Ті, хто вижили, стали оптимістами

Ті, хто вижили, стали оптимістами

Середа, 27 січня 2010, 12:38 -
Бізнес реалістичний. Він більше не сподівається на вливання бюджетних коштів, він просить зняти бюрократичні перешкоди. Підприємці не прагнуть зменшення ставок податків, вони хочуть чітких, однакових для всіх правил гри.

Хоча криза для українських підприємств ще триває, багато хто з них вже замислюються про нові проекти. Правда, їх реалізація відкладається до завершення президентських виборів.

Перші ознаки поліпшення

У третьому кварталі 2009 року економіка України показала перші тенденції до поліпшення. Чергове квартальне дослідження впливу кризи на бізнес, проведене аудиторською компанією Ernst & Young, показало: компанії переходять від антикризових заходів до пошуку нових можливостей.

Реклама:

"За результатами третього кварталу, компанії трохи поліпшили результати своєї діяльності, порівняно з другим кварталом. Трохи підвищилася рентабельність і покращилася ситуація з коштами, зросла виручка від продажів і доступ до капіталу", - йдеться у дослідженні.

Аналітики констатують: хоча у більшості учасників дослідження, як і раніше, скорочувалися продажі і знижувалися обсяги виробництва або послуг, протягом усього 2009 року спостерігалася тенденція до збільшення продажів.

Тут і далі джерело: Ernst & Young
 

У Ernst & Young помітили цікавий збіг: 44% респондентів заявили про збільшення обсягів продажів порівняно з другим кварталом, коли було відзначено перше з початку 2009 року і дуже значне зростання обсягів реалізації. 44% компаній з числа тих, що відзначили збільшення обсягів продажів, вказали ріст на рівні 5-20%.

 
 

Дослідники знайшли й інші приводи для оптимізму. Зокрема, 8% респондентів помітили розширення доступу до капіталу, 11% компаній поліпшили свою грошову позицію, 7% підвищили ринкову вартість і стільки ж відсотків - прибутковість.

Ще далеко не всі компанії приділяють увагу новим можливостям у бізнесі, проте 33% респондентів уже відзначили покращення у даній сфері.

"Сьогодні на перший план виходять питання капітальних інвестицій та залучення капіталу. У той же час, питання виживання стають менш актуальними. Це позитивна зміна, адже компанії уже замислюються над подальшим розвитком бізнесу", - підкреслив керуючий партнер Ernst & Young Олексій Кредісов.

Безумовно, ще не можна говорити про початок упевненого відновлення. Більшість компаній - 62% - продовжують переживати спад продажів на рівні 11-40%.

Крім того, фірми не поспішають нарощувати виробничі потужності для задоволення зростаючого попиту на продукцію. З початку кризи 60% з них знизили обсяги виробництва та надання послуг.

 
 

У тому числі, у третьому кварталі більшість опитаних або не змінили, або скоротили виробництво на 11-40%.

 
 

Річ у тім, що більшість опитаних не впевнена у стабільності подальшого зростання продажів. "Компанії або мають достатньо потужностей для задоволення поточного попиту, або економно витрачають ресурси в очікуванні майбутніх позитивних тенденцій", - підкреслюють в Ernst & Young.

У зв'язку з цим цілком логічно, що у третьому кварталі 2009 року все більша кількість респондентів вказала на відсутність необхідності у банківських кредитах або іншому зовнішньому фінансуванні. Число тих, хто "утримався", зросло за квартал на 21%.

Посилюється конкуренція

З четвертого кварталу 2008 року Ernst & Young називала одні й ті ж проблеми, з якими компанії стикалися протягом кризи: девальвація гривні, інфляція, затримка платежів з боку партнерів або клієнтів, спад продажів і необхідність зниження операційних витрат.

 

У третьому кварталі 2009 року до цього переліку додалася ще одна проблема. Внаслідок зниження обсягів продажів і адаптації до нового економічного клімату більшість компаній знизили ціни і розробили дисконтні програми. Результатом цього стало виникнення цінової конкуренції.

"Ми виявили нову проблему для компаній: посилення конкуренції у сфері цінової політики. Не дивно, що в результаті падіння продажів більшість фірм знизили свої ціни і розробили дисконтні програми, щоб зберегти і навіть збільшити свою частку на ринку", - говориться у дослідженні.

У підсумку, рейтинг проблем змінився. Спад попиту на товари та послуги більше не є для компаній основним негараздом. Цю проблему згадали на 13% менше респондентів, ніж у попередньому кварталі.

"Майже половина респондентів - 49% - заявила, що зараз актуальним питанням на ринку є конкуренція у сфері цінової політики", - відзначили у Ernst & Young.

На людях заощадили 80%

Оскільки наростити продажі виходить не у всіх, компанії скорочують витрати. Це дозволяє зберігати конкурентоспроможність і прибутковість у довгостроковій перспективі. Так у третьому кварталі 2009 року чинили усі респонденти. Більшість з них обрали традиційні способи зниження витрат.

 

Популярний спосіб економії - скорочення персоналу. Третій квартал поспіль до нього вдаються більше половини компаній. Третині працюючих урізали зарплату.

 

Це повністю збігається з тенденціями, які спостерігалися на початку 2009 року. З того часу половина респондентів використовує скорочення адміністративних витрат та видатків на маркетинг, проводить більш жорсткі переговори з орендодавцями.

Крім того, у другому і третьому кварталах компанії почали "віджимати" продавців і постачальників, вимагаючи у них більш вигідних умов співпраці.

Аналогічні результати показали дослідження, проведені іншими експертами.

"Найбільш ефективними корпоративними заходами у 2009 році 53% респондентів назвали скорочення витрат, 33% - планування бізнес-процесів і поліпшення ефективності, 28% - фокус на маркетингу та продажу", - зазначила маркетинг-директор дослідницької компанії InMind Олена Житник.

Масштаби економії за підсумками третього кварталу у Ernst & Young оцінили так.

Зниження адміністративних витрат - 8-75%, в середньому 22%, підвищення операційної ефективності - 4-30%, 13%, скорочення персоналу - 2,4-80%, 23%, зниження витрат на маркетинг і збут - 10-80%, 33%, кращі умови співпраці з продавцями та постачальниками - 4-70%, 21%, вигідніші умови оренди - 5-70%, 25%.

Їм грошей не треба

Ще на початку 2009 року багатьом компаніям здавалося, що у 2010 році ситуація в економіці покращиться. У третьому кварталі 2009 року оптимістів стало менше.

 
 

Свій негатив компанії пояснили по-різному, перераховуючи усі одвічні проблеми української економіки.

 

На думку Кредісова, почасти такий негатив виправданий: після фінансово-економічної кризи весь світ очікує зростання інфляції та безробіття.

"Це глобальні настрої. Вони переважають, незважаючи на позитивні зміни: стабілізацію фондових ринків і валютних курсів, зростання індексу споживчих настроїв", - відзначив керуючий партнер Ernst & Young.

Безумовно, усіх цікавить, хто стане новим президентом. "Інвестори чекають", - сказала виконавчий директор Європейської бізнес-асоціації Ганна Дерев'янко. За її словами, підприємці сподіваються на конструктивний діалог влади і бізнесу.

"Ми повинні бачити виконання хоча б невеликих конкретних обіцянок і боротьбу з корупцією", - сказала Дерев'янко.

Загалом більшість компаній налаштовані по-бойовому. Вони мають намір активніше працювати з клієнтами, розширювати ринки збуту і розробляти нові продукти. І навпаки - тих, хто планує скорочувати персонал, з кожним кварталом стає менше.

 
 

За традицією, бізнес не просить нічого зайвого у держави. Кредісов каже, що компанії не очікують державних закупівель товарів і послуг, бачачи можливості уряду. Також вони більше не сподіваються на вливання коштів у фінансову систему.

"Бізнес реалістичний. Він просить зняти бюрократичні перешкоди, які заважають розвитку. Боротьба з поборами не вимагає фінансових вкладень, навпаки, вона вивільнить кошти. Бізнесмени не просять зменшення ставок податків, вони хочуть чітких, однакових для всіх правил гри", - підкреслив керуючий партнер Ernst & Young.

Довідка

Учасниками п'ятого дослідження Ernst & Young та Європейської бізнес-асоціації стали представники ключового управлінського персоналу 68 українських та міжнародних компаній з різних галузей економіки.

27% учасників - українські компанії. Іноземні фірми складають 73% респондентів, з яких 49% - транснаціональні структури, 21% - європейські компанії, 3% - регіональні фірми, що працюють у країнах СНД.

44% опитаних представляють малі підприємства, у яких працює до 200 осіб, 35% учасників - великі компанії з персоналом понад 1 тисячу осіб, 21% - середні фірми.

Реклама: