Фінансовий директор – вершина кар'єри, а не проміжний етап на шляху до посади генерального директора

Вівторок, 6 липня 2010 —
• Дві третини опитаних фінансових директорів зараз взаємодіють з громадськістю від імені компанії
• У результаті фінансової кризи роль фінансового директора зросла
• Розширення повноважень у сфері операційної діяльності провокує потенційний конфлікт інтересів
• Багато респондентів вказують на необхідність посилення діалогу із ключовими зовнішніми зацікавленими сторонами
Згідно з результатами нового дослідження «Ернст енд Янг» «ДНК фінансових директорів» (The DNA of the CFO) далеко не всі фінансові директори прагнуть стати генеральними. При цьому більшість опитаних розглядають свою роботу як покликання. Із 669 фінансових директорів компаній Європи, Близького Сходу, Індії та Африки, опитаних фахівцями компанії Economist Intelligence Unit на замовлення «Ернст енд Янг», 73% респондентів вважають свою посаду вершиною кар'єри, і лише 10% опитаних мріють стати генеральними директорами. Крім того, згідно з результатами даного дослідження розширився спектр відповідальності фінансового директора: крім вирішення основних фінансових питань він отримує достатньо широкі повноваження в галузі розробки корпоративної стратегії та здійснення бізнес-змін. При цьому багато респондентів відзначають високий ступінь задоволення від професійної діяльності. Майже дві третини респондентів вказали, що тепер вони взаємодіють з громадськістю від імені компанії з усіх фінансових питань, у тому числі з питань ефективності діяльності, і приблизно така ж кількість опитаних підтвердили, що після фінансової кризи пріоритетним завданням фінансового директора є зміцнення довіри громадськості щодо фінансової надійності їхнього бізнесу. Пол Вуд, керівник практики «Ернст енд Янг» з надання послуг у сфері підвищення ефективності бізнесу компаніям фінансового сектору в регіоні EMEIA (Європа, Близький Схід, Індія та Африка), пояснює: «Сьогодні прийнято вважати, що будь-який перспективний фінансовий директор прагне стати генеральним. Однак за результатами нашого дослідження портрет фінансового директора виглядає інакше. Це люди, чий унікальний погляд на бізнес дозволив їм заслужено просунутися на позиції вищої ланки, які освоюють новий стратегічний функціонал і вважають своє призначення на посаду фінансового директора вершиною успішної кар'єри, а не проміжним етапом на шляху до крісла генерального директора». У результаті фінансової кризи роль фінансових директорів у діяльності компаній підвищилася Понад 60% учасників опитування зазначили, що за останні три роки їхній статус на рівні організації підвищився. Частково це обумовлено тим, що фінансові директори прагнуть до більш тісної взаємодії фінансових служб з бізнесом. Крім цього в результаті фінансової кризи зросли очікування щодо фінансових директорів, які повинні вміти бачити перспективу і підтримувати дисципліну для управління бізнесом. Дослідження також відзначає що відбувся зсув у сприйнятті фінансової служби. З підрозділу, який відповідав за збереження бізнесу, фінансова служба перетворюється на його повноцінного учасника. Для багатьох фінансових директорів прямим доказом цього є частота звернень менеджерів різних підрозділів за консультаціями з ключових стратегічних питань. Трохи більше половини опитаних фінансових директорів вказали, що сьогодні це вже звичайна практика. Крім того, фінансові директори відзначили появу нових функцій в галузі операційної діяльності, переважно в службах ІТ та управління нерухомістю, що досить логічно з урахуванням того, що фінансова дисципліна і управлінські навички завжди були їх сильними сторонами. Разом з тим, Ліс Кліффорд, голова Програми «Ернст енд Янг» для фінансових директорів Великобританії та Ірландії, попереджає: «Для деяких фінансових директорів ця подвійна відповідальність може створювати потенційний конфлікт інтересів. Безумовно, непросто одночасно висловлювати об'єктивну незалежну думку від імені компанії і виконувати численні функції в сфері операційної діяльності. Збереження такої об'єктивності і незалежності входить в обов'язки фінансових директорів, однак необхідність забезпечити зростання й підвищити ефективність в рамках виконання ними операційних функцій може ускладнити це завдання». Портрет середньостатистичного фінансового директора Наше дослідження дозволило скласти наступний портрет середньостатистичного фінансового директора: частіше це чоловік з доброю освітою і високим рівнем мотивації; йому близько 43 років; більшу частину життя він пропрацював у фінансових службах; вважає, що трохи менше шести років – оптимальний термін перебування на даній посаді; як правило, має диплом в галузі фінансів (29%), MBA (27%) або атестат сертифікованого бухгалтера (27%). Консультант зі стратегічних питань Автори дослідження знову розглядають описану раніше тему трансформації фінансового директора із бухгалтера в консультанта зі стратегічних питань, намагаючись визначити, як саме фінансові директори оцінюють свій стратегічний внесок. При цьому 35% респондентів вказали, що вони беруть активну участь у розробці та формулюванні єдиної стратегії компанії. Однак більшість опитаних вважають, що їхній внесок зводиться до консультування генерального директора, аналізу даних за його запитом, а також підтвердження того, що прийняті на рівні організації бізнес-рішення ґрунтуються на стійких фінансових показниках. Ліс Кліффорд говорить: «На думку фінансових директорів, їхня роль виходить за рамки інформування та подання зведених показників. Глибоке розуміння комерційних аспектів та аналітичні здібності допомагають їм також прогнозувати наслідки прийнятих рішень». Хоча респонденти згодні з тим, що завдання п'ятирічного планування розвитку бізнесу, як і раніше належить до компетенції генерального директора, в багатьох випадках фінансовий директор виступає в ролі другого пілота, керуючи процесом визначення корпоративної стратегії та її реалізації. Пол Вуд додає: «Фінансові директори можуть не брати участі у плануванні розвитку бізнесу на п'ять років, але обов'язково беруть участь у розробці стратегії. Їхня позиція дозволяє їм грати ключову роль у процесі формулювання стратегії. Як керівники фінансових служб вони часто краще інформовані про операційну діяльність компанії та фактори, що впливають на її ефективність, ніж інші співробітники". Складнощі Поряд з перевагами, розширення повноважень поставило перед фінансовими директорами нове завдання – під час розробки стратегії робити акцент на фінансових показниках, що набули особливого значення в період фінансової кризи. Під кінець фінансової кризи фінансові директори визначили для себе три пріоритетні напрямки: управління витратами, ризиками і грошовими потоками. Майже для чотирьох з 10 опитаних фінансових директорів це означає, що вони не можуть приділяти питанням стратегії стільки часу, скільки їм би хотілося». Необхідність виступати від імені компанії Фінансові директори все частіше виступають від імені компанії і визнають необхідність зміцнення відносин із низкою ключових зовнішніх зацікавлених сторін. Менше половини респондентів оцінюють свої взаємини з інвесторами як «добрі» або «відмінні». При цьому лише 21% опитаних можуть сказати те ж саме про свої стосунки з урядом, і 25% – про стосунки зі ЗМІ. Відповідаючи на питання про те, які навички і знання потрібно удосконалити, респонденти вказали навички міжособистісного спілкування та вміння переконувати. «У зв'язку зі зростаючою необхідністю для компаній, і зокрема для фінансових директорів, посилити діалог із зовнішніми зацікавленими сторонами, виглядає, що фінансові директори повністю визнають необхідність інвестування коштів у розвиток навичок, які на цей момент могли випасти з традиційного набору кваліфікацій фінансових директорів», – підсумував Ліс Кліффорд. Про дослідження «ДНК фінансових директорів» Дослідження «ДНК фінансових директорів» пропонує свіжий погляд на сьогоднішнього фінансового директора (його роль, пріоритети, цілі та відносини із зацікавленими сторонами, а також риси, характерні для цієї категорії керівників в цілому). Дослідження проводилося в рамках Програми «Ернст енд Янг» (EMEIA) для фінансових директорів. В опитуванні взяли участь 669 фінансових директорів з країн Європи, Близького Сходу, Індії та Африки. Крім того, в ході цього дослідження були проведені розширені інтерв'ю з фінансовими директорами провідних компаній та ключовими зацікавленими сторонами. У рамках дослідження: • Уточнюється тема трансформації фінансового директора із бухгалтера в стратегічного партнера, а також розглядається питання про те, що саме містить у собі поняття «стратегічний партнер» • Підважується поширена думка про те, що посада фінансового директора є проміжним етапом на шляху до крісла генерального директора • Розглядаються чинники, що впливають на вибудовування відносин з ключовими інвесторами • Розглядається питання виступу фінансових директорів від імені компанії за відсутності необхідних комунікативних навичок • Описуються ключові характеристики успішного фінансового директора і пропонуються рекомендації для фінансових директорів, які претендують на посаду генеральних • Аналізується демографічна статистика і характерні риси фінансових директорів.
Реклама: