Видалити TikTok: чому США хочуть заблокувати популярну китайську соцмережу

Видалити TikTok: чому США хочуть заблокувати популярну китайську соцмережу

Четвер, 23 липня 2020, 09:30 -
Китайська соцмережа TikTok лише за два роки впритул наблизилася до Facebook та Instagram, і тепер США прагнуть її заблокувати. У чому її феномен і які загрози вона несе?

Мільярд користувачів за два роки, дивні челенджі, звинувачення в посяганні на територіальну цілісність Індії і загроза блокування в США.

Нова соцмережа TikTok шаленими темпами підкорює світ, незважаючи на багаторічну гегемонію Facebook, YouTube та Instagram.

Як виник TikTok? У чому його особливості та феноменальний успіх? Які загрози він несе?

Створення TikTok

TikTok був створений у Китаї у 2018 році на базі аналогічного додатку Douyin, який з'явився у 2016 році.

Реклама:

Douyin і TikTok є одним і тим же додатком, проте вони працюють на окремих серверах відповідно до чинних в Китаї цензурних обмежень.

Douyin

TikTok

Відеофільтри та ефекти

+

+

Челенджі

+

+

Дуети та реакції

+

+

Мітка розташування

+

-

Фото профілю

+

-

Онлайн-шопінг

+

-

Закріплені пости

+

-

Бізнес-акаунти

+

-

Douyin створив китайський підприємець і програміст Чжан Імін. Він є засновником китайської приватної холдингової інтернет-компанії ByteDance Ltd., що володіє низкою популярних інтернет-сервісів.

ByteDance Ltd. була заснована у 2012 році. Її капіталізація оціюється 100 млрд дол, а річний оборот сягає 20 млрд дол.

Базою для виходу TikTok на світовий ринок став китайський розважальний додаток Musical.ly. У цьому додатку школярки співали ліпсінк – популярні пісні під фонограму. У 2017 році програма була популярною в Google та App Store, а кількість користувачів сягала 60 млн.

За неофіційними даними, Імін придбав Musical.ly за 1 млрд дол. Згодом мільярдер об'єднав TikTok з Musical.ly і вийшов на міжнародний ринок.

Зараз TikTok стрімко нарощує кількість користувачів. За даними дослідницької компанії Sensor Tower, у 2019 році додаток став другим у світі за кількістю завантажень в App Store і Google Play сумарно. На першому місці – месенджер WhatsApp.

 

За останіми даними, TikTok завантажили 1,5 млрд разів, а кількість його користувачів перевищує 1 млрд. За цим показником соцмережа стрімко наздоганяє Facebook, YouTube та Instagram.

 

Проте основна кількість користувачів зосереджена в одній країні з понад мільярдним населенням – Індії. До 1 листопада 2019 року там додаток завантажили 190,6 млн разів. У Китаї – 52 млн (7% від загальної кількості), у США – 41 млн.

Кількість завантажень TikTok за межами Китаю виглядає так.

 

Дослідження Sensor Tower вказує, що у 2019 році TikTok заробив 176,9 млн дол. Однак ці показники не враховують дохід, отриманий за межами екосистеми магазинів додатків Google Play Store та iOS App Store.

 

У чому феномен успіху

TikTok схожий на гібрид YouTube та Instagram на "стероїдах", який моментально захоплює увагу. Контент соцмережі – динамічні короткі відео з використанням ефектів і музики, що максимально залучає підлітків.

У додатку є стрічка підписок і стрічка рекомендацій, на яку припадають 80% переглядів. На сусідній вкладці – популярні хештеги і челленджі.

Для створення контенту в додатку є повноцінний відеоредактор з величезною кількістю ефектів, масок, переходів і фільтрів. Ключова "фішка" TikTok – челлендж. Це флешмоби, у яких користувачі повторюють певний рух чи танець.

Можливості соцмережі привертають увагу перш за все молоді. 41% користувачів TikTok мають 16-24 роки, 90% з них використовують додаток щодня.

Блокування, заборона і "чорний список"

Між тим саме через молоде покоління TikTok опинився в центрі гучного скандалу в перший рік свого "міжнародного існування".

Федеральна торгова комісія США (FTC) оштрафувала соціальну мережу на 5,7 млн дол за публікацію відео з дітьми до 13 років. Штраф став найбільшим в історії таких справ, повідомило відомство.

У коміссіі заявили, що сервіс "нелегально збирав" персональну інформацію дітей без згоди батьків: адреси електронної пошти, IP-адреси, дані геолокації. Це порушує американський закон про захист конфіденційності дітей в інтернеті.

Сторінки дітей з особистими даними були доступними для широкого загалу. Інші користувачі могли бачити опис профілю з фотографією, ім'ям та відео. Комісія отримувала скарги на те, що дорослі намагалися зв'язатися з дітьми.

Соцмережа сплатила штраф та оновила додаток відповідно до вимог FTC.

Після цього назва соцмережі почала регулярно з'являтися в заголовках світових видань у контексті її заборони тим чи іншим відомством США і блокування в Індії.

Так, у вересні 2019 року в британській The Guardian з'явилася інформація про витік внутрішніх документів ByteDance – компанії-власника TikTok.

З документів стало відомо, що керівництво TikTok зобов'язало своїх модераторів цензурувати відеоролики, у яких згадуються "чутливі" для Китаю теми: події на площі Тяньаньмень, незалежність Тибету і протести в Гонконзі.

Наступного місяця лідер демократів в американському Сенаті Чак Шумер закликав уряд провести розслідування щодо TikTok. Він назвав додаток потенційною загрозою американській безпеці з боку китайської розвідки і попередив, що він може бути використаний для втручання в американські вибори.

У грудні 2019 року службовцям ВМС США заборонили користуватися TikTok на мобільних пристроях, виданих урядом. У січні 2020 року додаток заборонили на службових пристроях співробітників Держдепартаменту США і Міністерства внутрішньої безпеки США.

У червні 2020 року після загибелі 20 індійських військових під час зіткнення з китайськими військами в спірних прикордонних західних Гімалаях уряд Індії заборонив TikTok і ще 58 китайських додатків.

"Уряд Індії заборонив TikTok і десятки інших створених у КНР додатків, оскільки, на його думку, вони становлять загрозу для безпеки країни", – йдеться в повідомленні уряду.

У липні 2020 року ситуація загострилася. Стало відомо, що Білий дім вивчає можливість включення китайської відеоплатформи TikTok у "чорний список", що заборонить американцям його використовувати.

Цей захід розглядається як "один з варіантів запобігання отриманню Китаєм персональних даних через платформу соціальних мереж" з метою забезпечення національної безпеки, зазначає Financial Times.

Мінімальна небезпека для особи, максимальна – для суспільства

Разом з тим, ні в США, ні в Індії не навели конкретних прикладів того, як TikTok таємно збирає конфіденційну інформацію і посягає на територіальну цілісність.

З огляду на це IT-журналісти The Washington Post Джеффрі Фаулер та Forbes Зак Доффман спробували розібратися, як соцмережа загрожує світу.

У статті "Пора видалити TikTok? Довідник щодо чуток та реальних ризиків конфіденційності" Фаулер стверджує, що TikTok збирає не більше інформації, ніж Facebook.

"Мій висновок: TikTok, схоже, не збирає більше особистої інформації, ніж Facebook. Це все ще жахливий обсяг даних про життя американців, але є мізерні докази того, що TikTok ділиться нашими даними з Китаєм. Ми повинні насторожено ставитися до ксенофобії, що стосується конфіденційності.

Я не хочу вибачати Китаю за репресії в інтернеті, можливо, Китай змусить TikTok змінити свою практику в майбутньому. Поки що це зводиться до того, що ви більше не довіряєте збору даних китайськими компаніями більше, ніж збору даних американськими компаніями.

Пам'ятайте лише: ймовірно, у Китаї також виробляють ваші телефон, ноутбук і телевізор, якими ви користуєтеся".

Фаулер вважає, що TikTok потрапив на поле бою глобальної технологічної битви. У ній беруть участь не лише США. Недавно Індія заборонила TikTok та кілька додатків з Китаю, посилаючись на проблеми безпеки.

Технології та геополітика все більше переплітаються. Минулого літа питання збору конфіденційних даних людей торкнулося програми російських розробників FaceApp.

Доффман теж вважає, що TikTok не проявив себе як шпигунське програмне забезпечення, створене в інтересах китайських військових.

Розробники періодично оновлюють додаток і в ньому з'являються уразливості. Зокрема, була знайдена "діра", яка дозволяла отримати доступ до буферу обміну пристрою на iOS 14. Ця та інші вразливості були швидко виправлені.

Натомість Доффман фокусує увагу на тому, що TikTok – перший і єдиний китайський додаток для соціальних медіа, якому вдалося скласти конкуренцію світовим гігантам, створеним у США.

У коментарі Доффману директор з інформаційної безпеки лондонської компанії у сфері кібербезпеки Cyjax Ян Торнтон-Трамп каже, що небезпеку становить не стільки збір "великих даних" щодо користувачів TikTok, скільки те, що додатки такого масштабу мають значні можливості для масових маніпуляцій, соціального контролю та дезінформації.

"Небезпека може бути мінімальною для особи, але серйозною для суспільства та демократії", – наголошує він.

Реклама: