Уряд підніме акцизи на бензин. Виграє "Приват"?

Середа, 28 квітня 2010, 16:33 -
"Є товари, ціни на які суттєво пов'язані з іншими цінами. Якщо подорожчає бензин, "підтягнуться" і дизельне пальне - через зростання попиту на нього, і інші, навіть несподівані, товари". Значить, Кабмін не правий.

У рамках загального посилення фіскального тиску уряд Миколи Азарова підвищує й акцизні збори. Зокрема, за такою "безвідмовною" статтею надходжень, як акцизи на бензин.

У разі прийняття Верховною радою урядових пропозицій, ставка акцизу для бензинів з октановим числом нижче 98 зросте із 110 євро до 172 євро, а для 98-го - до 200 євро за тонну.

За даними "Економічної правди", у парламенті також обговорюється інша, набагато нижча ставка - 130 євро за тонну.

Зросте "Укравтодор"

На таке підвищення давно чекав "Укравтодор", у якого 2010 року спостерігається шалений брак коштів. Адже всі автомобільні збори, включаючи акциз на пальне, потрапляють до його фондів і спрямовуються на будівництво та ремонт доріг.

Відповідно до пояснювальної записки законопроекту, Кабмін розраховує на значні надходження, адже вважає, що споживачі бензину продовжать платили за вищою ціною, а не відмовляться від поїздок.

"Ринок бензину - нееластичний, попит на нього залишається майже стабільним і слабко змінюється залежно від ціни", - підтверджує цю думку експерт Центру Разумкова Василь Юрчишин.

Тимчасом інший експерт сумнівається у збереженні обсягів продажу бензину.

"Якби це питання поставили кілька років тому, я б однозначно відповів: ринок збережеться. Але сьогодні споживач менш платоспроможний через кризу. В таких умовах збільшення податку призведе до зниження споживання нафтопродуктів", - вважає керівник науково-технічного центру "Псіхея" Сергій Сапегін.

Отже, збільшення надходжень до бюджету не буде пропорційним підняттю акцизу.

Зростуть ціни на "дизель" і газ

За словами Сапегіна, частково відмова від бензину компенсується зростанням споживання інших видів пального. Адже 14-процентна цінова перевага "дизеля" порівняно з бензином після підвищення акцизів перетворюється у 24-процентну.

"На ринку продажів авто пріоритети зміняться на користь дизельних двигунів", - стверджує експерт.

Окрім того, підприємства, які користуються кількома різними автомобілями, віддаватимуть перевагу тим, що працюють на "дизелі". Зростуть також темпи переобладнання авто на інші види пального, наприклад, на скраплений газ.

"Ми очікуємо у травні зростання споживання. Адже якщо літр 95-го бензину подорожчає до 9 гривень, то літр скрапленого газу залишиться на рівні 4,5 гривні", - стверджує голова Асоціації скрапленого газу Сергій Півень.

Щоправда, Кабмін розглядає запровадження акцизів і на цей вид пального, який раніше вважався альтернативним і тому не оподатковувався. Зараз заправитися скрапленим газом можна на багатьох автозаправних комплексах.

За даними "Економічної правди", Мінекономіки пропонує уряду стягувати акциз і з скрапленого газу. Це може сильно підірвати його ринкову перевагу.

Суттєву підтримку споживачів отримає етанол, ринок якого досі не розвивався через високу собівартість продукту - її не компенсували навіть податкові пільги.

"Це пальне може вирішити низку проблем: використання відходів агропідприємств, покращення екології, створення робочих місць на спиртозаводах і зниження залежності від світової кон'юнктури цін на енергоносії", - зазначає Сапегін.

Зросте інфляція

Кабмін у пояснювальній записці зазначає, що підвищення акцизного збору на бензин на 50 копійок за літр не призведе до зростання роздрібних цін.

"У 2009 році нафтопереробні компанії у складі валових витрат декларували 86% затрат на придбання товарів і послуг. Такий високий відсоток обумовлений застосуванням схем мінімізації. Це свідчить про значний фінансовий ресурс сплати податку за збільшеними ставками без зростання ціни", - пише уряд.

Експерти ж упевнені, що подорожчання може скласти 50-70 копійок за літр.

"Зміна цін залежить не лише від економіки поставок бензину, але й від інших факторів. Наприклад, у деяких регіонах зниження продаж трейдери компенсували збільшенням маржі і, відповідно, зростанням цін", - пояснює Сапегін.

Подорожчання пального спричинить зростання цін на інші товари та послуги. Щоправда, передбачити, наскільки вони підвищаться, експерти не беруться.

Річ у тім, що бензин, на відміну від дизельного пального, рідко використовується у вантажних чи пасажирських перевезеннях, а оцінити роль легкового автотранспорту у формуванні ВВП складно. Проте Василь Юрчишин не сумнівається, що інфляція зросте.

"Є товари, ціни на які суттєво пов'язані з іншими цінами. Якщо подорожчає бензин, "підтягнуться" і дизельне пальне - через зростання попиту на нього, і інші, навіть несподівані, товари", - каже аналітик. Значить, Кабмін не правий.

Щоправда, Сергій Сапегін вважає таке подорожчання безпідставним.

"Для тієї категорії споживачів, яка використовує пальне у своєму бізнесі, це буде привід підняти ціни. Однак у структурі ціни товарів і послуг навіть найбільш ресурсоємних галузей, таких, як пасажирські перевезення, зростання може скласти не більш ніж 1,5%. Решта - спекуляції", - стверджує він.

Зростуть переваги "Привату"

Підвищення акцизів на пальне призведе до подальшого загострення конфліктів на ринку нафтопродуктів. Там і без цього тривало протистояння групи "Приват", яка вдавалася до цінового демпінгу, з рештою учасників ринку.

А тепер, за прогнозами Сапегіна, обсяги продажів на ринку ще більше перерозподіляться на користь операторів з меншими цінами на стелах АЗС.

Це змусить операторів заправок шукати можливості зекономити. Причому це може бути як раціональна економія, наприклад, запровадження енергозберігаючих технологій, так і продаж низькоякісного пального.

"Для зниження ціни можна буде користуватися відсутністю повного контролю держави за якістю нафтопродуктів. Тому не виключаю, що із збільшенням акцизів на окремих АЗС якість пального може погіршитися", - запевняє аналітик.

Відтак, підняття акцизів тільки на один вид пального здатне зменшити потенційні надходження до бюджету, водночас збільшивши інфляцію. Подорожчання нафтопродуктів дасть можливість розвиватися альтернативним видам палива, тим часом на ринку "традиційного" пального проблеми будуть тільки посилюватися.