Територіальна громада Львова - поза бюджетним процесом?

Вівторок, 18 травня 2010 —
Представники громадських організацій Львова обурені практикою «підкилимного» затвердження місцевих бюджетів у місті Львові.
Як не прикро, але місцева влада й надалі використовує у своїй діяльності «подвійні стандарти», умисно порушуючи право членів територіальної громади брати безпосередню участь у формуванні бюджетної політики місцевих громад, - заявляють юристи центру «Наше право». На жаль, попри широко декларовану відкритість Львівської міської ради, жодного проекту міського бюджету, так і не було оприлюднено для загального ознайомлення хоча б на її веб-сайті. Ба більше, інформація про засідання «бюджетної сесії» Львівської міської ради була розміщена лише в день її проведення. Такої ж практики дотримується й Львівська обласна рада. Зауважимо також, що представники громадськості звертались із офіційними запитами щодо оприлюднення проекту міського бюджету до відповідальних міських посадовців та постійної комісії з питань бюджету. Як свідчать дослідження громадської думки, що проводились центром «Наше право», 44,2% громадян хотіли б мати можливості для безпосередньої участі у бюджетному процесі. На фоні низької довіри громадськості до депутатського корпусу місцевих рад, забезпечення права на участь у бюджетотворенні виглядає цілком природною. Аргументи на кшталт «низької правової грамотності» пересічних мешканців, стислості строків для затвердження місцевих бюджетів і разом із цим загальні коментарі посадовців, окремі публікації у ЗМІ, жодним чином не сприяють покращенню забезпеченню реалізації принципів прозорості та відкритості бюджетного процесу, розвитку елементів локальної демократії. Однією із проблем у діяльності бюджетних комісій місцевих рад є відсутність у більшості її членів базової фінансової чи економічної освіти, що фактично перетворює її діяльність у суто «формальну» і створює сприятливі передумови для «лобіювання» відповідних бюджетних статей під чиїсь інтереси. Львівські посадовці уникнули й проведення відкритих бюджетних слухань, обмежившись лише окремими засіданнями постійних комісій як міської, так і обласної ради. Очевидно, що про проведення розширених засідань постійних комісій місцевих рад широко не повідомлялось. Експерти Центру «Наше право», звертались до міських посадовців із запитами про надання інформації стосовно проведення бюджетних слухань. На жаль, жодних відповідей й на ці запити громадська організація ще не отримала. Органи місцевого самоврядування на Львівщині також взагалі не використовують практики створення дорадчих бюджетних органів для попередньої підготовки і обговорення експертними середовищами відповідних місцевих бюджетів. Залучення сторонніх консультантів і експертів із питань розробки чи аналізу проекту місцевого бюджету взагалі відсутнє. На думку центру «Наше право», для покращення реалізації принципів публічності та прозорості бюджетного процесу першочергово необхідно внести зміни до регламенту діяльності місцевих рад, положень про постійні комісії місцевих рад в частині особливостей процедури розгляду і затвердження проектів місцевих бюджетів, а також звітування про їх виконання. Центр «Наше право» пропонує впроваджувати на рівні місцевих громад практику функціонування дорадчих бюджетних органів, своєчасне опублікування проекту місцевого бюджету у друкованих ЗМІ, на офіційних веб-сайтах Львівської міської та обласної ради, а також встановлення в районних адміністраціях та ЖЕКах скриньок для пропозицій членів громади щодо міського бюджету. Місцевим органам влади необхідно не забувати, що міський бюджет — це кошти територіальної громади.
Реклама: