На власному досвіді. Як я працювала провідницею

Четвер, 30 січня 2020, 07:30 -
Той, хто хоч раз їхав у плацкартному вагоні, наступного разу намагається не купувати 37 і 38 місця — бокові біля туалету. Та як виглядає поїздка з іншого кута зору — коли ти не пасажир, а провідник?

Що з'явилося раніше: курка чи яйце? Відповідь на це питання досі не знайшли. Проте де вони з'явилися — відомо всім: на столику у плацкартному вагоні "Укрзалізниці", до того ж — відразу у відвареному вигляді.

Як свідчить друге посилання у гуглі, "Укрзалізниця" — державне підприємство-монополіст у сфері залізничних перевезень. Трохи пахне безвихіддю, але так воно і є. Якщо ти хочеш пересуватись потягом — інших варіантів немає. 

Протяжність колій УЗ — майже 22 тис км, кількість станцій — майже півтори тисячі, вокзалів — 118. Всього в компанії понад 300 тис працівників. Існує думка, що ті з них, кому в дитинстві найчастіше робили "рельси-рельси, шпали-шпали", стали провідниками. 

Сьогодні я долучаюсь до їх компанії і теж працюю провідницею. Мій потяг №12 прямує на південь. Що робити на півдні взимку, і куди їдуть усі ці 54 людини, які хочуть чаю?

19:22. Київ

Починається все не з вагона. Ми з моїм новим колегою Василем стоїмо поруч, перевіряємо квитки і питаємо документи у майбутніх пасажирів.

Можливо, нас вже починають ненавидіти, адже доводиться шукати паспорт в сумці, у якій над ним охайно спаковані капці, піжама, зарядка для мобільного телефона, гаманець, пляшка води, "тормозок" і ще купа всього.

За п'ять хвилин до відправлення треба попросити проводжаючих залишити вагон. Слід проконтролювати, щоб усі "свої" зайшли, а всі "чужі" — вийшли.

Наостанок треба пересвідчитися, чи ніхто не спізнюється, не біжить за потягом і не стрибає у нього, і лише потім можна зачиняти двері і йти у вагон.

Далі починається збір паперових квитків та сканування електронних, або ж, за браком сканера, записування номера на листочок. Потім — видача постільної білизни та етап "кава-чай".

— Дівчинка вчиться чи контролює? — питає якась бабуся, коли я допомагаю видавати постіль.

Отже, я виглядаю як людина, яка може контролювати, що приємно.

22:10. Імені Тараса Шевченка

Якби Льюїс Керрол жив в Україні у 21 сторіччі, то Аліса подорожувала б у "плацкарті", бо це ще та країна чудес.

— Ви нас знімаєте? Потрібні радісні обличчя? — питає одна така бабуся, вказуючи на фотографа.

Її подруга встигає відповісти швидше:

— Та кому ти потрібна, щоб тебе знімали. "Дєвочки" себе знімають.

І додає:

— В СБУ і так є всі наші фотографії.

Нам щастить: усі пасажири виявляються спокійними. Ніхто не пиячить і не вчиняє бійок.

До речі, провідник не має права забирати у пасажира алкоголь чи сигарети. Він може лише зробити зауваження і сподіватися, що його послухаються, або викликати поліцію, якщо не послухалися.

На власному досвіді. Як я працювала в лабораторії "Сінево" і перевіряла свої аналізи

Азартні ігри теж заборонені, тож офіційно в потязі не можна грати в карти. Натомість можна попросити у провідника шахи, шашки або нарди. Такий собі привід познайомитися з іншими пасажирами.

Проте у першому вагоні 12-го потяга ніхто в ігри не грає — усі дивляться в екрани своїх мобільних телефонів.

23:26. Знам'янка-пас.

Коли всі процедури виконані, сідаємо з Василем в купе провідника пити чай.

— Шоколад стабілізує нервову систему, — каже він, і я йому вірю.

Василю 52 роки. У нього дружина, двоє дітей і 52 пасажири у кожному рейсі, за яких він несе відповідальність.

— Спить людина на 36 місці, а відповідаю я, — сумно усміхається Василь.

Матеріальна відповідальність за весь інвентар — також на провідникові. Якщо хтось вкраде або ненавмисно забере рушник, за нього доведеться платити з власної кишені. Останнім часом таке трапляється рідко, а от в 1990-ті роки кожен вважав своїм обов'язком взяти з потяга якийсь сувенір — чи знаменитий підстаканик, чи хоча б ложечку.  

Попри велику відповідальність, зарплати у провідників невисокі. "Свіжий" провідник отримує 6-7 тис грн. Для 10 тис грн уже треба мати стаж. При цьому робота у них нічна і важка. На моєму рейсі провідники роблять три поїздки туди і назад. Потім шість вихідних — за умови, що дозволяє виробіток годин.

Як не дивно, провідники не мають спеціальної знижки на послуги своєї компанії. Вони можуть лише раз на рік оформити один безкоштовний квиток.

0:06. Олександрія

На першому і останньому вагоні по два провідника, в центральних три провідника на два вагони, які чергуються.

Також є машиніст і його помічник, яких я не бачила, електрик, який інколи заглядає і питає, чи все добре, а також начальник поїзда Анатолій, який згадує часи, коли потяги ходили у Казахстан.

— Таких щирих зізнань у коханні, як на вокзалі, більше нема ніде, — каже він. На сайті цитат автор цього вислову невідомий, тож ніхто не заважає думати, що це і є Анатолій.

У першому й останньому вагонах працюють по два провідники, у центральних — по три на два вагони.

У "хвостових" вагонах провідники повинні "проводжати" станції, коли настає час відправлення. Удень — червоним прапорцем, вночі — ліхтарем, а також показувати, що все добре і можна рухатися.

На власному досвіді. Як я працювала листоношею в селі

Інколи їм доводиться затримувати потяг. Таке трапляється на станціях, де потяг стоїть лише кілька хвилин, а виходить чи заходить багато пасажирів. Багато хто виходить на станціях курити. Їх провідник теж має вчасно "загнати" у вагон.

1:25. П'ятихатки-пас.

Ніч. Вагон засинає, а провідник не спить. Якщо пройтись, то не можна не помітити ноги, які стирчать звідусіль.

Це й не дивно: довжина полиць у "плацкартах" — 167 см, у нових — трохи більше, тож мало хто може похвалитися тим, що поміщається на полиці повністю. У купейних вагонах полиці довші — 183 см нижня і 184 см верхня.

У нічну зміну працювати важко. Зазвичай провідники підміняють один одного кожні чотири години. Тож інколи люди дивуються, що ввечері сідали в потяг з одним провідником, а вранці приїжджають з іншим.

Виснажена я залишаю Василя пильнувати, а сама вирішую доєднатися до вагона і поспати хоч кілька годин, щоб о п'ятій ранку помахати рідному Запоріжжю, а о шостій — випустити половину пасажирів у Мелітополі.

4:57. Запоріжжя

Піднімають пасажирів за 30 хвилин до прибуття на проміжну станцію і за 40-60 хвилин — на кінцеву. Але це стосується лише нових вагонів з вакуумними туалетами, які не знають, що таке санітарна зона.

Проте не можна сказати, що парк УЗ швидко оновлюється — за останні чотири роки Укрзалізниця придбала 70 нових пасажирських вагонів, тож вони явно у меншості, враховуючи, що загальна кількість вагонів більше 5 тис.

Розваг у плацкартному вагоні багато. Одна з них  — слідкувати за чистотою. Хочеш — піднімаєш сміття, хочеш — миєш підлогу, хочеш — посуд. 

Інколи після пасажирів залишається справжній жах. Хоча в обох кінцях вагона є сміттєві баки, люди часто складають сміття в пакети з-під постільної білизни і залишають їх на столику. Добре, коли воно хоч спаковане. На прибирання вагона у нас з Василем піде кілька годин. Виявиться, що це ще швидко.

6:41. Мелітополь

Зранку всі встають, але не всі прокидаються. Це стосується не лише пасажирів, а й деяких провідниць. У вагоні починає пахнути "Мівіною", ледь живі люди збирають білизну. Десь з третього купе доноситься:

— Вставай, падло, скільки ти можеш лежати.

Вирішуємо ігнорувати сімейні сутички і просто відволікаємо пасажирів новою хвилею "кавачаю", яка повинна допомогти їм прокинутися.

На диво, куркою чи яйцями у нашому вагоні ніхто не снідає.

Зате у "люксі" чомусь пахне оселедцем.

На власному досвіді. Як я працювала в Glovo

Коли ви здаєте провідникові постіль, то таким чином робите йому послугу, адже те, що пасажир повинен її здавати, ніде не прописано.

Ще за 20 хвилин люди починають виходити в тамбур. Прохід до нього барикадують сумками і чекають, коли потяг зупиниться. Багато хто везе рошенівські торти. На пероні мандрівників зустрічають з табличками "Чонгар" або "Севастополь", отже, столичні солодощі поїдуть до Криму.

7:52. Новоолексіївка

Коли потяг приїжджає у пункт призначення і пасажири залишають вагон, провідник продовжує працювати. Крім прибирання, він складає матраци, сортує постіль, щоб віддати її на прання, замінює засоби гігієни в туалеті ізалишається "на вагоні", щоб умитися, поголитися та поспати перед наступним рейсом.

Перед посадкою пасажирів він перевірить інвентар, і коло замкнеться.

На зворотному шляху я повернуся сюди як пасажир, і акуратно складені матраци чекатимуть саме на мене. Цього разу я точно зверну на це увагу, адже сама їх складала. 

Усі фото Даша Дот

Матеріал написано за ініціативи редакції. Усі витрати на створення фоторепортажу в усіх без винятків випадках здійснюються лише за рахунок редакції. Якщо у вас є цікаві ідеї для фоторепортажів, які стосуються успішних підприємств та кейсів, надсилайте свої пропозиції на поштову скриньку "Економічної правди": econompravda@gmail.com

Що стосується саме репортажу з потягу "Укрзалізниці", то тут від пропозиції редакції до реалізації ідеї пройшов рік. Ми обговорювали можливий маршрут, наполягали на тому, що вагон має бути саме плацкартний. У підсумку нам надали найкращий можливий варіант — новий вагон з підготовленим провідником, та ще й під постійним контролем начальника поїзда.

Наш власний досвід як пасажирів на інших маршрутах відрізняється від продемонстрованого. Залишається вірити, що згодом все буде як на картинці.

Діліться своїми "історіями з плацкарту" в коментарях, якщо вам також є що розказати.