Кто будет работать на государство за копейки

Вторник, 2 апреля 2024, 08:14
Что изменится в оплате труда чиновников и что мотивирует людей идти на госслужбу. (укр)
независимая консультантка по организационным трансформациям, старшая проектная менеджерка Команды поддержки реформ Минэкономики


Просто о налогах

У чорно-білому світі "зрад" і "перемог" слово "чиновник" нерідко асоціюється з бюрократією та неефективністю, а "державна служба" – з корупцією.

Поняття людини, яка працює на державу, змішало депутатів, політиків Кабміну, Офісу президента та працівників виконавчої влади в єдину абстракцію без можливості розрізнити, у кого які гріхи, здобутки та проблеми.

Реформа оплати праці держслужбовцям – що зміниться?

З 2024 року запрацювала реформа системи оплати праці для держслужбовців. Вона спричинила значні зміни в структурі доходів працівників. Тепер розмір окладу залежатиме від виду повноважень і має стати уніфікованим для всіх органів виконавчої влади. Умовно юрист у Міненерго та Міносвіти, який займається нормотворенням, працюватиме в єдиних зарплатних рамках.

Також збільшено фіксовану частку окладу та зменшено роль надбавок та премій, які призначалися за власною оцінкою керівника. Простими словами: раніше 30% від суми, яку чиновник отримував на руки, були гарантовані, а 70% залежали від суб’єктивної думки начальника. Тепер усе навпаки: премія не може перевищувати 30% окладу, а більшість окладу, 70%, стає фіксованою.

Чи підвищиться якість роботи чиновників після цих змін? Чи дозволять ці зміни залучити найкращих кандидатів до роботи в державних установах?

Сталість окладу – це крок до стабільності та прозорості, це шанс позбавитися від можливої несправедливості в розподілі зарплатного фонду в організації, стати більш захищеними. Це також наближення до побудови інституціоналізації та чесності в спілкуванні держслужби як роботодавця з кандидатами.

"9 тис грн оклад плюс премія" не стимулюють шукачів роботи йти на державну службу. Премії може й не бути і яка її частка в доході – ніхто не повідомляв.

У кишені густо чи пусто?

Суттєвою проблемою лишається рівень винагороди держслужбовців. Стандартна заробітна плата головного спеціаліста без досвіду роботи на державній службі становить у регіонах близько 7 тис грн.

Начальник Львівської ОВА Максим Козицький розповів, що керівник відділу, відповідальний за планування заходів з мобілізаційної підготовки та організацію роботи з бронюванням працівників, отримує 9 тис грн. В одному з опитувань державних службовців ми отримали коментар: "Як я можу думати про роботу, якщо кожен місяць ледь закриваю кредит на побутові речі?".

Для одних – скорочення, для інших – підвищення. Як реформа держслужби змінила зарплати чиновників?

Суспільство очікує, що людина, яка працює на державу, мусить мати найвищу кваліфікацію та застосовувати її для спільного блага. Однак у житті бачимо, що держава конкурує з бізнесом за таланти та програє цю битву. Яку роботу ви оберете в столиці: фінансовим аналітиком у приватній компанії з окладом понад 50 тис грн чи підете працювати на державу з окладом 17 тис грн у міністерстві?

Не може людина в стоптаних туфлях, сидячи в холодному кабінеті, вознестися над своїми фінансовими проблемами та думати про благополуччя свого регіону чи всієї країни. Не може чиновник бути ефективним, якщо йому не вистачає зарплатні на необхідне. У результаті десятки вакансій закриваються роками, а плинність кадрів на держслужбі на початку 2024 року становила 25-27%.

Справа лише в грошах?

Оплата праці – лише один з елементів успіху. Культура організації, а саме система нематеріальної мотивації, гнучкість умов роботи та позитивна атмосфера в колективі – це фактори, які значно впливають на задоволення працівників та їхню продуктивність. Культура – це сформовані норми, правила і звички, які будуть діяти при будь-якому рівні оплати праці.

З Командою підтримки реформ Мінекономіки ми досліджували фактори нематеріальної мотивації серед працівників одного з державних органів. Просили працівників оцінити, які фактори позитивно впливають на їх роботу.

Респонденти визначили дистанційну роботу, що можна інтерпретувати як гнучкість умов, позитивну атмосферу в колективі, підтримку керівника, саморозвиток і підтримку колег. Це фактори, які тримають людей на роботі, а їх відсутність вплине на рішення звільнитися. Вони говорять про потребу чиновників мати комфорт, підтримку і здорову атмосферу на роботі.

А тепер дайте собі відповідь: як часто згаданими інструментами мотивації, широко прийнятими в бізнесі, користуються в державних органах?

Що в підсумку

Держава як роботодавець втрачає кандидатів не лише через рівень доходу, а й через недостатність практик управління, системи мотивації та особливості організаційної культури. Навіть підвищення зарплати не вирішить проблему.

Потрібне поєднання методів, що впливатиме на лідерство і спроможність органів влади. До того ж, в умовах викликів, які ставляться перед державною службою, важливо дбати про добробут і ментальне здоров'я працівників.

Державна служба повинна культивувати прозорість, комфортний клімат та адекватну оплату праці, а також впроваджувати найкращі практики управління персоналом. Загалом – мати сильний бренд роботодавця.

Мусимо сформувати таку культуру організації, яка буде приваблювати найкращих кандидатів, а вони будуватимуть сильну країну для всіх нас.