Незважаючи на відновлення економіки, глобальна конкуренція посилюватиметься

Вівторок, 9 листопада 2010 —
Зростання волатильності на ринках. Тиск на норми прибутку. Все більше значення для виживання бізнесу мають інновації
Незважаючи на відновлення економічної активності, компанії прогнозують подальше ускладнення умов ведення діяльності у найближчій перспективі. При цьому 85% організацій очікують посилення конкуренції на своїх ринках протягом найближчих двох років. Такі висновки дослідження «Ернст енд Янг» «Конкуренція за зростання» (Competing for Growth), у якому взяли участь 1400 керівників компаній з різних країн світу. Як показало дослідження, в найближчі два роки компанії планують спрямовувати основні зусилля на забезпечення зростання бізнесу, оскільки, на думку респондентів, рівень невизначеності і волатильності на ринках сьогодні перевищує докризові значення. Відзначається зростаючий тиск на норми прибутку: майже 50% респондентів стурбовані проблемою неухильного зниження цін, і близько 30% відзначають зростання витрат на оплату праці та виробництво. 60% опитаних можливим плацдармом для прибуткового зростання назвали розвинені ринки, мотивуючи це тим, що на ринках, що розвиваються, доведеться діяти в умовах підвищеної конкуренції з боку як місцевих гравців, так і західних компаній. Рік тому при проведенні аналогічного дослідження «Ернст енд Янг» представники міжнародних компаній дотримувалися діаметрально протилежної думки, вибираючи основним майданчиком для розширення свого бізнесу ринки, що розвиваються. Джей Ніббе, керівник практики «Ернст енд Янг» з розвитку бізнесу в регіоні EMEIA (Європа, Близький Схід, Індія і Африка), коментує ситуацію: «На ринках, що розвиваються, – колосальний потенціал для зростання, але у зв'язку з посиленням конкуренції в глобальному масштабі компанії змушені переоцінювати свою ринкову стратегію. Робота на ринках, що розвиваються, пов'язана з численними складнощами, і досягнення прибуткового зростання в короткостроковій перспективі – непросте завдання, особливо сьогодні, коли саме там відзначається найбільше посилення конкуренції. В умовах поточної економічної ситуації компанії почнуть приділяти більше уваги розвиненим ринкам, що пропонують кращі можливості для короткострокового зростання». Через такий зсув у пріоритетах ми спостерігаємо суттєві розбіжності в прогнозах перспектив розвитку тих чи інших регіонів. 86% респондентів з Бразилії відзначають зростання волатильності на своєму ринку, тоді як частка учасників з країн Близького Сходу, які дотримуються тієї ж думки, становить лише 20%. Друге і третє місце в оцінках рівня волатильності займають Японія та Індія (74% і 69% відповідно). Ключове значення інновацій 71% респондентів відзначають посилення значущості інновацій як чинника виживання бізнесу. При цьому з метою підвищення виручки більше половини організацій почали пропонувати нові продукти або послуги. Інший пріоритетним завданням компаній стало виявлення додаткових можливостей для зростання на існуючих ринках: 58% учасників дослідження планують продавати нові продукти та послуги на ринках, де вони ведуть свою діяльність. На думку 63% респондентів, проекти з впровадження нових продуктів/послуг приносять вищі результати порівняно з трансформаційними інноваціями. Джей Ніббе зазначає: «Компанії повинні бути готові реагувати на стрімкі зміни попиту, економічних умов та ринкової кон'юнктури. Оперативність є ключовою характеристикою успішних компаній у всіх галузях, і з ростом конкуренції на світовому ринку її значення буде тільки посилюватися. Компанії, що демонстрували оперативність, гнучкість і відданість принципам інновації в період кризи, сьогодні користуються заслуженими перевагами, а іншим організаціям слід брати з них приклад, якщо вони хочуть домогтися успіху в майбутньому». Тиск на норми прибутку Частка респондентів, які прогнозують збільшення цін у майбутньому, мала. Майже 60% респондентів вважають, що темпи зростання цін будуть або відповідати рівню інфляції або будуть нижчими за темпи інфляції. Крім того, негативний тиск на норми прибутку створює зростання основних виробничих витрат. Збільшення зазначених витрат підтверджують 29% опитаних, при цьому 31% респондентів відзначають зростання витрат на оплату праці. Внаслідок посилення конкуренції стрімке зростання витрат на оплату праці чітко простежується на ринках, що розвиваються. Це особливо актуально для Індії, де про збільшення витрат на оплату праці заявили 55% опитаних. Нарощування фінансування Результати дослідження демонструють відсутність у компаній можливості або наміру виходити на ринки капіталу. Більше половини опитаних планують фінансувати майбутнє зростання за рахунок резервів грошових коштів. Подальші зусилля з нарощування наявного оборотного капіталу набувають ключового значення. Незважаючи на низькі процентні ставки, лише 36% респондентів розглядають можливість залучення запозичень для фінансування зростання. Питання репутації 61% опитаних вважають зміцнення бренду та репутації одним із пріоритетних завдань в умовах зростаючої конкуренції. Оскільки зростання бізнесу знову набуває для компаній першорядного значення, серед опитаних є розуміння того, що заходи із зміцнення бренду дозволять виділитися на тлі конкурентів і підвищити лояльність клієнтів. У зв'язку з цим протягом найближчих двох років ми можемо спостерігати збільшення кількості відповідних маркетингових заходів. Координація відносин із зацікавленими сторонами У плані особливостей конкурентної боротьби сфера координації відносин із зацікавленими сторонами зазнала найбільш значних змін. Замість стратегії, орієнтованої на неухильне дотримання законодавчих вимог, компанії починають застосовувати більш ініціативний підхід до координації відносин з зацікавленими сторонами і впроваджують комплекс відповідних заходів. Протягом останніх двох років майже половина компаній, які брали участь в опитуванні, підвищила прозорість бізнесу і регулярність обміну інформацією із зацікавленими сторонами. При цьому третина компаній сьогодні готує додаткові звіти нефінансового характеру. Ефективність витрат Економічний спад змусив компанії приділяти підвищену увагу питанню ефективності витрат як з метою підтримки рентабельності, так і для збереження частки ринку. Однак при порівнянні успішних компаній з іншими організаціями, які брали участь у дослідженні, можна відзначити суттєві розбіжності їхніх майбутніх пріоритетів. Так, 31% компаній, що демонструють низькі результати, планують і надалі концентрувати зусилля на скороченні витрат більш ніж на 10%. При цьому багато успішних підприємств до цього моменту вже досягнули підвищення ефективності витрат і зосередили увагу на заходах з індивідуалізації продукції і розширення частки ринку. Очікується, що тиск на організації з високим рівнем витрат буде посилюватися, що в короткостроковій перспективі може призвести до скорочення їх частки ринку. Методологія дослідження Це дослідження провели фахівці компанії Economist Intelligence Unit (EIU) у період з 1 вересня по 14 жовтня 2010 року. Всього в дослідженні взяли участь більше 1400 керівників вищої ланки, членів рад директорів і виконавчих керівників компаній з різних країн світу. Отримані результати порівнювалися за високим і низьким рівнями показників ефективності діяльності у кожному секторі економіки на основі EBITDA і темпів зростання виручки за останні два роки.
Реклама: