Убийцы из Минобороны

Убийцы из Минобороны

Преступники, которые продавали и покупали поддельные бронежилеты, должны сесть за решетку. Стоит проверить и ближайших родственников верхушки Минобороны. Пусть объяснят, откуда взялись дорогие автомобили, квартиры и дома. Нет документов - конфискация. (Укр.)
Четверг, 21 августа 2014, 13:10
Александр Леменов, юрист, эксперт Центра политических студий и аналитики

Преса не раз писала про незрозумілі поставки засобів захисту для військовослужбовців.

Окремо виділяли закупівлі бронежилетів, що не відповідали заявленим вимогам. Через це гинули українські бійці.

Проблема не нова. З самого початку війни у Донбасі солдати перебували під свистом куль без відповідного захисту.

Родини військових та волонтери своїми силами забезпечували бійців бронежилетами. Хоча іноді в зону проведення АТО надсилали і підробки.

Реклама:

За Міноборони були аналогічні гріхи, але в цьому випадку мова йде про кримінальну відповідальність. Злочинна недбалість чи попередня змова під час закупівель бронежилетів ставить під питання обороноздатність України.

Мільйонні темпи

До зони українсько-російської війни спорядження, продовольство та засоби захисту надходять кількома шляхами: від держави, волонтерських груп чи сімей військовослужбовців. На початку війни допомога громадських ініціатив відігравала ключову роль у забезпеченні бійців усім необхідним.

Своєю чергою, Міністерство оборони іноді вело себе неадекватно. Поведінка Михайла Коваля часто дивувала експертів та звичайних громадян.

Спочатку головнокомандувач Збройних сил з трибуни парламенту стверджував, що російська техніка не зможе проїхати на територію України, хоча реалії були протилежними. Рівно за місяць в ефірі 1+1 він не зміг відповісти на питання, чому  кордон безперешкодно перетинають 14 установок "Град".

Напрошується висновок, що Коваль не був самостійним гравцем.

Проблеми існували і при закупівлі бронежилетів. Наприкінці червня цей міністр стверджував, що Антимонопольний комітет блокує проведення тендерів. За іншими даними, саме чиновники Міноборони гальмували процес закупівлі через незнання профільного законодавства.

Боротьба за методи проведення тендерів велася і в стінах парламенту. Кілька разів порушувалося питання про новий закон, що виведе придбання товарів та послуг для забезпечення ЗСУ з-під дії закону "Про державні закупівлі".

Активісти вбачали у цьому бажання нардепів сховати процес закупівель від очей громадськості, що унеможливило б контроль за постачальником і цінами.

"Дуже великі потреби військових у багатьох товарах. Думаю, треба прийняти окремий закон на час проведення Антитерористичної операції, який спростив би процес закупівель", - пояснив глава комітету економістів Андрій Новак.

Михайло Коваль. Фото gazeta.lviv.ua 

Однак діючий закон дозволяє купувати товари за скороченою процедурою - "закупівля в одного учасника". Зазвичай цей процес триває трохи більше тижня.

Міноборони та військова частина 2276 ВВ МВС - Нацгвардія - часто йшли саме цим шляхом. Зокрема, співпрацювали з компанією "НВП "Темп-3000". Загальна сума закупівель у неї за два місяці перевищує 160 млн грн. Невідомо, чим ця компанія так сподобалася керівництву Міноборони.

Натисніть для збільшення

Наступним придбанням захисної амуніції для потреб армії стали кулезахисні шоломи та бронежилети четвертого класу захисту без уточнення модифікації. Постачальником знову обрали "Темп-3000".

В обґрунтуванні застосування спрощеної процедури закупівлі вказали, що "існує термінова потреба забезпечити шоломами та бронежилетами персонал органів Державної прикордонної служби, який виконує завдання на ділянках відповідальності Луганського та Донецького прикордонних загонів".

Натисніть для збільшення 

Загальна вартість поставки - 16 266 тис грн. Кожен шолом разом з ПДВ коштував 2 595 грн, бронежилет - 4 500 грн. Чомусь 12 серпня сплачується податок на додану вартість, коли більше місяця тому прийнято закон про звільнення від сплати ввізного мита та ПДВ засобів індивідуального захисту для потреб АТО.

Президент затягував, але 21 липня таки поставив підпис під цим законом.

Тільки у цьому випадку економія повинна була становити 1 211 тис грн або додатково 560 штук шоломів та 1,5 млн грн або додатково 400 штук бронежилетів. Більше того, преса стверджувала, що замість зниження цін на індивідуальні засоби захисту у зв'язку із скасуванням податкових і митних платежів вони зросли.

Надто багато труднощів виникає через некомпетентність чиновників Міноборони. Цілком можливо, що дехто з вищого офіцерського складу бажає збагатитися і під час закупівель для потреб АТО. Відвертий лобізм екс-"регіонала" та екс-міністра оборони Олександра Кузьмука наштовхує саме на такі висновки.

Черговим підтвердженням порушень стало ініціювання Генпрокурором Віталієм Яремою перевірки здійснення матеріально-технічного забезпечення військовослужбовців за рахунок бюджетних коштів та благодійних внесків.

 Фото unian.net

Результатами цієї перевірки стали виявлені факти неодноразової необґрунтованої зміни комплектації з 21 березня по 30 квітня 2014 року. Тоді була організована закупівля 17 080 полегшених бронежилетів двох типів: без захисту шиї "Корсар-4" та без захисту шиї та паху "Корсар-М3-1-4" вартістю 71 млн грн.

Наслідок - 67 військових отримали травми шиї чи паху, дехто помер.

Цікаво, що чиновники Міноборони купували "Корсари" у "Темпі-3000" і до, і після 30 квітня. Однак вони швидко зрозуміли, що над ними нависла небезпека.

Передостанній раз, 8 серпня 2014 року, можновладці організували процес за спрощеною процедурою за трьома лотами.

1. Бронежилет "Корсар М3-4" або еквівалент - 3 тис штук.

2. Бронежилет "Корсар М3-4" або еквівалент - 3 тис штук.

3. Бронежилет "Корсар М3-4" або еквівалент - 3 083 штук.

Натисніть для збільшення

Як тільки Генпрокуратура порушила справу і заявила про це, відбулася наступна закупівля у тієї ж компанії, але без уточнення назви товару. Можна припустити, що ці події пов'язані між собою і не є простим збігом обставин.

Наскрізні підробки

Недавно з'явилася інформація, що волонтери передають у Донбас бронежилети-підробки. Причина була простою: бронежилети не обстрілюють, а після придбання відразу передають у зону АТО.

Широкого розголосу набула історія в Івано-Франківську. Місцевий військовий комісар демонстрував два види бронежилетів: справжні та підроблені. За документацією їх виробили і продавали через ту ж компанію "Темп-3000". Тільки одні захищають життя бійця, інші - прострілюються наскрізь.

Наступною проблемою виявилася відсутність пахової частини в комплектації. Пахова частина, як і додатковий захист шиї, дуже важлива. Саме в область паху був смертельно поранений чоловік Тетяни Чорновол Микола Березовий.

Осіб, що продавали підробки, затримали у Львові. На той момент зловмисники встигли реалізувати більше сотні "бронежилетів" за ціною 1 600 грн кожен, що мінімум удвічі менше за ринкову вартість. Триває слідство.

Дані засоби не втримують кулю калібру 5,45, а в зоні АТО снайпери застосовують калібр 7,62. Кожен влучний постріл у такому випадку стає смертельним.

Безвідповідальна, наскрізь пронизана корупцією сфера закупівель повинна бути знищена. На це можна було менше звертати увагу у мирний час. Коли ж молоді хлопці підставляють під кулі свої тіла - ситуація мусить кардинально змінитися.

Генпрокуратура повинна знайти винних. Злочинці повинні сісти за ґрати. Варто перевірити і найближчих родичів верхівки Міноборони. Хай би пояснили, звідки взялися коштовні авто, квартири і будинки. Нема документів - конфіскація.

На сході війна, і ми не маємо права втратити країну.

Головний відповідальний за закупівлі армії досі залишився на своїй посаді

* * *

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться.

Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції «Економічної правди» та «Української правди» може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
Реклама: