Раді пропонують врегулювати видобуток золота
Парламенту пропонують врегулювати на законодавчому рівні золотовидобування і діяльність телерадіоорганізації Національного банку.
Також парламенту пропонують пом'якшити оподаткування при продажу дорогоцінних металів центральному банку.
Відповідні ініціативи містяться в законопроектах № 9440 і № 9441, які зареєстровані в парламенті 10 листопада, передає "Інтерфакс-Україна".
Нацбанк має право законодавчої ініціативи, проте дані законодавчі зміни ініційовані членом комітету Верховної ради з питань фінансів, банківської діяльності, податкової та митної політики Юрієм Каракаєм ПР.
Згідно з пояснювальною запискою до законопроекту № 9441, текст якої розміщений на веб-сайті парламенту, внесення відповідних змін до Податкового кодексу є необхідним фактором для створення належних правових умов для виконання Нацбанком своїх функцій в таких питаннях, як накопичення золотовалютних резервів, забезпечення випуску боргових зобов'язань та інвестиційних монет як додаткових інструментів вкладення коштів населенням.
У документі зазначено, що одним із джерел формування золотовалютних резервів є здійснення афінажу дорогоцінних металів, скуплених у вигляді брухту в населення і посередників (ломбардів і скупників).
Однак існуючі податкові правила привели до того, що надходження золота від закупівельних пунктів Нацбанку зменшилося в 45 разів: з 204 кг у 1999 році до 4,5 кг в 2010 році.
"Скупникам і ломбардам вигідніше реалізовувати дорогоцінні метали переробникам, промисловим споживачам, ніж Нацбанку. Реалізація брухту дорогоцінних металів цим підприємствам в 1,8 рази більша, ніж НБУ. Вартість такого золота становить близько 264 млн грн на рік", - наголошується в записці.
З метою заохочення населення і скупників до здачі золота і срібла саме Нацбанку пропонується звільнити від оподаткування податком на доходи фізичних осіб доходи населення від продажу центробанку брухту дорогоцінних металів, а також звільнити від оподаткування ПДВ операцій з постачання Нацбанку дорогоцінними металами.
"Внесення запропонованих законопроектом змін дозволить НБУ щорічно отримувати близько 1 тонни золота в золотовалютні резерви", - підкреслюється в записці.
Крім того, для стимулювання самостійної видобутку дорогоцінних металів для НБУ законопроект передбачає звільнення від оподаткування ПДВ послуг, пов'язаних з розвідкою, видобутком, виробництвом і використанням дорогоцінних металів з метою поповнення золотовалютних резервів.
З метою забезпечення компенсації втрат державного бюджету від недонадходження податків відповідним законопроектом передбачається встановити, що іноземні монети з дорогоцінних металів є об'єктом оподаткування ПДВ.
За даними Нацбанку, тільки золотих іноземних монет було ввезено в Україну в 2006 році на суму понад 15 млн грн, в 2007 - 15 млн грн, у 2008 - понад 23 млн грн, в 2010 - понад 33 млн грн: сума неодержаного державою ПДВ становила близько 18 млн грн.
Крім того, згідно з пояснювальною запискою, з метою заохочення, в першу чергу, населення в придбанні боргових зобов'язань НБУ законопроектом передбачається звільнення від оподаткування податком на доходи фізосіб операцій з такими цінними паперами.
Застосування такої пільги, згідно з документом, зменшить витрати НБУ за такими фінансовими інструментами.
У той же час цінова привабливість таких цінних паперів в результаті застосування податкової пільги дозволить вилучити вільні кошти і направити їх через банківську систему в економіку України.
Згідно з пояснювальною запискою до законопроекту № 9440, також оприлюдненою на веб-сайті Верховної Ради, статтю 42 закону про НБУ пропонується доповнити нормою щодо здійснення Нацбанком діяльності, пов'язаної з розвідкою, видобутком, виробництвом і використанням дорогоцінних металів з метою поповнення золотовалютних резервів.
"Розробка тільки одного з найбільш підготовлених родовищ золота - Клинцівського родовища, дозволить збільшити золотий запас України приблизно на 30 тонн, що за дійсних на сьогодні цін становить близько $1,6 млрд", - підкреслюється в документі.
При цьому пропонується передбачити, що заступники голови НБУ та інші члени правління центробанку одночасно можуть займати посади в керівних органах підприємств або організацій, якщо вони здійснюють функції з управління акціями (частками, паями), що належать державі.
Крім того, статтю 71 цього ж законодавчого акта пропонується доповнити нормою про непоширення обмежень щодо діяльності Нацбанку на виробничу діяльність Банкнотно-монетного двору, Фабрики банкнотного паперу та Державної скарбниці, які входять в структуру НБУ.
У записці зазначається, що ці підприємства забезпечені обладнанням, що дозволяє їм виготовляти якісну і конкурентоспроможну продукцію, яка може бути представлена і на міжнародних ринках, а також виконувати замовлення іноземних держав.
Законопроект також передбачає надання відомчій охороні НБУ права застосовувати заходи фізичного впливу, спеціальні засоби активної оборони і табельну вогнепальну зброю в порядку, передбаченому законом про міліцію.
Крім того, законопроектом пропонується дозволити НБУ використовувати валюту із золотовалютних резервів на цілі, передбачені його кошторисом доходів і видатків.
Читайте нас також у Telegram. Підписуйтесь на наші канали "УП. Кляті питання" та "УП. Off the record"