік в країну було ввезено близько 544 тис машин, що майже у 2,4 разу більше, ніж роком раніше.

 

При цьому закупівлі нових легкових авто зросли на 28% до 95,6 тис, а імпорт старих машин збільшився у 2,9 разу порівняно з попереднім роком і становив рекордні 448,4 тис штук.

Таким чином, старих авто в Україні було зареєстровано майже в п'ять разів більше, ніж нових. Це також абсолютний рекорд.

Учасники ринку пояснюють такий сплеск реєстрацій імпортного секонд-хенду лібералізацією умов розмитнення вживаних  авто і можливістю легалізувати легкові машини, які порушили умови транзитного або тимчасового перебування в країні.

Приблизно така ж тенденція спостерігається на початку 2020 року: у січні рахунок становив 4:1 на користь секонд-хенду.

У 2019 році найбільшим постачальником нових авто стала Японія. Звідти було ввезено майже 20 тис машин на 470 млн дол.

На старих авто найбільше заробила Німеччина, з якої українці імпортували 118,6 тис машин на понад 536 млн дол.

Перехід на дизель і ГБО

Обираючи легкові авто, українці у 2019 році віддавали перевагу машинам, що працюють на дизельному пальному: половина зареєстрованих транспортних засобів була оснащена дизельними двигунами.

Дизельними були понад 88% старих імпортованих машин, що і забезпечило дизелю лідерство на ринку.

 

Частка зареєстрованих бензинових машин становила 39%, у 2019 році їх обрали майже 192 тис автомобілістів. При цьому серед нових авто бензинові моделі були явними фаворитами — їх частка становила 57%.

На третьому місці — 8% — автомобілі з газобалонним обладнанням.

За рік українські номерні знаки отримали майже 39 тис машин з ГБО, новими з них були тільки 5,5 тис.

Частка гібридних авто трохи перевищила 2% первинного ринку легкових машин.

Машини на електротязі становили скромний 1% первинного ринку. Однак попит на "зелені" авто в Україні демонструє позитивну динаміку вже кілька років поспіль.

Кількість електромобілів зростає

Попит на електомобілі в Україні невпинно зростає, а перевагу покупці віддають уживаним авто.

Так, за 2019 рік в Україні було зареєстровано 7 542 "зелені" машини, з них 7 012 — легкові електромобілі і 530 — комерційні. Це дозволило ринку легкових електромобілів за рік зрости майже на третину, комерційних — в півтора разу.

У структурі ринку авто з нульовим рівнем викидів продовжують домінувати машини з пробігом. Їх частка у 2019 році становила 92% в частині легкових машин та 96% — в частині комерційних.

При цьому середній вік електричного секонд-хенду, що реєструвався у 2019 році, становив чотири роки в сегменті легкових авто і шість років — у сегменті комерційних машин.

Найпопулярнішим електрокаром в Україні традиційно залишається Nissan Leaf.

 

У лідерську п'ятірку увійшли Tesla Model S, Volkswagen е-Golf, BMW i3 та Fiat 500е.

Найкращий результат в продажах нових електрокарів належить Jaguar I-Pace, який вибрали 145 покупців.

 
Jaguar I-Pace

Український автопром і нині там

Вітчизняні виробничі потужності дозволяють випускати за місяць понад 30 тис одиниць автотранспорту, однак результати 2019 року виявилися в рази скромнішими.

У 2019 році в Україні було виготовлено 7 265 автотранспортних засобів. Порівняно з 2018 роком зростання становило 10%, однак використання вітчизняних виробничих потужностей у 2019 році не перевищило й 2%.

Усю статистику щодо легкових авто формує великовузлове складання на заводі "Єврокар", що випускає автомобілі Skoda.

Новий рік українські заводи почали з падіння: у січні було виготовлено лише 849 машин, що на 5% менше, ніж за цей же місяць 2019 року.

Виробництво легкових машин в Україні невпинно наближається до нуля, така тенденція тягнеться з далекого 2008 року. Схоже, саме "євробляхи" можуть вбити останній цвях у труну вітчизняного автопрому вже найближчим часом.

Реклама: