Логистика для e-commerce в Украине выходит на новый уровень

Пятница, 19 мая 2017, 07:00 -
Получить интернет-заказ в течении часа после совершения покупки на сайте – это абсолютно реально в США та Европе. Учитывая мировые тренды, все новые услуги e-commerce появляются и в Украине. (УКР)

Зокрема, на вітчизняному ринку набирає обертів послуга із назвою "фулфілмент", яка вже давно користується попитом у світі.

Кожного року вітчизняна електронна комерція демонструє зростання на рівні 35%, що спонукає суміжні галузі пропонувати нові послуги для інтернет-бізнесу. Згідно дослідження Ukrainian E-commerce Expert, у клієнтському портфелі поштових компаній частка e-commerce, становить 60-70%. Про те, що  український ринок e-commerce є найдинамічнішим, у Європі говорять дослідження European B2C E-Commerce Report 2016.

Півтора роки тому на українському ринку почали говорити про відносно нову бізнес-послугу – фулфілмент – яка у світі набула популярності завдяки революційним рішенням у логістиці компанії Amazon.

Опції, які входять в послугу "фулфілмент" від групи логістичних компаній ZAMMLER

Єдиного визначення у послуги немає. Але учасники ринку транслюють фулфілмент як повний комплекс операційно-складської обробки замовлень для інтернет-магазинів: прийом товарів від постачальників, зберігання на складі, комплектація і упаковка, відвантаження замовлень на доставку, доставка власним транспортом або контроль доставки поштовими компаніями, обробка повернень. Так, віддавши логістичні операції на аутсорсинг, інтернет-магазин зосереджується на просуванні свого продукту і  продажах, а за обробку товарів і своєчасне виконання замовлення відповідає вже логістичний провайдер. 

І хоча логістичний аутсорсинг для інтернет-магазинів сьогодні не є інновацією, фулфілмент як окремий вид бізнесу почали сприймати нещодавно. Однією із перших компаній, яка запропонувала послугу фулфілмент своїм клієнтам, була група логістичних компаній ZAMМLER. У 2015 році групою компаній відкрито перший фулфілмент-центр під Києвом.

Перший в Україні фулфілмент-центр від ZAMMLER обробляє понад 100 тис. заявок в місяць

Валерій Баранівський, Заступник директора "ЗАММЛЕР СКЛАД", відмічає, що нову послугу українські e-commerce сприймали з обережністю і навіть недовірою:

заступник директора ТОВ "ЗАММЛЕР СКЛАД"

"Коли ми відкрили склад для фулфілмент-сервісу, гравці ринку e-commerce здебільшого не були до цього готові, – зазначає експерт. – Першими клієнтами були компанії, для яких ми вже на той момент виконували складські операції. Здебільшого ми зіштовхнулися з ситуацією, коли певна частка інтернет-магазинів не розуміє, що таке фулфілмент і чи потрібно це саме їм. До того ж, ця послуга передбачає інтеграцію IT-систем, а також інформаційну відкритість між партнерами, яка стосується бази клієнтів і постачальників. Проте, коли витрати на склад стають болючими для бізнесу, а частка замовлень, відправлених із запізненням, зростає – це вірні ознаки того, що інтернет-магазину варто замислитися про аутсорсинг операційно-складської обробки товару".

За словами Валерія Баранівського, фулфілмент дозволяє гравцям ринку e-commerce значно скоротити витрати на логістику та вдосконалити внутрішні процеси.  По-перше, інтернет-магазину не треба інвестувати великі ресурси у складські приміщення та навчання персоналу. По-друге, логістичний оператор здатен якісно і швидко обробити повний об’єм замовлень навіть у високий сезон продажів. По-третє, логістичні провайдери значно якісніше і оперативніше можуть виконати повернення непроданого товару постачальнику.

У виграші залишається і кінцевий споживач, адже, якщо логістичні процеси побудовані правильно, значно скорочується час доставки інтернет-замовлення.

Працівники використовують автоматизовану систему управління складом (WMS), що дозволяє звести кількість помилок до мінімуму

Як відмічає заступник директора "ЗАММЛЕР СКЛАД", незважаючи на певні стримуючі фактори розвитку послуги, проникнення e-commerce у загальну роздрібну торгівлю з кожним роком зростає, тому перспективи у послуги фулфілмент  в Україні точно існують.

"З моменту запуску послуги клієнтів стало значно більше, наші обсяги зростають щомісяця. Послуга також отримала нові етапи розвитку, – зауважує Валерій Баранівский. – Для комунікації із кінцевими споживачами ми організовуємо call-центр, який обробляє дзвінки для узгодження часу доставки, або улагодження ситуацій, коли замовлений товар ще не отримано від постачальника. У клієнтів також з’явилася можливість відслідковувати стан складскької обробки та місцезнаходження замовлення під час доставки". 

Сьогодні на українському ринку послугу фулфілмент пропонують не тільки логістичні компанії, але й поштові служби або багатопрофільні корпорації зі складським дивізіоном. Проте, обираючи логістичного партнера, представники e-commercе сегменту повинні враховувати деякі нюанси.

"Поштові служби орієнтують фулфілмент на обслуговування виключно власною мережею, в них це скоріше не окремий бізнес, а додаткова опція для "повного сервісу" клієнту  – пояснює Валерій Баранівський. – Тобто кінцеві споживачі можуть отримувати своє замовлення тільки у поштовому відділені цього оператора. Логістичний провайдер може одночасно відвантажувати замовлення на всі поштові служби, що дозволяє інтернет-магазину пропонувати своїм споживачам різні варіанти доставки. Проте, у кожного інтернет-магазину свій формат бізнесу, а фулфілмент не тільки для гігантів ринку. І деяким компаніям дійсно комфортніше співпрацювати із одним поштовим провайдером".

Експерт відзначає, що роботи з вдосконалення сервісу ще багато. В першу чергу, це автоматизація і зниження працезатрат на оформлення документів, що дозволить пропонувати ринку більш якісну послугу по меншій вартості.