Найбільш прибутковою компанією України названо "Київстар"

Понеділок, 23 листопада 2009, 12:10

Найбільш доходною компанією за підсумками першої половини 2009 року став НАК "Нафтогаз України", найбільш прибутковою - "Київстар".

Такі результати українського бізнес-рейтингу "ТОП-100. Найбільші компанії України", складеного видавництвом "Економіка", пише газета "Дело".

За результатами першого півріччя виручка "Нафтогаза" перевищила 42 млрд. гривень. Втім, це не завадило українському газовому монополісту завоювати статус і найбільш збиткової компанії: у графі "чистий прибуток" значиться близько 2 млрд. гривень із позначкою мінус.

"Київстар" за перше півріччя заробив 2,1 млрд. гривень, При цьому чистий дохід компанії склав 5,7 млрд. гривень.

Сумарний дохід підприємств, що увійшли до першої сотні, за підсумками першого півріччя 2009 року досяг 334 млрд. гривень. Це 85,5% від номінального ВВП України за цей період.

"Третина від цієї суми припадає на нафтогазовий сектор, 20% - на металургію і близько 18% - на енергетику. При цьому в порівнянні з минулим роком металургія зменшила свою прибутковість на 40%, нафтогазовий сектор стиснувся на 4,5%, а енергетика виросла. Правда, всього на 4%. Зате істотне зростання показали харчова, тютюнова галузі, а також роздріб і фармацевтика. Навіть в умовах кризи вони істотно (на 20-50%) наростили свою прибутковість", - відзначає видання.

У нафтогазовому комплексі перше півріччя було найбільш успішним для компаній, які займаються видобутком та торгівлею газом - практично всі оператори цього ринку показали позитивну динаміку зростання прибутковості в порівнянні з січнем-червнем 2008 року збільшити дохід компаніям дозволило подорожчання "блакитного" палива.

Протилежна ситуація у нафтотрейдерів - у порівнянні з 2008 роком практично всі показали мінус або мінімальне зростання. Так, єдиний з "ТОП-100" нафтотрейдер, який наростив у січні-червні чистий дохід, це "Лукойл-Україна" - зростання склало 0,1%.

І хоча так само, як і газ, нафтопродукти 2009 року дорожчали, проте темпи скорочення їх споживання виявилися ще вищими, що і стало причиною скорочення прибутковості.

Аналогічна ситуація і у металургійних компаній, які в першому півріччі 2009 року скоротили прибутковість на 38,41%. У цілому для металургів ситуація вже більше року стабільно погана - на зовнішніх ринках попит на металопродукцію залишається низьким, внутрішній же ринок взагалі практично нічого не споживає.

Серед найбільших підприємств галузі найбільше дохідність у січні-червні 2009 року впала у підконтрольного Володимиру Бойко Маріупольського меткомбінату ім. Ілліча - на 60,5%. Причиною цього стало падіння попиту на зовнішніх ринках на основний продукт комбінату - плаский прокат, який використовується в машинобудуванні.

Не набагато краща ситуація була і на найбільшому метпідприємстві країни, що належить індійському мільярдерові Лакшмі Мітталу, - "АрселорМітал Кривий Ріг", чистий дохід якого в I півріччі впав на 52,4%. Криворізький комбінат підвели в першу чергу будівельники, які останнім часом скоротили або й зовсім припинили закупівлі арматури - профільного продукту підприємства.

У "мінус" пішли і інші представники металургійної галузі - виробники труб.

Єдиною компанією, яка зуміла, причому значно - на 157,9% збільшити за первие6 місяців 2009 року чистий дохід, став Харцизький трубний завод, що входить в структуру холдингу "Метінвест". Забезпечити собі краще становище в галузі заводу дозволила участь у будівництві газопроводу Середня Азія - Китай: компанія перемогла у тендері на постачання труб для однієї з ділянок проекту.

Серед енергетиків прибутковість виросла у компаній, які займаються дистрибуцією, а також виробництвом електроенергії на гідро- і атомних електростанціях.

Серед машинобудівників перше півріччя 2009 року було успішним для компаній, що виробляють обладнання, яке використовується в паливно-енергетичному комплексі - всі великі підприємства енергетичного машинобудування показали плюс в порівнянні з I півріччям 2008 року.

Виробникам транспортної техніки не пощастило - падіння прибутковості компаній у січні-червні в цьому сегменті галузі склало від 40% до 94%.

Досить успішно переживає кризу харчова промисловість - за перші 6 місяців 2009 року компанії цієї галузі збільшили прибутковість в середньому на 46%. Немає приводу скаржитися на життя і у представників суміжної сфери діяльності - роздрібного продуктового рітейлу, прибутковість яких у січні-червні виросла на 26,6%).

Стійкий імунітет в умовах кризи в першому півріччі 2009 року показав ринок телекомунікацій: прибутковість компаній, що працюють на цьому ринку, в середньому за півроку зросла на 3,2%.

Проте найбільші українські оператори мобільного зв'язку "Київстар" та "УМЗ" (ТМ "МТС-Україна") показали негативну динаміку зростання прибутковості за цей період: мінус 7,1% та мінус 8,9% відповідно.