Червоні директори готові продати бізнес

Червоні директори готові продати бізнес

Понеділок, 15 жовтня 2007, 13:31 -
Торік основною ареною злиттів і поглинань в Україні був фінансовий ринок. Гравці, насамперед закордонні, воліли вкладати кошти в купівлю банків і страхових компаній. Тоді як поточний рік перемістив інвестиційну активність у реальний сектор економіки.
Кількість злиттів та поглинань (M&A) у січні-червні 2007 р. в Україні збільшилася на 63% у порівнянні з аналогічним періодом минулого року. Так, за 6 місяців на українському ринку було зареєстровано 42 угоди купівлі-продажу компаній на загальну суму 6,05 млрд. дол. Експертами враховувалися тільки транзакції на суму понад 5 млн. дол., у результаті яких був консолідований контрольний або близький до контрольного пакет акцій. Такі цифри були озвучені на недавньому круглому столі головним редактором московського спеціалізованого журналу "Злиття та поглинання" Антоном Смирновим. За його прогнозом, до кінця року загальний обсяг угод M&A перевищить 10 млрд. грн.

Торік основною ареною злиттів і поглинань в Україні був фінансовий ринок. Гравці, насамперед закордонні, воліли вкладати кошти в купівлю банків і страхових компаній. Тоді як поточний рік перемістив інвестиційну активність у реальний сектор економіки, вважає партнер німецької юридичної компанії "Arzinger&Partners", адвокат Сергій Школяр. Крім банківських угод цікавість викликали угоди у сфері будівництва й нерухомості, а також у телекомунікаційному секторі.

Дійсно, якщо взяти три найбільші угоди за січень-червень, то фінансовий сегмент ринку продовжує утримувати лідерство. Йдеться про продаж ТАС-Коммерцбанку і ТАС-Інвестбанку за 735 млн дол. шведському Swedbank AB. Разом з тим на друге місце в 2007 р. прийшов харчопром – завдяки продажу 100% акцій ВАТ "Сандора" (м. Миколаїв), одного із провідних українських виробників упакованих соків і нектарів американським компаніям "PepsiAmericas, Inc" і "PepsiCo" за 542 млн. дол. На третьому місці опинилася видобувна промисловість - після продажу Криворізького залізорудного комбінату компанії "СКМ" за 370 млн. дол. Таким чином, крім закордонних гравців у нинішньому році на провідні позиції вийшли внутрішні інвестори.

Для порівняння: в 2006 р. всі значущі угоди відбулися в банківській сфері винятково за участю іноземного капіталу. Мається на увазі продаж банку "Аваль" австрійському "Raiffaisenbank" і "Укрсиббанка" французькому "BNP Paribas".

Зміни, що відбулися, аналітики пояснюють тим, що реальний сектор української економіки став більше конкурентним. А відтак підвищилася його інвестпривабливість. На думку експертів, дана тенденція збережеться і в 2008 р.

Реклама:

Паралельно з цим аналітики відзначають в якості ще однієї особливості нинішнього року - зростаючу активність українських інвесторів на зовнішніх ринках, насамперед у фінансовому секторі. Так, пан Шкляр повідомив, що його компанія, зокрема, веде зараз переговори в інтересах українського клієнта про покупку великої фінансової установи в сусідній Білорусі.

Крім чисто економічних факторів віце-президент Української ліги у зв'язках із громадськістю Олена Дерев'янко пояснює ріст ринку M&A змінами в настроях і свідомості власників, що одержали контроль за підприємствами в 1990-х рр. За її словами, так звані "червоні директори" завдяки навчанню на різних бізнес-курсах і тренінгах поступово починають сприймати західну теорію управління вартістю. "Вони починають розуміти, що зовсім необов'язково їхні діти будуть успадковувати цей бізнес. Що головна мета - підвищення капіталізації підприємства для його наступного продажу. А там будуть інші компанії, інші проекти", - відзначає пані Дерев'янко.

За її словами, однією з особливостей 2007 року є зростаюча увага суспільства до злиттів і поглинань компаній, що у масовій свідомості найчастіше асоціюється з "дерибаном". Олена Дерев'янко підкреслила, що сьогодні в умовах великої кількості ділових ЗМІ в Україні, росту конкуренції між ними і кваліфікації журналістів, стає неможливим здійснення "стратегії керованого мовчання" при проведенні транзакцій.

Із цікавих нюансів поточного року було відзначено також, що при реалізації M&A у своїх розрахунках компанії і їхніх власників всі частіше відмовляються від сейфингу, або методу банківських скринь, на користь акредитивів і позовних рахунків. Проте, далеко не всі українські банки готові надавати подібні послуги, беручи на себе досить значні ризики. "Тут також немає продуманої цінової політики, все залежить від конкретної домовленості з банкіром", - відзначив пан Шкляр. За його словами, така практика застосовувалася "Arzinger&Partners" при супроводі продажу київського заводу безалкогольних напоїв "Росинка".

На думку учасників ринку, у нинішньому році зміни відбулися й у механізмі протиправних і ворожих поглинань. Як заявив голова ради директорів групи "Тект" Вадим Гриб, в 2006 р. головними інструментами при силових захопленнях підприємств були судові й правоохоронні органи. А зараз, за його словами, центр рейдерської діяльності перемістився до Державної комісії цінних паперів і фондового ринку. "Там затверджуються рішення про дуті додаткові емісії, там схвалюються подвійні реєстри й подвійні реєстратори", - зазначив Гриб. Відтак він відзначив неефективну роботу Міжвідомчої антирейдерської комісії під головуванням першого віце-прем'єра Миколи Азарова.

Проте, саме ДКЦПФР із доручення міжвідомчої комісії розробила законопроект про внесення змін у ряд законів для посилення протидії протиправним поглинанням. Вони були схвалені Кабміном 11 жовтня і готові для внесення в парламент VI скликання. Зміни, зокрема, забороняють судам загальної юрисдикції розглядати суперечки між акціонерами й виносити будь-які рішення з корпоративних конфліктів. Це залишиться прерогативою господарських судів. Крім того, передбачається встановити строк давнини один рік для судового оскарження рішень зборів акціонерів. Також законопроект забороняє державним виконавцям при виконанні судових рішень з корпоративних суперечок використовувати співробітників приватних охоронних структур. Передбачається, що для цих цілей можуть залучатися тільки представники державних правоохоронних органів.

Реклама: