Тимошенко міняє Вінського на переправі
Відставка Йосипа Вінського з посади міністра транспорту та зв'язку була передбачуваною через тривалий конфлікт з прем'єр-міністром.
Однак чиновник зіграв на випередження. Ще до виголошення Юлією Тимошенко заяви про нецільове використання міністром грошей "Укрпошти" "на його особисту рекламу" Вінський подав у відставку.
Свій вчинок чиновник пояснив "серйозними розбіжностями", які існують у стосунках з главою уряду щодо політичних, кадрових та економічних питань. "Прем'єр блокує вкрай необхідні реформи та виділення коштів на розбудову об'єктів інфраструктури до Євро-2012", - пояснив він.
За словами Вінського, його відставка в умовах економічної кризи може негативно вплинути на ситуацію у галузі і на долю мільйонів людей. "За іншої ситуації я б ніколи не пішов на такий крок", - сказав Вінський на брифінгу у Мінтрансі. Можливо, вже на останньому у цій будівлі.
Він вважає, що подальша співпраця з прем'єром є безперспективною, бо вона свідомо намагалася його скомпрометувати.
"Цілком очевидними для мене тепер є проблеми, які я мав останнім часом. А вони виникли після спроби створити коаліцію з Партією регіонів і моєї заяви з цього приводу", - заявив урядовець.
Експерти погоджуються з політичним забарвленням відставки.
"У Вінського давно були протиріччя з Тимошенко. Зокрема, він погрожував своєю відставкою у разі створення коаліції з Януковичем. Напередодні виборів Тимошенко позбувається ненадійних з її точки зору елементів", - сказав аналітик Foyil Securities Ісмаїл Сафаралієв.
Тимошенко у свою чергу заявила, що уряд, який прибирає корупціонерів, стає сильнішим.
"Коли я вступала на посаду, я обіцяла людям, що серед міністрів та чиновників, які підлеглі уряду, не буде священних корів і не буде покриття неприємних явищ, які пов'язані з корупцією та іншими речами, що не сумісні з посадою", - сказала Тимошенко.
За час свого керівництва міністерством Вінський "засвітився" у низці скандалів. В основному, вони стосувалися кадрових питань та контролю над фінансовими потоками. Зокрема, навесні 2008 року його звинуватили у придбанні за державні кошти дуже дорогого автомобіля.
Однак тоді Тимошенко заступилася за свого міністра, сказавши: "Йосип Вінський - скромна людина, яка не дозволить собі зловживань".
Більше того, міністр сам створював враження невтомного борця з порушеннями.
Так, наприкінці січня 2009 року Вінський звільнив керівника Іллічівського морського торгового порту Геннадія Скворцова. За словами міністра - через зловживання у роботі порту, виявлені Контрольно-ревізійним управлінням.
Сам Скворцов пов'язував своє звільнення з конфліктом навколо російської компанії "Укртрансконтейнер", яка останні кілька років домагалася контролю над одним з причалів.
А вже у червні Вінський змістив з посади гендиректора ДП "Міжнародний аеропорт "Львів" Олександра Загреву.
Міністр пояснив це рішення необхідністю підготувати аеропорт Львова до Євро-2012, однак колектив підприємства звинуватив Вінського у рейдерському захопленні компанії.
"Після того, як надійшли кошти у розмірі 1 мільярда гривень на реконструкцію аеропорту, Йосип Вінський неодноразово просив призначити моїм заступником з будівництва терміналу Валентина Матюшенка. Я відмовився. І тепер пан Матюшенко призначений виконуючим обов'язки гендиректора компанії", - сказав Загрева.
У Мінтрансі тимчасом очікують більш масштабних кадрових змін. "Тут зараз присутні представники усіх відомств. Вони чекають, що скаже Вінський", - сказала перед брифінгом "Економічній правді" співробітниця одного з департаментів.
У міністерстві, схоже, уже не сумніваються у звільненні Вінського. Там відзначають, що його наступник отримає вже реформовану галузь, яка "не буде проїдати ресурси".
З-поміж досягнень свого керівника вони, зокрема, виділяють вихід на вітчизняний ринок низькобюджетних авіакомпаній - першою ластівкою стала поява у 2008 році авіакомпанії "Візз Ейр Україна".
Вінський неодноразово говорив про перспективність цього сегмента. При постійному зростанні попиту на авіаперевезення вихід інших аналогічних компаній посилив би здорову конкуренцію, а отже, дозволив би суттєво знизити вартість авіаквитків.
Інший незавершений проект Вінського - впровадження системи електронного квитка, яка дозволить купувати квитки через інтернет, а також у кожному поштовому відділенні країни.
Втім, основними каменями спотикання у стосунках Вінського та Тимошенко стали проблеми реформування "Укрзалізниці" та створення транспортного банку.
За версією газети "Дело", причиною відставки міністра є лобіювання ним акціонування "Укрзалізниці" і відчуження її непрофільних активів.
Серед них - Гниваньський завод спецзалізобетону, Коростеньський завод залізобетонних шпал, Дніпропетровський тепловозоремонтний завод, Запорізький електровозоремонтний завод, Київський електровагоноремонтний завод, Київський електротехнічній завод "Транссигнал" і Львівський локомотиворемонтний завод.
Вінський нібито у письмовій формі вимагав від прем'єра передати ці компанії на баланс його міністерства і критикував Тимошенко за те, що вона 15 квітня перевела їх на баланс "Укрзалізниці".
Крім того, Кабмін блокував ухвалення Програми реформування залізничного транспорту, через яку відомство Вінського могло б отримати контроль над цими підприємствами. Уряд відмовлявся приймати відповідні постанови і наполягав на розробці законопроекту.
Посаду ж гендиректора "Укрзалізниці" обійняв член Блоку Литвина Михайло Костюк, що не дозволяло міністру контролювати компанію.
Вінський також мав намір створити при міністерстві банк. Аби не витрачати на реєстрацію нового два роки, планувалося купити на фондовому ринку акції якоїсь з установ. За задумом, через банк, на 99% підконтрольний державі, проходили б платежі галузевих підприємств і виплачувалися б зарплати працівникам.
Юлія Тимошенко цю ідею відхилила. Вінському дали зрозуміти, що займатися банківською справою - не компетенція Мінтрансу.
Навесні 2009 року вона доручила керівництву міністерства впорядкувати фінансові потоки, а рахунки підприємств, що входять до структури Мінтрансу, перевести в державні Ощадбанк та Укрексімбанк.
"Відомчий банк - погана ідея. З таким підходом всі почнуть створювати собі банки, наприклад "Нафтогаз". Двох державних установ достатньо для обслуговування держпідприємств", - каже експерт ІК "Конкорд Кепітал" Андрій Герас.
Однак проблема, очевидно, не лише у банку. Екс-начальник управління аналітичного забезпечення роботи міністра та колегії Мінтрансзв'язку Петро Устенко заявив, що Вінський не зміг реалізувати жодної програми, у тому числі щодо підготовки галузі до Євро-2012.
За його словами, робота Мінтрансзв'язку розбалансована, і в ньому немає цілісної команди.
У тому, що Верховна Рада прийме відставку Вінського, схоже, не сумнівається ніхто. Актуальне питання - хто стане його наступником.
"Звісно, якщо призначать когось із його нинішніх заступників, він швидко увійде у стан справ. Якщо ж це буде стороння людина, то місяців дев'ять піде лише на адаптацію. А там вже й зробити нічого не встигне, бо знімуть", - сказала в коментарі "Економічній правді" член фракції блоку "Наша Україна - Народна самооборона" Ксенія Ляпіна.
Наразі Тимошенко схиляється до першого варіанту.
"Є заступники міністрів, які молоді, у яких є блиск в очах, які розуміють, що треба інакше робити справу. Молоді заступники міністрів, які мають прекрасну освіту і не змогли вчасно потрапити на посади міністрів, показують хороші результати", - сказала вона на брифінгу.
Втім, за інформацією джерел "Економічної правди", сьогодні найбільш вірогідною кандидатурою на посаду глави Мінтрансзв'язку є народний депутат від блоку Литвина Сергій Гриневецький.