Журналісти на вихід. Працює штучний інтелект

Середа, 1 березня 2017, 07:00 -
У пресу проникає штучний інтелект. Чорнові завдання починає виконувати машина. Видання радіють економії, а що отримають журналісти і читачі?

Коли власник Amazon Джефф Безос купив видання The Washington Post (WP) у 2013 році, журналістика штучного інтелекту (AI) була ще в зародку.

Кілька компаній з системами автоматизованої генерації контенту, такі як Narrative Science та Automated Insights, були здатні випускати лише дуже прості новини для прихильників спорту або фондових аналітиків.

Однак стратеги Washington Post побачили потенціал штучного інтелекту і зрозуміли, що він може генерувати глибокі аналітичні статті. Більш того, вони хотіли побудувати систему, яка зможе налагодити взаємодію між людиною та машиною, каже директор стратегічних ініціатив видання Джеремі Гілберт.

"Ми хотіли побачити, чи зможемо ми поступово покращити якість генерації матеріалів", — підкреслює він.

Ще один спосіб отримати підказку

Проект Heliograf, який є найбільш розвиненою програмою використання штучного інтелекту в журналістиці, дебютував 2016 року. Його рання версія публікувала матеріали про Олімпійські ігри в Ріо, новіша версія висвітлювала вибори.

Heliograf працює так. Редактори створюють шаблони для статей і вносять ключові фрази, які описують потенційні результати: від "республіканці зберегли контроль над Палатою представників" до "демократи відновили контроль над Палатою представників". Потім Heliograf під'єднують до джерела структурованих даних.

Програмне забезпечення ідентифікує необхідні дані, підбирає відповідні фрази в шаблоні, об'єднує їх, а потім публікує різні версії матеріалів на різних платформах.

Система може також сповіщати репортерів про знайдені аномалії в даних через месенджер Slack, щоб вони могли з'ясувати, в чому причина. "Це ще один спосіб отримати підказку про потенційно гарячу новину", — каже Гілберт.

Зростання аудиторії та ефективності

Головна ціль The Washington Post — зростання аудиторії. Замість таргетування великої аудиторії невеликою кількістю трудомістких історій, написаних людиною, Heliograf може генерувати багато матеріалів для невеликих груп на локальні теми.

Це така ж концепція, як і в Amazon, те, що Безос називає Everything Store (магазин всього), каже директор з інформаційних технологій і віце-президент з розвитку цифрового продукту WP Шайлеш Пракаш. "Для зростання потрібна автоматизація. Ми не зможемо наймати стільки людей, бо ми збанкрутуємо", — наголошує він.

Водночас Пракаш і Гілберт намагаються підкреслити, що штучний інтелект їм потрібен не для того, щоб відправити всіх журналістів на пенсію. Вони озвучують другу ціль використання Heliograf: зробити відділ новин більш ефективним.

Керівники видання прагнуть позбавити журналістів таких завдань як висвітлення результатів виборів в режимі реального часу, щоб вони могли зосередитися на матеріалах, які справді вимагають людської думки.

"Якщо ми візьмемо когось на кшталт Дена Балца, який висвітлює політику понад 30 років, і змусимо його писати матеріал, який може згенерувати машина, це злочин. Це марна трата часу", — вважає Гілберт.

Початок нової ери

Поки що реакція журналістів на інновації здебільшого позитивна. "Ми насторожено ставимося до технологій, які можуть замінити людей, та, схоже, ця технологія бере на себе лише частину важкої роботи", — каже репортер WP Фредрік Кункле.

Дану ситуацію найкраще ілюструє такий приклад.

У 2012 році чотирьом співробітникам знадобилося 25 годин, щоб написати матеріал про частину результатів виборів. У 2016 року Heliograf з невеликим втручанням людини створив понад 500 статей, які принесли понад 500 тис кліків.

Хоча це крапля в морі порівняно з 1,1 млрд переглядів сторінок WP у тому ж місяці, це лише початок.

За рамками "чорнової роботи"

Гілберт говорить, що наступним кроком стане використання Heliograf для того, щоб дані в текстах AI та людини завжди оновлювалися. Якщо хтось розміщує позавчорашній матеріал сьогодні, Heliograf буде автоматично оновлювати факти відповідно до останніх даних. У цьому Гілберт бачить потенціал Heliograf.

Водночас із швидким розвитком технології штучного інтелекту Пракаш вважає, що Heliograf вийде за рамки "чорнової роботи". Згодом, на його думку, система зможе робити пошук в інтернеті, щоб побачити, про що люди говорять, і перевіряти сайт WP на предмет висвітлення необхідних новин.

"Чи будуть суперечки стосовно того, що AI вважатиме важливою одну інформацію, а люди — іншу?" — запитує Пракаш. "Це буде цікаво побачити", — каже він.

The Washington Post, як і будь-яке інше велике видання, шукає нові джерела доходу. Є інформація, що WP веде переговори щодо надання дозволу на використання цієї технології таким клієнтам як Tronc — консорціум, який включає в себе Chicago Tribune, The Los Angeles Times та десятки інших регіональних ЗМІ.

Оскільки всі видання прагнуть скоротити витрати, неважко уявити майбутнє, в якому AI відіграватиме все більшу роль в журналістиці. Чи добра ця новина для журналістів або читачів? Це вже зовсім інша історія.

Оригінал публікації: What News-Writing Bots Mean for the Future of Journalism

Переклад Віталій Дубенський