Золотий час девелопменту

Золотий час девелопменту

У 2010 році Україна на 95% будує за свої гроші. Криза подарувала можливість українським девелоперам і рітейлерам розвиватися в умовах відсутності тотальної конкуренції з боку потужних іноземних структур.
Четвер, 10 червня 2010, 16:33
Вадим Непосєдов, президент холдингу UTG "Українська торгова гільдія"

Сьогодні ситуація на ринку нерухомості - це сценарій дев'ятирічної давності. Якби ми у 2001 році знали, що всі вкладені у нерухомість ресурси у 2008 році додадуть у ціні мінімум 1000%, країна перетворилася б на суцільний будмайданчик, не давши заробити шалені гроші щасливчикам, які вступили у велику гру раніше, ніж інші.

Яскравий приклад - торгівельна нерухомість Києва. Золотими девелоперами України стали інвестори проектів 2001-2004 років. Торгові центри "Глобус", "Аладін", "Городок", "Альта-Центр" - лідери з примноження свого капіталу.

Першими відкрилися, стрімко розвинулися і дорого продалися - ось основні ознаки успіху ранніх проектів. До 2006 року у девелопменті уже були всі промислові групи, а кредит на зведення житла або торгових центрів можна отримати без проблем.

В Україні настала ера тотального девелопменту, будували всі і все. Мало кого хвилювало, що нерухомість, затребувана в Україні через недостатню насиченість ринку, може чекати криза. Такого не очікували і не провіщали.

Реклама:

Ніхто навіть не замислювався про продаж готового бізнесу на другому-третьому роках його існування. Всі, хто починали у 2005-2008 роках, планували дорого продаватися у 2013-2014 роках.

Перша криза української нерухомості не повинна була стати настільки жорсткою. Просто світова депресія збіглася з періодом становлення нашого ринку. Саме тому все, що відбувається, не можна називати кризою вітчизняної нерухомості.

Ми ще у 2008 році говорили клієнтам, які вирішили розвивати комерційну нерухомість, що зростання орендних ставок сповільниться і почнеться їх падіння.

Коли ринок обвалився, ми намагалися всіляко допомагати партнерам, пристосовуючи концепції, планувальні рішення, а іноді і профіль уже розпочатих проектів до нових реалій ринку і нових фінансових моделей.

Український девелопмент пережив дуже важкі часи. Криза, крім низки розчарувань, дала країні два великі плюси.

Перший - будувати лиш через наявність грошей ніхто вже не буде. Тільки грамотна концепція, детальний маркетинг і твереза оцінка даватимуть старт проектам.

Другий - через відтік іноземних грошей на материнські ринки Україна зберегла для вітчизняного капіталу такий вид бізнесу як девелопмент.

Бурхлива участь іноземних коштів майже повністю знищила словосполучення "польський девелопер" або "румунський інвестор у нерухомість".

У цих країнах, а також у Чехії, Словаччині, Угорщині, Болгарії та Греції розвиток нерухомості на 95-99% належить іноземним компаніям, які й на гарматний постріл не підпускають домашніх бізнесменів "знімати вершки".

У 2010 році Україна на 95% будує за свої гроші. Криза подарувала можливість українським девелоперам, рітейлерам і всім супровідним компаніям розвиватися в умовах відсутності тотальної конкуренції з боку потужних іноземних структур.

Дуже важливо, що в момент пожвавлення ринків українські компанії зможуть зміцніти, заробити капітал, створити сильні бренди і в майбутньому повноцінно конкурувати з провідними світовими гравцями.

Сьогоднішній обсяг замовлень на нові концепції об'єктів нерухомості свідчить, що наші партнери правильно оцінюють ситуацію на ринку. Не варто чекати, поки всі зрозуміють: у секторі все добре. Потрібно бути першим. Тоді ймовірність, що саме ваш проект буде реалізований і почне успішно працювати, стане більшою.

Нерухомість знову стає модною інвестицією. Той, хто у 2010 році увійде або повернеться в гру, нехай навіть з мінімальними для себе прибутками, на піку ринку диктуватиме свої умови. Основа успіху - сміливість, чітка стратегія, грамотний консультант, а головне - розуміння, що кращий час почався, але швидко мине.

Нинішній ризик завтра дорого викуплять іноземці, щоб опинитися попереду своїх основних конкурентів, які увійшли в Україну раніше. Світова практика показує, що капітал, який працює у ризикований час, незмінно отримує найбільші нагороди.

За моїми багаторічними спостереженнями, провідним у бізнесі, особливо у девелопменті, є "принцип піраміди". Перші - починають, залучаючи інших. Вони ж більше за всіх заробляють. Аутсайдери просто не поміщаються на олімпі.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції «Економічної правди» та «Української правди» може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
Реклама: