Державна власність як панацея

Вівторок, 1 вересня 2009, 10:08
Уряд повинен створювати державні корпорації, як це роблять у Китаї чи Росії, та ефективно управляти своєю власністю, а не продавати стратегічні об'єкти транснаціональним компаніям.
Володимир Шемаєв, аспірант

Україна може втратити одне із стратегічних підприємств - Одеський припортовий завод, 99,567% якого Фонд держмайна виставив на продаж.

Слід зазначити, що це прибуткове підприємство є вагомим гравцем на світовому ринку аміаку. Його продаж змінить глобальну кон'юнктуру, а натомість Україна отримає одноразовий платіж.

За інформацією ФДМ, вже 12 компаній, більшість з яких іноземні, подали заявки на участь у конкурсі з приватизації підприємства. Завдання у Кабміну перед виборами одне - залатати дірки у бюджеті і назбирати грошей на передвиборну кампанію.

Україна вже сьогодні страждає від монопольного положення транснаціональних корпорацій у деяких галузях економіки.

Так, 85% нафтопереробки контролюють російські компанії, на 70% підвладна іноземному впливу суднобудівна галузь. А мобільний зв'язок повністю належить норвезьким і російським фірмам.

У кольоровій металургії три найбільші об'єкти - "Алюміній України", Миколаївський глиноземний завод і ЗАЛК - контролюються з-за кордону. У банківському секторі не припиняються поглинання з боку іноземних фінансових установ.

Все це може призвести до усунення держави від активних економічних процесів як усередині країни, так і за її межами. Це загрожує економічній безпеці.

У приватизаційних умовах ОПЗ свідомо не прописана заборона на створення спільного підприємства на базі заводу, а відсутність такого пункту дозволяє безкарно вивести його цінні активи, наприклад, комплекс перевантаження аміаку.

СБУ та прокуратура повинні встановити нагляд за майбутніми угодами, адже є загроза, що при продажі "Укртелекому", "Турбоатома" та Одеського припортового заводу можуть застосовуватися непрозорі корупційні схеми.

Уряд повинен створювати державні корпорації, як це роблять у Китаї чи Росії, та ефективно управляти своєю власністю, а не продавати стратегічні об'єкти транснаціональним компаніям.

Ефективно працюючі підприємства слід залишати у державній власності. Або ж уряд повинен володіти контрольними пакетами ключових компаній. Отриманий прибуток варто спрямовувати на інноваційний розвиток пріоритетних галузей економіки.

Економічній безпеці України сьогодні загрожують наступні чинники.

1. Невиконання умов договорів купівлі-продажу пакетів акцій у частині інвестиційних зобов'язань - "Російський алюміній", Mittal Steel.

2. Доведення іноземними власниками до банкрутства, блокування діяльності чи стагнації виробництва вітчизняного підприємства як потенційного конкурента іноземним компаніям - Одеський НПЗ, ЛАЗ, Чорноморський суднобудівний завод.

3. Захоплення найперспективніших сегментів промисловості для переведення отриманого ноу-хау за кордон - Дніпропетровський комбайновий завод.

Подібне може чекати і Одеський припортовий.

Без державних компаній Україна ніколи не займе гідне місце на світовому ринку, буде залежною від іноземних ТНК на внутрішньому ринку і залишиться сировинним придатком розвинених країн.

За таких умов головне завдання держави - створення міцного каркасу економіки у вигляді великих інноваційних конкурентоспроможних корпорацій, здатних до інтеграції у світову економічну систему на рівноправних засадах.