Байдуже ставлення європейських компаній до зростаючих ризиків шахрайства та корупційних дій

Середа, 18 травня 2011 —
Терпимість керівництва у ставленні до неетичної поведінки викликає невдоволення співробітників
Згідно з результатами дослідження «Ернст енд Янг» з питань управління ризиками шахрайства в Європі за 2011 рік (2011 European Fraud Survey), більше третини опитаних співробітників великих європейських компаній готові пропонувати грошові кошти, подарунки або здійснювати представницькі витрати для отримання нового контракту. При цьому майже половина опитаних заявили, що їм невідомо про існування в їх організації політики по боротьбі з хабарництвом. Якщо хабар здійснено, то в Греції (44%) і Росії (39%), швидше за все, він буде мати грошову форму, в той час як у Норвегії дані дії користуються найменшою популярністю, і до них готові вдатися лише 6% опитаних. У цілому дві третини респондентів визнають, що хабарництво і корупція поширені в їхніх країнах, а 40% вказали на те, що за час економічної кризи, що спостерігалася протягом останніх двох років, дана проблема тільки посилилася. Проведене в 25 європейських країнах опитування, в якому брали участь більше 2300 осіб (від рядових співробітників до керівників вищої ланки), показало, що, на думку респондентів, вищий менеджмент не забезпечує ефективного керівництва в області дотримання законодавчих вимог. Ще більшу стурбованість викликає той факт, що одна четверта частина опитаних не відчуває довіри до своїх керівників, допускаючи можливість неетичної поведінки з їхнього боку. 59% респондентів вважають, що заради досягнення поставлених цілей керівники готові поступитися етичними принципами, причому цю думку поділяє половина самих керівників, які брали участь в опитуванні. Девід Сталб, керівник міжнародного відділу послуг у галузі розслідування шахрайства та сприяння у спірних ситуаціях Ernst & Young Global, зазначає: «Результати нашого дослідження повинні насторожити керівників європейських компаній. Настільки байдуже ставлення до загроз шахрайства, хабарництва і корупції на тлі прийнятих багатьма компаніями заходів щодо скорочення витрат створює додатковий ризик. Із прийняттям у Великобританії нового закону про боротьбу з хабарництвом, що розширить повноваження регулюючих органів, керівництво має своїми діями демонструвати більш високий ступінь прихильності етичним принципам. У тому числі, це стосується прийняття непростих рішень, пов'язаних з бюджетами окремих підрозділів, а також із застосуванням заходів дисциплінарного впливу». Співробітники не підготовлені до ризиків Багато компаній мають здійснювати більш активні дії, спрямовані на створення в своїх організаціях необхідних умов, які забезпечують надійне та ефективне дотримання законодавчих вимог. Співробітники дуже погано інформовані про антикорупційну політику в своїх компаніях. Майже 80% респондентів не проходили навчання з питань протидії хабарництву та корупції. При цьому лише одна третина опитаних вважає, що прийнята в їхніх організаціях політика по боротьбі з хабарництвом містить чіткі вказівки щодо того, які дії необхідні в тій чи іншій ситуації. Результати опитування за країнами також невтішні. Незважаючи на підвищену увагу, яку регулюючі органи європейських країн стали останнім часом приділяти боротьбі з корупцією, лише 26% співробітників у Великобританії і менше ніж 20% у Франції і Німеччини заявили про проходження відповідного навчання у своїх компаніях. Неефективність роботи керівництва в області дотримання законодавчих вимог Як показують результати опитування, співробітники компаній у Європі вважають, що рада директорів та вище керівництво повинні власним прикладом демонструвати належну корпоративну поведінку і підтримувати відповідну атмосферу у своїх організаціях. Понад три чверті опитаних вважають, що члени ради директорів зобов'язані нести особисту відповідальність за виявлені факти шахрайства, хабарництва та корупції в їхніх організаціях. Про невдоволеність співробітників своїми керівниками також свідчить істотне зростання числа прихильників більш жорсткого контролю з боку регулюючих органів. Так, 77% опитаних заявили, що регулюючі органи повинні активізувати роботу щодо зниження ризику корпоративного шахрайства, хабарництва та корупційних дій. При цьому найбільшу активність в даному питанні виявили респонденти з країн, які значною мірою постраждали від нещодавньої фінансової кризи. Понад 80% респондентів з Португалії, Ірландії, Іспанії та Греції хотіли б спостерігати більший контроль з боку регулюючих органів. Нещодавня тенденція до посилення впливу регулюючих органів, про необхідність чого говорили багато респондентів, знайшла своє відображення у безпрецедентному посиленні положень закону США про протидію корупції за кордоном (FCPA). Це призвело до того, що в минулому році відносно компаній, зареєстрованих за межами США, було порушено сім з 10 найбільших в історії США позовів за звинуваченням у корупції. Девід Сталб додає: «Ефективна бізнес-стратегія можлива тільки в тому випадку, коли кожен співробітник, починаючи з директора і закінчуючи простим клерком, буде повною мірою усвідомлювати важливість дотримання законодавчих вимог. Результати нашого опитування свідчать про відсутність покращень у сфері підготовки компаніями адекватних заходів реагування на факти шахрайства та корупційних дій. Це дивує з огляду на вжиті низкою країн заходи з посилення механізмів забезпечення виконання положень законодавства щодо боротьби з хабарництвом. На тлі зростаючої підтримки місцевими органами прокуратори розслідувань, проведених за ініціативою США, проблеми шахрайства та корупційних дій, а також пов'язані з ними ризики стають все більш актуальними». Вплив етичної поведінки на результати діяльності компанії Прагнення уникнути санкцій з боку регулюючих органів не повинне служити єдиним стимулом для підвищення уваги до питань етики. Як показують результати дослідження, співробітники вважають, що професійна чесність дозволяє досягти великих успіхів у бізнесі. На думку 75% опитаних, етична поведінка несе в собі відчутні комерційні переваги. При виборі роботодавця безсумнівну перевагу надають компаніям, відомим своїм серйозним ставленням до дотримання етичних норм. При цьому 45% респондентів відзначили, що не хотіли б працювати в компанії, задіяній у великому судовому розгляді справи про хабарництво або корупцію. «Результати дослідження повинні стати сигналом до дій для європейських компаній. Послаблення уваги до питань протидії шахрайству і терпиме ставлення до неетичної поведінки неминуче призводять до збільшення ризику шахрайства, хабарництва та корупційних діянь. Першочерговим завданням має стати зміцнення прихильності керівництва та членів ради директорів до етичних принципів, що, безсумнівно, буде з великим схваленням сприйняте як самими співробітниками, так і всіма зацікавленими особами», - відзначає на завершення Девід Сталб. Олена Ісаєва, керівник відділу послуг у галузі розслідування шахрайства та сприяння у спірних ситуаціях в Україні відзначає: «Понад 62% українських респондентів не хотіли б працювати в компанії, задіяній у судовому розгляді справи про хабарництво та корупцію. Цей результат – один із найвищих у Європі і свідчить про набагато вищі очікуваннях співробітників в Україні від своїх компаній у питаннях протидії корупції і шахрайству. Отже, ефективні заходи у цій галузі дозволять компаніям не тільки поліпшити відносини з контрагентами і регулюючими органами, але й підвищити свою популярність як роботодавця». Стисла інформація про компанію «Ернст енд Янг» «Ернст енд Янг» є міжнародним лідером із аудиту, оподаткування, супроводу угод і консультування. Колектив компанії нараховує 141 000 співробітників у різних країнах світу, яких об'єднують спільні цінності та високі стандарти якості послуг. Ми створюємо перспективи, розкриваючи потенціал наших співробітників, клієнтів і суспільства в цілому. В Україні компанія веде діяльність з 1991 року. Зараз в офісах «Ернст енд Янг» в Україні працюють понад 500 фахівців, що надають повний спектр послуг міжнародним і українським компаніям. Більш детальна інформація представлена на нашому сайті: www.ey.com/ua. Назва «Ернст енд Янг» відноситься до глобальної організації, що об'єднує компанії, які входять до складу Ernst & Young Global Limited, кожна з яких є окремою юридичною особою. Ernst & Young Global Limited - юридична особа, створена відповідно до законодавства Великобританії, є компанією, що обмежена відповідальністю її учасників, і не надає жодних послуг клієнтам.
Реклама: