"Экономическая правда" приглашает на конференцию "Восстановление Украины: почему не следует откладывать до победы"

На каких товарах и бизнес-моделях малый и средний бизнес "делают деньги" на Rozetka, Алло и OLX

На каких товарах и бизнес-моделях малый и средний бизнес "делают деньги" на Rozetka, Алло и OLX

Четверг, 17 декабря 2020, 13:30 -
ua.depositphotos.com
Какие тренды возникли в онлайн-торговли из-за пандемии, на какие товары растет спрос, как предприниматели зарабатывают на популярных маркетплейсах. (укр)

Поки одні ламають голови, як пережити карантинні обмеження, встановлені державою, інші добряче заробляють.

Побутова хімія, меблі і спортивні товари – з початку карантину попит на ці категорії товарів в інтернеті зріс у два-три рази і саме завдяки їм кмітливі представники малого і середнього бізнесу отримують найбільші прибутки.

Карантин також спровокував 22-відсоткове зростання середнього чека на товари в категорії "мода та стиль", на 17% – у категорії "електроніка", на 9% – у категорії "дитячі товари".

Дані, отримані ЕП від маркетплейсів Rozetka, "Алло" та OLX, свідчать, що карантинні реалії одних підприємців поставили на межу виживання, а іншим – відкрили нові перспективи.

Реклама:

Які тренди виникли в онлайн-торгівлі через пандемію? На які товари зростає попит? Як підприємці заробляють на Rozetka, "Алло" та OLX?

Головні тенденції онлайн-торгівлі

Представники найбільших в Україні маркетплейсів відзначають шість трендів у сфері онлайн-торгівлі серед малого та середнього бізнесу (МСБ), які з'явилися через пандемію коронавірусу.

Перший – зростання пропозиції товарів у категоріях "особиста гігієна", "медичні прилади", "продукти харчування", "одяг та взуття".

Другий – зростання кількості продавців – приватних підприємців, що почали займатися онлайн-торгівлею.

Третій – підвищення якості обробки замовлень продавцями, які тривалий час займаються онлайн-торгівлею через зростання пропозиції та посилення конкуренції.

Четвертий – збільшення кількості категорій в онлайні, зокрема – стрімке збільшення оборотів у категорії "продукти харчування".

П'ятий – прискорення розвитку ринку кур'єрських послуг.

Шостий – зростання кількості покупців в інтернеті. За 2020 рік кількість онлайн-покупців у світі зросла настільки, наскільки вона зросла за останні дев'ять років.

"Найцікавіший тренд – нестандартні патерни поведінки в онлайн-торгівлі, які було складно передбачити ще рік тому. Наприклад, ідея купувати овочі онлайн", – розповів ЕП представник OLX.

За словами співрозмовника ЕП, зараз успішно розвиваються сервіси доставки овочів, які народилися лише в квітні-травні. Підприємці будують нові бізнес-моделі, об'єднуючи фермерів, онлайн-майданчики та служби доставки.

Стрімко розвивається й екосистема доставок. За даними Держстату, у третьому кварталі 2020 року показник капітальних інвестицій у поштову та кур'єрську діяльність виріс у 7,9 разу у порівнянні з 2019 роком.

Кількість бізнес-акаунтів і товарних позицій

У Rozetka констатують, що кількість продавців на маркетплейсі з початку карантину збільшилася, оскільки багато людей втратили роботу і вирішили продавати через інтернет.

Крім того, більшість офлайн-бізнесів під час локдауну були зачинені, і якщо раніше підприємці не розглядали напрямок продажів через інтернет як перспективний, то зараз зрозуміли, що настав час спробувати.

У Rozetka також повідомили про зростання кількості найменувань продукції українських виробників, хоча конкретних цифр, які б дозволили оцінити тенденцію, не надали.

З лютого до листопада 2020 року кількість бізнес-акаунтів в "Алло" зросла майже втричі і становить "кілька тисяч", повідомили ЕП. За цей же час асортимент маркетплейсу збільшився майже в чотири рази: з 1,3 млн одиниць товарів до понад 5 млн одиниць.

За цей же період кількість бізнес-користувачів OLX зросла на 10%. Цю цифру в компанії називають хорошим показником.

Середній чек і на які товари зростає попит

Середній чек в одному замовленні в Rozetka у 2020 році зменшився, але середні суми щомісячних замовлень кожного клієнта зросли. Тобто користувачі купують більше, ніж раніше, але не одним замовленням, а кількома дрібнішими.

Найбільше за оборотами в Rozetka виросли такі товарні категорії: "особиста гігієна", "побутова хімія", "медичні прилади", "одяг та взуття", "товари для спорту", "товари для дітей".

Невелике зростання порівняно з 2019 роком показали категорії "побутова техніка", "телевізори, ноутбуки та смартфони". Значних падінь не зафіксовано в жодній категорії.

З початку 2020 року середній чек в "Алло" зменшився на 30%. Це пов'язано не лише з падінням купівельної спроможності, а й зі зміною структури продажів.

Так, у 2020 році на allo.ua збільшився попит на товари з низьким середнім чеком у категоріях "одяг та взуття", FMCG (ширвжиток), "медичні товари". При цьому кількість продажів зросла більш ніж удвічі.

Товарні позиції з найвищим середнім чеком в "Алло" не змінилися: ноутбуки, фотоапарати, відеокарти, машини для приготування кави, бігові доріжки, холодильники.

Найбільший ріст попиту спостерігався в категоріях "медичні товари", "побутова хімія", "меблі", "автотовари", "товари для спорту".

На OLX найбільше, на 22%, зріс середній чек у категорії "мода та стиль": якщо в лютому він становив 591 грн, то в листопаді – 718 грн.

Значно, на 17%, зріс середній чек на електроніку – з 1 392 грн до 1 579 грн. На 9% зросла сума, на яку замовляють дитячі товари: 541 грн у листопаді проти 498 грн у лютому.

Фактично не змінилися середні чеки на запчастини (694 грн у лютому та 711 грн у листопаді) і товари для дому та саду (678 грн та 674 грн відповідно). Зменшився чек на товари для спорту та відпочинку (-7%).

У жовтневому опитуванні OLX найбільший відсоток бізнес-користувачів скаржилися на падіння доходів у категоріях "запчастини для транспорту" (57%) і "транспорт" (54%).

Найчастіше відзначали зростання доходів продавці електроніки (15%), а також бізнес-користувачі з категорій "мода і стиль" (13%) та "дім і сад" (11%).

Як підприємці заробляють на маркетплейсах

На платформі "Алло" існують три основні бізнес-моделі.

1. Виробники – ті, хто пропонують товари власного виробництва. Як правило – вузький асортимент.

2. Дрібний опт – ті, хто купують товар оптом, а потім розпродають його в роздріб. Мають залишки на складах.

3. Дропшипер – підприємець, який не має офісу, складу, штату і товару, але публікує оголошення про продаж товарів фірми-постачальника.

Коли клієнт купує товар, дропшипер повідомляє фірмі-постачальнику адресу, куди потрібно надіслати товар. Прибуток дропшипера – різниця між ціною, яку він платить постачальнику, і роздрібною ціною, за якою продає товар клієнту.

"Додана вартість на товар залежить від бізнес-моделі продавця. Ми ж забезпечуємо цільовий трафік для забезпечення постійного попиту на представлені товари мерчантів (продавців), які продають товар на власних умовах", – пояснюють в "Алло".

Кількість товарних позицій одного продавця на платформі компанії варіюється від десяти найменувань до 5 тис.

Такі ж бізнес-моделі використовують торговці на платформі Rozetka. Зареєструватися тут можуть і юридичні особи, і фізособи-підприємці. Для цього потрібно завантажити на сайт відповідні документи.

За використання платформи компанія бере щомісячний платіж 100 грн і комісію 5-20% з кожного продажу залежно від категорії товару.

 

Для порівняння: "Алло" не має щомісячної плати за бізнес-акаунт, але бере комісію 5-25% з кожного продажу залежно від категорії товару.

"Хоча вихід на платформу allo.ua не потребує значних інвестицій, успіх залежить від попиту на товар, ціни, якості контенту, строків доставки", – наголошують в "Алло".

На OLX абонентська плата за бізнес-акаунт і комісія з продажу відсутні, однак бізнес-користувачі платять за розміщення кожного оголошення – незалежно від того, проданий товар чи ні.

Наприклад, розміщення одного товару в популярній категорії "мода та стиль" коштує 14-18 грн, у категорії "електроніка" – 28-35 грн, у категорії "дитячі товари" – 10-15 грн.

 
Вартість розміщення товару в категорії "дитячий одяг"

На які товари зростатиме попит

У Rozetka очікують, що в найближчі шість місяців попит буде зростати в таких товарних групах: "одяг та взуття", "товари особистої гігієни", "побутова хімія", "товари для дітей", "спортивні товари".

В "Алло" найближчі шість місяців умовно ділять на два етапи: подарунковий (день Святого Миколая, Новий рік, День закоханих) та весняний сезон. Для кожного етапу компанія має окремі прогнози попиту.

Подарунковий сезон – гаджети, одяг, взуття, іграшки, парфуми, косметика, алкогольні напої. Весняний сезон – шини, велосипеди, сад та город, одяг, взуття, спортивні товари.

В OLX кажуть, що з кінця осені до середини зими зростає попит на зимовий одяг і взуття, а з березня – на велосипеди, мототранспорт і дитячі коляски.

Фото на головній: ua.depositphotos.com

Реклама: