Слуга Кременчуга: как цены на автогаз могут взлететь из-за завода Коломойского

Слуга Кременчуга: как цены на автогаз могут взлететь из-за завода Коломойского

Четверг, 12 декабря 2019, 15:15 -
Прямий
Контролируемая Игорем Коломойским "Укртатнафта" добивается изменения ставок акцизов на сжиженный газ и бензин. Как это повлияет на рынок нефтепродуктов и что означает для потребителей. (укр)

Група "Приват" Ігоря Коломойського через контрольовану "Укртатнафту" відкрито лобіює зміну ставок акцизу на моторне пальне з метою зупинити зростання попиту на автомобільний газ і тим самим покращити позиції бензину, який в останні роки невпинно втрачає частку ринку.

Результатом цього може стати зростання цін на автогаз, яке за різними оцінками становитиме від 2,5 грн до 5 грн за літр.

Це не перша така спроба "приватівців", однак за попередньої влади досягнути прогресу в цьому питанні їм не вдавалося. Чи пощастить цього разу — питання відкрите.

З першої спроби, принаймні, не вийшло. У четвер Верховна Рада розглядала відповідний законопроєкт, однак депутати направили документ на повторне друге читання. Повторний розгляд відбудеться 17 грудня.

Реклама:

Які акцизні зміни пропонує "Укртатнафта", чи зміниться ціновий розрив між бензином та автогазом, кому це вигідно і як це вплине на кінцевих споживачів?

Приватний інтерес

Уперше про ініціативу "приватівців" щодо зміни ставок акцизу стало відомо у вересні. Свій інтерес вони не надто приховували — із заявою виступив голова "Укртатнафти" Павло Овчаренко.

"Ринок України різко змінився за останні сім-вісім років, пішов угору скраплений газ, бензин провалився. Я вважаю це єдиною глобальною проблемою: не може ринок бути настільки перекошеним в бік скрапленого газу", говорив він.

"Ми з новою силою будемо просити, доводити, рекомендувати вирівняти ринок споживання шляхом зниження акцизу на бензин і підвищення на газ", — додав Овчаренко.

Перекіс у структурі споживання моторного пального, за його словами, є ключовою проблемою для внутрішньої переробки нафти. Фактично в Україні моторне пальне виготовляють два заводи: Кременчуцький НПЗ групи "Приват" і Шебелинський ГПЗ державної компанії "Укргазвидобування".

Такі ініціативи компанія висувала і за часів попередньої влади, однак через конфлікт президента з власником "Укртатнафти" Ігорем Коломойським команда Петра Порошенка їх ігнорувала. Тепер ситуація змінилася докорінно: уже 3 грудня законопроєкт, який вносить зміни до Податкового кодексу, був у сесійній залі й успішно пройшов перше читання.

Внести правки щодо коригування акцизів на скраплений газ та бензин планувалося під час підготовки документа до другого читання. Очікувалося, що зміни будуть відображати позицію керівника "Укртатнафти".

Пропозиція заводчан була такою: підвищити ставку акцизу на автогаз у 2,5 разу, з 52 євро до 136 євро за тис л, на бензин — знизити на 20%, з 213 євро до 170 євро за тис л, на дизель — залишити без змін.

Такі податкові ініціативи спричинили шквал обурення з боку профільних асоціацій та експертного середовища.

За оцінками "Консалтингової групи А-95", зміни призведуть до зростання роздрібних цін на газ на 2,7 грн за л і зниження цін на бензин на 1,4 грн за л. При цьому співвідношення вартості газу до бензину підвищиться з поточних 40% до 52%, що не змусить споживачів повернутися до використання бензину.

Представники профільних асоціацій менш оптимістичні. Вони очікують зростання цін на 4-5 грн за л, а додаткові витрати українців у разі реалізації такого сценарію, на їхню думку, становитимуть 10 млрд грн на рік.

Реакція учасників ринку скрапленого газу була передбачуваною. Вони написали листа президенту, прем'єру, главі парламенту і народним депутатам з проханням не допустити такого розвитку подій.

Утім, пізніше виявилося, що пропозиція "Укртатнафти" ще доволі м'яка. На засіданні фінансового комітету 11 грудня депутатка від "Слуги народу", ексжурналістка каналу "1+1" та член так званої Бе!команди Ольга Василевська-Смаглюк запропонувала більш радикальне рішення: зрівняти акцизи на зріджений газ, бензин та дизель.

 
Ольга Василевська-Смаглюк
фото bastion.tv

Зокрема, вона висунула ідею знизити ставки акцизу на бензин з 213,5 євро за тис л до 139,5 євро за тис л, а на автогаз — підвищити у 2,7 разу, з 52 євро до 139,5 євро. Аналогічним акцизом обкладається дизельне пальне. За даними джерел ЕП, комітет цю правку відхилив.

"Поправка депутата Василевської-Смаглюк №36 не була підтримана через радикалізм пропозиції. Таке враження, що законотворець сам не зрозумів, що запропонував. По-перше, мабуть, текст був погано написаний. По-друге, депутати не зрозуміли логіку пропозиції", — повідомили в асоціації "Скраплений газ України".

Депутатка ще мала право внести свою пропозицію в залі парламенту з голосу, що й зробила. Однак правку знову відхилили, а сам законопроєкт пішов на повторне друге читання.

Що відбувається з ринком автогазу

Як уже зазначалося, основною причиною таких законодавчих змін стало те, що на ринок бензину з року в рік дедалі сильніше тисне скраплений газ.

У 2017 році ринок бензинів скоротився на 8,6% до 2 015 тис тонн, у 2018 році — ще на 4,6% до 1 921 тис тонн. Ринок скрапленого газу протягом 2015-2018 років зріс наполовину і продовжує збільшуватися, свідчать дані "А-95".

 

За останні сім років ринок зрідженого газу в Україні зріс більш ніж удвічі. Прогноз на 2019 рік — зростання триватиме, але темпи трохи уповільняться.

 

Україна за обсягами споживання автогазу входить до п'ятірки країн — світових лідерів поряд з Кореєю, Туреччиною, Росією та Польщею. Українці активно інвестують в переобладнання своїх авто. За різними оцінками, таких машин в Україні 1-2 млн. Спонукають автовласників до цього відносно сприятливі ціни на пропан-бутан, які удвічі нижчі за бензин.

 

Крім того, держава надала громадянам додатковий бонус: вартість встановлення ГБО можна включити до податкової знижки та повернути частину сплаченого за рік податку на доходи фізичних осіб. Така знижка передбачена Податковим кодексом.

Бюджет для людей

Не могли депутати обійти і бюджет. За розрахунками народних обранців, зміна ставок акцизів повинна принести у скарбницю близько 5 млрд грн додаткових надходжень.

"Бюджет дуже втратив через те, що обсяги реалізації бензину суттєво скоротилися і його замінив автогаз, акциз для якого суттєво нижчий. Звичайно, коли інших джерел поповнення бюджету недостатньо, то уряд і депутати хапаються за будь-яку можливість це якось виправити", каже експерт НТЦ "Психея" Геннадій Рябцев.

Чи стануть водії купувати менше автогазу? Опитані ЕП експерти вважають, що ні.

"Ухвалення закону спричинить хіба що подорожчання газу на 2,5-2,7 грн за л. Як завжди, це ляже на плечі споживачів. Після цього співвідношення цін на газ і бензин становитиме близько 50%. Це те співвідношення, яке всі визнають оптимальним для нормального розвитку ринку зрідженого газу", каже Рябцев.

Є й інші способи поповнення бюджету, на які владі слід звернути увагу. На поверхні — боротьба з нелегальними АЗС, які працюють без оформлення землекористування, дозволів на експлуатацію об'єктів підвищеної небезпеки та касових апаратів.

У "Нафтогазовій асоціації України" повідомили, що обсяг реалізації пального через такі АЗС перевищує 1,5 млн тонн на рік.

Тіньовий ринок становить 30-50% залежно від регіону, і цей відсоток стрімко зростає. За оцінками експертів, сукупний прибуток "підпарканних" заправок на рік становить близько 100 млн дол, а щорічні втрати держави від несплати ними податків — 10 млрд грн.

Це потужне джерело поповнення скарбниці. Тим більше, що всі нелегали нанесені на спеціальну мапу, з якою може ознайомитися будь-хто, у тому числі правоохоронці.

Замість цього планується зміна розміру ставок акцизу, що, за оцінками представників асоціації "Скраплений газ України", призведе до зростання цін на автогаз на 4-5 грн за л. Інші експерти прогнозують зростання на 2-3 грн за л.

"Україна отримає додатковий градус соціального невдоволення. Це наштовхне на сумні висновки, що важливі системи в державі працюють неефективно, і що в країні переважають приватні інтереси компанії "Укртатнафта", кажуть в асоціації.

Натомість "Нафтогазова асоціація України" позитивно оцінює ініціативу щодо зниження ставок акцизів на бензин і їх підвищення на автогаз.

"Акцизний податок на зріджений газ у чотири рази менший за акциз на бензин. По-перше, непропорційне оподаткування різних видів пального викривило структуру попиту. По-друге, акцизний податок є джерелом наповнення дорожнього фонду", заявили в асоціації.

Народний депутат Андрій Герус також вважає, що всі автомобілісти повинні бути в рівних умовах і платити приблизно однакові податки на утримання доріг.

"Автомобілісти на бензині та дизелі платять набагато більше. Оскільки скраплений газ трохи більш екологічний, то якась різниця може бути, але сьогоднішні розриви в акцизах точно треба зменшувати", — відзначив він.

"40% скрапленого газу імпортуються з Росії, ще 20% — через РФ з Казахстану, цей ризик теж треба враховувати. Якщо 1% імпорту електроенергії спричиняє такі дискусії, то тут тим більше варто звертати увагу", додав депутат.

Проте учасники ринку скрапленого газу кажуть, що зазначені ініціативи покликані вирішити проблеми окремого заводу.

"Відомо, що проблеми з реалізацією бензину на "Укртатнафті" турбують уряд. Відсутність якісної продукції заводу, яка має конкурувати з імпортним бензином, — головна причина кризи на підприємстві.

Для вирішення цієї проблеми є ефективніші державні важелі. Наразі ж використовується традиційний засіб: кишеня пересічного українця", підсумували в асоціації "Скраплений газ України".

Реклама: