Як самостійно купити і розмитнити "євробляху". Журналістський експеримент

Як самостійно купити і розмитнити "євробляху". Журналістський експеримент

Пільговий період розмитнення авто завершився, але купити автомобіль в ЄС і розмитнити його — все одно дешевше, ніж придбати такий же в Україні. Як це зробити, щоб не переплачувати посередникам і не потрапити у халепу — ЕП знає з власного досвіду.
Середа, 6 березня 2019, 07:30 -
фото дмитра ларіна

Не секрет, що купити автомобіль у ЄС можна в кілька разів дешевше, ніж в Україні. Зважаючи на популярність "євроблях", на українському ринку з'явилося чимало компаній, які надають послуги з ввезення й розмитнення таких авто.

Найпоширеніші послуги — транспортування авто до українського кордону, поїздка із спеціалістом до ЄС, або огляд кількох автомобілів з експертом. Також є варіант доставки "під ключ", коли автомобіль привозять одразу додому до замовника. Правда, така послуга коштуватиме не менше 800-1000 євро.

До того ж, ніхто не застрахований від шахраїв, які останнім часом активно відпрацьовують цей напрямок. Одна з найпоширеніших "схем" — підробка документів.

Тож надійніше буде самому пройти цей шлях. Самостійно вибрати і привезти автомобіль обійдеться значно дешевше і безпечніше. Автор переконався в цьому на власному досвіді, купивши авто в Литві без посередників.

Як придбати автомобіль та розмитнити його в Україні, які основні етапи треба пройти, які документи необхідні, скільки можна заощадити і скільки часу може знадобитись? 

Основні етапи купівлі та розмитнення "євробляхи"

  • Вибір авто на сайті
  • Переліт до Литви (2 год)
  • Переїзд автобусом з Вільнюса до Каунаса (1,5 год)
  • Вибір автомобіля на ринку (2-5 год)
  • Оформлення купівлі та зняття з реєстрації в Литві (2-4 год)
  • Оформлення на українській митниці для в’їзду (10-40 год)
  • Розмитнення (5-10 год)
  • Отримання сертифікату відповідності (10-15 днів)
  • Реєстрація та отримання українських номерних знаків (1-3 дні).

Де шукати авто в Литві

Припустимо, що потенційний покупець визначився з маркою авто і уже прицінився. Проте, перш ніж шукати квитки, перед поїздкою варто обрати кілька варіантів автомобілів обраної вами марки.

Подивитися машини можна на низці сайтів, найпопулярніші — autoplius.lt та autogidas.lt. Зазвичай продавці вказують там не тільки номер телефону, а й електронну пошту, тому можна уточнити окремі деталі, зокрема — перевірити актуальність оголошення. Чимало продавців добре розуміють російську мову.

У Литві є кілька автомобільних ринків, найбільші з них — у Вільнюсі, Каунасі, Маріямполе та Клайпеді.

Автора зацікавила Renault Megane 2012-2013 року випуску. Найбільше варіантів таких авто — у Каунасі. Туди й дорога.

Їхати чи летіти

Дістатися до Литви краще літаком. Це не тільки швидше, а й дешевше, ніж автобусом. Якщо планувати поїздку заздалегідь, то можна придбати квиток на рейс авіакомпанії Ryanair за ціною від 460 грн.

Автор купував квитки за два тижні, тож переліт коштував 870 грн. За квитки на автобус до Каунаса довелось би заплатити 1 250 грн і їхати 22 години.

Натисніть для збільшення
Натисніть для збільшення

Прямого рейсу до Каунаса нема, тож доводиться летіти до Вільнюса. Тривалість польоту — дві години. Вартість ночівлі у хостелі неподалік автовокзалу — 5-10 євро за умови попереднього бронювання.

Дістатися з аеропорту до центру міста можна автобусом або тролейбусом за 1 євро. У салоні приймають готівку, можна скористатися й електронним квитком. З Вільнюса до Каунаса можна доїхати автобусом, розрахунок готівкою прямо у водія. Вартість квитка — майже 7 євро, час у дорозі — півтори години.

Вибір автомобіля

Авторинок у Каунасі в робочі дні працює з 8 до 18 год, а в суботу відкривається на дві години раніше. Площа авторинку — понад 20 га. Тут 30 стоянок для авто. В середньому на ринку виставляють на продаж 6 тис автомобілів на добу, а по суботах їх кількість подвоюється.

Щоб обійти весь ринок, не вистачить і кількох днів, тож аби не втрачати час, зв'язуємося з продавцем. Його компанія має на ринку велику стоянку і спеціалізується на продажі вживаних авто кількох марок віком до десяти років. Їх привозять трейлерами з Нідерландів або Німеччини, де вони були у лізингу.

На цій стоянці близько сотні автомобілів, серед яких — кілька десятків Renault Megane. Офіс компанії — на території стоянки. В офісі показуємо на сайті autoplius.lt, які автомобілі нас цікавлять, і нам дають ключі від обраних моделей.

 

Перевіряти авто будемо самостійно. Послуги спеціаліста коштують від 100 євро. Ми підготувалися: ще в Україні придбали пристрій для вимірювання товщини фарби на автомобілі, тож насамперед оглядаємо зовнішній стан кузова та перевіряємо, чи авто не потрапляло в ДТП.

 

Хоча продавець запевняє, що автомобілі не були в ДТП та мають оригінальний пробіг, усе потрібно перевірити. Серед кількох автомобілів зупиняємося на сірому Renault Megane 2013 року випуску вартістю 5,5 тис євро. Після більш детального огляду вирішуємо випробувати автомобіль на дорозі.

Renault Megane. 2013 рік. З турбованим дизельним двигуном, об’ємом 1463 куб см та потужністю 110 к.с. Коробка передач — механічна. Пробіг — 154 тис. км. Салон автомобіля в хорошому стані, сидіння зі штучної шкіри, мають підігрів. 

Помічник прикручує тимчасові номерні знаки, щоб можна було виїхати в місто, та сідає на заднє сидіння. На дорозі автомобіль показує себе добре, тож вирішуємо купувати. У разі потреби його можна додатково перевірити на СТО, яких багато навколо ринку. Це дешевше, ніж наймати спеціаліста.

 

Оформлення та виїзд

Деякі фірми беруть на себе зобов'язання зняти авто з реєстрації та поставити транзитні номерні знаки. Втім, це можна зробити самостійно. Тут є служба Regitra — аналог українського сервісного центру МВС — розташована одразу біля ринку.

Обираємо перший варіант. Поки упродовж двох годин зігріваємося кавою в офісі компанії-продавця, нам оформлюють пакет документів. Серед них обов'язково мусить бути сертифікат на автомобіль, договір купівлі-продажу, документ про отримання тимчасових номерних знаків, тимчасова страховка.

Одразу після купівлі автомобіля слід зв'язатися з митним брокером і почати попередню процедуру розмитнення.

Звісно, обрати конкретного брокера і домовитись з ним необхідно заздалегідь, ще в Україні. Договір у такому разі не підписується, гроші наперед сплачувати теж ніхто не вимагає. Йдеться про рамкову попередню домовленість. 

Лише після придбання машини, коли уже відомі її технічні характеристики і на руках є техпаспорт, брокеру надсилається весь пакет документів разом із персональними даними власника. Для цього підійде будь-який мессенджер.

Робота митниці влаштована таким чином, що без послуг брокера не обійтися: вони мають доступ до спеціального програмного забезпечення. Вартість послуг брокера становить 100-400 дол.

Брокер розраховує повну вартість розмитнення і надсилає реквізити митниці для сплати. Виходить майже 60 тис грн (сюди входить акцизний податок, ПДВ та ввізне мито, а внесок у Пенсійний фонд — 3-5% від вартості — сплачується уже при реєстрації авто пізініше — ЕП). Переказати кошти можна онлайн (Приват 24, Монобанк). Після сплати брокер надсилає номер попередньої декларації. Без нього не пропустять через прикордонний митний пункт.

 

Ми заздалегідь запланували ночівлю у Каунасі, де також є чимало бюджетних хостелів. З Каунаса до Києва через Польщу — близько 1 200 км. Через Білорусь — на 400 км менше, але їхати не наважуємося.

Перед поїздкою варто врахувати, що більшість автомобілів продають на літніх шинах, а вартість дизелю в Литві на 5-7 грн вища, ніж в Україні. Тож, заправившись та змінивши шини, прямуємо до пункту пропуску Устилуг.

 

Митниця і черги

До пункту пропуску прибуваємо вночі та потрапляємо в чергу з польського боку. Прикордонники пропускають по шість-десять автомобілів кожні півгодини. У черзі їх більше ста. За кілька годин перетинаємо польський кордон та наближаємося до української зони митного контролю.

Автомобілі з українською та іноземною реєстрацією після перевірки документів одразу пропускають. Ті, хто везуть авто для розмитнення, затримуються довше. Для таких транспортних засобів тут окрема черга та окрема стоянка.

Оформленням машин, які перебувають в режимі імпорту, на пункті пропуску Устилуг займається два працівники. За годину вони оформлюють не більше чотирьох автомобілів. Перед нами в черзі — понад 80 машин.

На території митниці нема ні магазинів, ні закладів харчування, тож варто запастися не лише терпінням, а й сніданком, обідом та вечерею.

Вийти з пункту митного контролю можна, але для цього потрібно написати заяву на ім'я начальника митного посту, залишити документи на авто та ключі. Прикордонники контролюють наявність дозволу на вихід.

Митний пост розташований безпосередньо в місті Устилуг, тож при бажанні можна навіть заночувати у місцевому готелі. Вартість номерів — 200-500 грн.

Через півтори доби очікування наближається черга для оформлення авто. Працівниця митниці переносить у базу його технічні дані, робить фото на свій смартфон, перевіряє показники одометра, кількість подушок безпеки, наявність аудіопристроїв. Отримуємо акт огляду авто та можемо їхати.

Розмитнення

Щоб остаточно оформити розмитнення, потрібно приїхати до заздалегідь визначеного у попередній декларації митного посту.

Законодавство дозволяє розмитнити автомобіль у будь-якому пункті без прив'язки до місця реєстрації, тож обираємо найближчий у Києві.

Через два дні після ввезення автомобіля приїжджаємо на митний пост "Столичний". Він працює не цілодобово, як прикордонні пункти, а з 9 години ранку. Перед початком роботи уже зібралася черга автомобілістів.

Щоб заїхати на територію, потрібно написати заяву, що водій погоджується сплатити за послуги митниці і приймає правила. Усе, що нам потрібно, — зайти на прийом до митного інспектора, щоб внести в базу інформацію та дочекатися оформлення автомобіля. Займаємо чергу біля кабінету.

Читайте також
Кінець пільгового періоду розмитнення "євроблях". Що далі
Кінець близько. Як "позбутися" авто на єврономерах
Скільки коштує розмитнення авто за новим законом. Калькулятор

Через кілька годин підходить черга. Оформлення триває 10 хв. Після сімох годин на митниці отримуємо пакет документів, які підтверджують розмитнення авто. Послуги митниці коштують 1 020 грн. Умови на цьому митному пункті значно кращі, ніж на прикордонному. Тут є недорогий заклад громадського харчування, кулери з водою, а в коридорі — дивани і телевізори.

Автомобіль уже розмитнений, але номерні знаки досі литовські. Для їх заміни потрібно отримати сертифікат відповідності. У Києві є кілька центрів сертифікації. Послуга коштує 2-2,5 тис грн за загальною чергою (10-15 днів), але через посередників можна зробити сертифікат за день за 4 тис грн.

Записуємося у загальну електронну чергу в ДП "ДержавтотрансНДІпроект".

Черга просувається зі швидкістю 25-30 авто за добу. Коштує послуга 2 166 грн.

Перед нами ще понад 300 людей, тож через 10-12 днів отримаємо сертифікат.

Після цього залишиться лише зареєструвати автомобіль у сервісному центрі МВС та отримати українські номерні знаки. Вартість такої послуги — 581 грн.

Таким чином, враховуючи всі витрати, автомобіль Renault Megane 2013 року випуску разом з розмитненням обійшовся у майже 8 тис євро. В Україні автомобіль у такій же комплектації коштує від 9 тис євро.


powered by lun.ua