Сектор медичних технологій успішно долає наслідки економічної кризи

Четвер, 21 жовтня 2010 —
Але на горизонті нові проблеми довгострокового характеру
У 2009 році підприємствам сектору медичних технологій у США і європейських країнах з труднощами вдавалося зберігати докризові темпи зростання доходів. При цьому показник чистого прибутку в цілому в секторі покращився майже на 11% у результаті реорганізаційних заходів, вжитих багатьма компаніями з метою оптимізації фінансових результатів. Тоді як нинішня економічна криза менш відчутно вдарила по сектору медичних технологій на тлі багатьох інших галузей, нові проблеми обіцяють традиційній бізнес-моделі сектору серйозні випробування на міцність. Такі результати щорічного галузевого огляду «Ернст енд Янг» Pulse of the industry: medical technology report 2010, випущеного сьогодні в рамках конференції в галузі медичної техніки AdvaMed 2010. В огляді аналізується комплекс чинників, через які багато підприємств сектору виявляються сьогодні у вельми непростій фінансовій ситуації, з якою ніколи раніше не стикалися. Мова йде про все більший дефіцит капіталу на ринках цінних паперів, про впровадження порівняльного дослідження ефективності в США (Comparative Effectiveness Research (CER)), про зростання витрат, пов'язаних з отриманням необхідних погоджень у регулюючих органах, про адміністративні бар'єри, що існують на багатьох ринках, а також про ухвалений у рамках реформи системи охорони здоров'я США податок на медичні прилади. Цей податок доведеться платити вже найближчим часом і, як очікують багато представників сектору, він матиме непропорційно великий вплив на невеликі підприємства, що ще не встигли вийти на беззбитковий рівень. «Минулого року сектор медичних технологій продемонстрував вражаючі результати – зростання чистого прибутку було досягнуто на тлі стагнації рівня сукупного доходу. І все ж найбільші проблеми ще попереду, – відзначає Джон Бебітт, керівник практики «Ернст енд Янг» з надання послуг підприємствам сектору медичних технологій в Північній і Південній Америці. – Існуюча модель фінансування виявляється малоефективною в поточних умовах, і сектору потрібні нові шляхи забезпечення фінансових ресурсів, необхідних для інноваційного розвитку. Тоді як лікарні все частіше використовують централізовані схеми закупівель, фінансуючі організації уважно стежать за результатами досліджень CER. У цій ситуації виробникам доведеться ще більш переконливо демонструвати ефективність своєї діяльності, а з урахуванням вповільнення темпів зростання виручки, зокрема на зрілих ринках, компанії будуть змушені шукати альтернативні можливості забезпечення росту». За підсумками дослідження Pulse of the industry були зроблені наступні основні висновки: • Операційна ефективність як чинник збільшення чистого прибутку. Обсяг продажу зареєстрованими на біржах виробниками медичної техніки в США і Європі в 2009 році зріс лише на 0,3% (до 294,1 млрд. доларів США), що набагато менше показника за 2008 рік (11%). Уповільнення зростання пов'язане зі складними економічними умовами. Чистий прибуток компаній у 2009 році збільшився на 10,8% (до 13,2 млрд. доларів США), при цьому в Європі його зростання склало 29%, а в США він зріс на 4,3%. • Ринки позикового капіталу – основне джерело фінансування. У 2009 році європейські та американські компанії залучили капітал у сукупному розмірі 13,1 млрд. доларів США, що на 45% більше показника за попередній рік. Багато в чому це обумовлено показником росту в США (88%), важливу роль у формуванні якого зіграли кілька великих угод із залучення позикового фінансування, здійснених у вдалий момент, коли процентні ставки опустилися до історично низького рівня. Ця тенденція тривала в першій половині 2010 року, причому сумарний обсяг фінансування перевищив показник за аналогічний період минулого року на 104%. • Венчурний капітал як і раніше актуальний. У 2009 році зберігався відносно активний приплив венчурного капіталу в сектор. У 2010 році в США сумарний обсяг інвестованого венчурного капіталу становив 2,7 млрд. доларів США – показник досить скромний, порівняно з періодом з 2006 року по 2008 рік, проте все ж перевищує щорічний обсяг таких інвестицій в 2000-2005 роках. Європейські компанії, що працюють в секторі медичних технологій, в 2009 році залучили венчурний капітал у сукупному обсязі 701 млн. доларів США. Даний показник не сильно відрізняється від аналогічного за 2008 рік. Тільки за перші шість місяців 2010 року в діяльність американських і європейських компаній сектору медичних технологій уже інвестований венчурний капітал в обсязі 2,4 млрд. доларів США. Якщо тенденція продовжиться, то річний показник в обох регіонах подолає торішню планку. При цьому наголошується саме нерівномірний за останні 10 років розподіл венчурного капіталу між сегментами сектору - інвестори набагато охочіше вкладають кошти в бізнес на більш зрілих етапах розвитку. Це відбувається за рахунок сегменту молодих підприємств, традиційно що був локомотивом інноваційного розвитку сектору. • IPO. У США і Європі в 2009 році відбулося по одній угоді IPO за участю компаній сектору медичних технологій. Ще по одній такій угоді в кожному з регіонів було проведено за минулий період 2010 року. Що стосується США, то це були перші угоди IPO з першого кварталу 2008 року. У 2004-2007 роках на ринку США в середньому за рік реєструвалося 14 операцій IPO. • Зниження активності на ринку M&A. Сукупний обсяг угод злиття і поглинання на ринках США і Європи за 2009 рік склав 15,7 млрд. доларів США. Це на 62% менше, ніж у 2008 році. Крім того, це найнижчий сукупний показник за період з 2002 року. У першій половині 2010 року активність ринку M&A йшла по наростаючій: було оголошено 89 угод у сукупному обсязі 16,9 млрд. доларів США (не включаючи операцію з придбання компанією Novartis мажоритарної частки в Alcon за 28,3 млрд. доларів США; з урахуванням цієї угоди сукупний показник за шість місяців 2010 року склав би 45,2 млрд. доларів США). Нові фундаментальні проблеми Як показало дослідження, в поточних умовах діяльності багато базових складових традиційної бізнес-моделі сектору медичних технологій перевіряються на міцність. Це дає підґрунтя для роздумів про необхідність докорінного перегляду важливих елементів даної моделі. Зокрема, в ході дослідження виявлено такі ключові проблеми, які належить вирішити: Збереження темпів впровадження інновацій. В основі традиційної моделі впровадження інновацій у секторі медичних технологій лежать швидкі цикли розробки продуктів, періодичне вдосконалення існуючих продуктів у рамках співробітництва та взаємодії з лікарським співтовариством, а також модель залучення фінансування, що вимагає менше часу і пов'язана з менш високим рівнем ризику, порівняно з розробкою лікарських коштів. Кожен крок у рамках даного циклу наразі стає об'єктом критичного аналізу з урахуванням того, що нові обмеження стосовно продуктів, що відповідають критеріям ст. 510(k) Закону США про продукти харчування, лікарські та косметичні засоби, в частині випуску продукції в обіг на ринку, можуть вимагати більш тривалого процесу узгодження. Стурбованість також викликають потенційні наслідки запропонованих заходів із підвищення прозорості взаємодії з лікарським співтовариством для компаній сектору щодо їх здатності використовувати наявну інформацію з метою вдосконалення продуктів після отримання дозволу на їх випуск в обіг. Крім того, компанії, що розвиваються, мабуть, зіткнуться з проблемою постійного дефіциту фінансування. При цьому ті з них, для яких насамперед оптимальним рішенням став би вихід з капіталу шляхом придбання інших активів, виявлять, що потенційні покупці все частіше вважають за краще інвестувати у зрілі рентабельні активи, які потребують істотних капіталовкладень. Цінність продукції і результати діяльності. Цінність продукції, пропонованої компаніями сектору, піддається ретельному аналізу з боку фінансуючих організацій, регулюючих органів і замовників. Цей контроль обіцяє стати ще більш суворим з урахуванням впровадження CER і зростаючої тенденції централізації закупівель, здійснюваних лікарнями, яка звужує коло доступних альтернатив у рамках того або іншого класу продукції. Стимулювання зростання. Тоді як сектор медичних технологій досить успішно справляється з проблемами, зумовленими поточною економічною ситуацією, серйозним випробуванням для нього стане пошук шляхів забезпечення зростання в довгостроковій перспективі, причому їх не вдасться знайти в один момент. Дослідження показало, що нагальною необхідністю для компаній стане диверсифікація за всіма напрямками діяльності, а саме: диверсифікація лінійки продукції, яка повинна відповідати потребам забезпечення більш високих результатів заходів у галузі охорони здоров'я, розширення діяльності в сегментах сектору, не пов'язаних безпосередньо з виробництвом (наприклад, консультаційні послуги та розробка рішень), а також географічна експансія на ринки, що розвиваються. «Перед компаніями сектору стоять нові складні завдання. Але майбутнє відкриє перед ним і широкі можливості, – вважає Генріх Кристен, керівник практики «Ернст енд Янг» з надання послуг підприємствам сектору медичних технологій у Європі, на Близькому Сході, в Індії та Африці. – Щоб їх не втратити, потрібен докорінний перегляд бізнес-моделей, розвиток партнерських відносин з нетрадиційними гравцями, а також гнучкі підходи у сфері ціноутворення і розробки продуктів – вони допоможуть реалізувати можливості зростання на ринках, що розвиваються. І, що найголовніше, компаніям необхідно буде продемонструвати цінність своєї продукції до того, як це зробить хтось інший».
Реклама: