"Укрзалізниця" "наварить" 2 млрд на вагонах

"Укрзалізниця" "наварить" 2 млрд на вагонах

Понеділок, 26 листопада 2012, 15:35 -
В "Укрзалізниці", яка підписала з фірмою "Прем'єр лізинг" два контракти на 5,1 млрд грн, не пояснили, чому піввагони у неї будуть купуватися за ціною, в півтора рази вищою за ринкові. Козаку буде непросто пояснити, чому Ахметов, з подачі якого він керує "Укрзалізницею", витрачає на вагони на кілька мільярдів менше, ніж держкомпанія.

Те, про наближення чого експерти залізничної галузі говорили багато років поспіль, вже відбувається.

"Укрзалізниця" не справляється з функціями головної транспортної компанії країни, на яку припадає понад 70% всіх вантажних перевезень. Їй просто не вистачає для цього рухомого складу - він не закуповувався роками.

Як заявив начальник головного комерційного управління транспортного монополіста Юрій Меркулов, залізниця вступила в режим жорсткої економії - всі заощаджені кошти спрямовуються на ремонт вагонів.

От тільки він не уточнив, що режим цей ніяк не поширюється на тих, хто створює і реалізує посередницькі схеми за участю "Укрзалізниці". Їх мільярдні обороти цілком могли б позмагатися із сумами, яких нібито не вистачає галузі для забезпечення безперебійного перевезення вантажів.

Залізниця готує зростання тарифів

"Укрзалізниця" продовжує нагнітати похмуру атмосферу навколо ситуації в галузі.

У пресі вкотре з'явилася інформація про катастрофічний стан залізничних вагонів і про те, що через витрати на перевезення пільговиків "Укрзалізниця" не в змозі спрямовувати кошти на відновлення парку.

Зараз ситуація справді гірша, ніж будь-коли. На 2012 і найближчі роки припадає пік списань вагонів, що пройшли через всі можливі продовження нормативних термінів служби. Тільки у 2012 році треба буде списати 8,5 тис одиниць вагонів із загального парку - 126 тис. На 4,5 тис парк уже скоротився.

Як стверджують в "Укрзалізниці", були списані зовсім погані вагони, які підлягали вилученню з усіх баз і розрізанню на металобрухт. Компанія прогнозує, що в 2013 році через брак вагонів вона не зможе забезпечити економіку в перевезеннях на 12-15% від заявлених обсягів або на 70 млн тонн.

Зазвичай подібні заяви зводилися до нагадування, що тарифи на вантажні перевезення давно не підвищувалися. Недавно у відомстві заявили, що тільки у 2012 році через відмову від проведення індексації тарифів хоча б на рівень інфляції "Укрзалізниця" не дорахується 2 млрд грн доходів до свого фінплану.

Тарифи, як стверджують в "Укрзалізниці", не підвищувалися з 2008 року. Це правда, але тільки частково. Можливо, у відомстві забули про скандал початку 2012 року, коли через появу в ланцюжку договірних відносин між "Укрзалізницею" та вантажовласниками нових посередників вартість перевезень зросла на 30-50%.

Так говорять в компаніях-перевізниках. У свою чергу, в адміністрації УЗ наполягають, що фактичне підвищення становило тільки 11-14%.

Читайте за темою: "Укрзалізниця" віддала вагони шести ТОВаришам"

Правда, тоді преса та експедитори здійняли галас, і Кабмін був змушений зупинити безконтрольне зростання цін. Тим не менш, посередники - приватні компанії у формі ТОВ, коріння яких ведуть до структур Ріната Ахметова та Олександра Януковича, - працюють на ринку і зараз.

Фото tvp.info

Вони контролюють весь фінансовий потік, який генерує бізнес з перевезень у піввагонах. А це - третина всього обсягу перевезень УЗ.

Як і слід було очікувати, після такого потоку скарг підвищити тарифи на вантажні перевезення пообіцяли найближчим часом.

Днями Меркулов заявив, що "Укрзалізниця" спільно з Мінекономіки розробила проект програми індексації вантажних тарифів на 2013 рік. У підсумку, вартість перевезень підвищиться на 12,2%. Очікується, що завдяки такій індексації додаткові надходження за рік сягнуть 3,6 млрд грн.

Сума, звичайно, істотна. Всі ці кошти "Укрзалізниця" обіцяє направити на оновлення парку вагонів. Це якраз те, чого чекають від неї все вантажовласники. Відкладений попит на вагони справді величезний.

Однак виходить так: чим більші партії вагонів, врешті-решт, збереться купувати УЗ, тим більш масштабними будуть тіньові обороти посередницьких схем, пов'язаних з такою закупівлею. Останній приклад з такою угодою це тільки підтверджує.

Лізинг прем'єр-класу

Недавно стало відомо, що залізниця підійшла до одного з найбільших контрактів у своїй історії: у 2013 році вона хоче купити 5 тис піввагонів.

У вересні стало відомо, що за підсумками проведення двох тендерів "Укрзалізниця" вибрала постачальника вагонів. Точніше, посередника, через якого буде проводитися ця закупівля. Ним стала маловідома компанія "Прем'єр лізинг" із статутним фондом 1 млн грн.

Саме їй, згідно з двома укладеними контрактами, належить купити і на умовах лізингу передати УЗ рухомий склад на 5,1 млрд грн.

Хто платив

Кому платили

Дата

Сума, млн грн

ДП "Дарницький вагоноремонтний завод"

ТОВ "Прем'єр лізинг"

29.08.2012

510,59

ДП "Український державний центр з експлуатації спеціалізованих вагонів"

ТОВ "Прем'єр лізинг"

28.08.2012

510,59

ДП "Український державний центр з експлуатації спеціалізованих вагонів"

ТОВ "Прем'єр лізинг"

28.08.2012

510,59

ДП "Український державний центр з експлуатації спеціалізованих вагонів"

ТОВ "Прем'єр лізинг"

28.08.2012

510,59

ДП "Український державний центр з експлуатації спеціалізованих вагонів"

ТОВ "Прем'єр лізинг"

28.08.2012

510,59

ДП "Український державний центр з експлуатації спеціалізованих вагонів"

ТОВ "Прем'єр лізинг"

28.08.2012

510,59

ДП "Дарницький вагоноремонтний завод"

ТОВ "Прем'єр лізинг"

29.08.2012

510,59

ДП "Дарницький вагоноремонтний завод"

ТОВ "Прем'єр лізинг"

29.08.2012

510,59

ДП "Дарницький вагоноремонтний завод"

ТОВ "Прем'єр лізинг"

29.08.2012

510,59

ДП "Український державний центр з експлуатації спеціалізованих вагонів"

ТОВ "Прем'єр лізинг"

28.08.2012

510,59

Джерело: texty.org.ua

Про те, звідки могла взятися ця компанія, і чому саме вона удостоїлася такої честі, ЕП уже писала. Згідно з розслідуванням, її сліди ведуть в Межигір'я. Однак вся крамола ситуації не обмежується лише сумнівним походженням цього посередника.

Читайте за темою: "5 мільярдів для "Сім'ї"?"

В "Укрзалізниці", яка уклала з компанією "Прем'єр лізинг" два контракти на загальну суму 5,1 млрд грн, досі не змогли пояснити, чому піввагони у неї будуть купуватися за ціною, яка в півтора разу перевищує ринкову.

Виходячи з обсягів і суми контракту, вартість піввагона в цій угоді становить 124,4 тис дол за одиницю. Тоді як навіть поверхневий аналіз відкритих джерел і дані аналітиків дозволяють встановити, що ринкова вартість піввагона в Україні - 80 тис дол з ПДВ.

На вагонному ринку останнім часом спостерігається спад попиту, який, за прогнозами експертів, буде тільки тривати. Тобто раціонально було б закладати у фінансовий план здешевлення, а не подорожчання вагонів.

Примітно, що навіть у самій УЗ згодні: ціни на вагони значно нижчі за закладені в угодах. Хоча і та вартість, про яку говорить УЗ, викликає великі сумніви.

"За даними моніторингу цін на піввагони на ринках України і Росії вартість вагона становить 600 тис грн без ПДВ або 75 тис дол за курсом НБУ 7,999 грн за дол. Вартість одного вантажного вагона з ПДВ - 720 тис грн. Строк фінансового лізингу - сім років з моменту підписання сторонами акту прийому-передачі, лізинговий відсоток - 11% річних", - повідомили в прес-службі УЗ у відповідь на запит ЕП.

Тобто, за розрахунками компанії, вагон з ПДВ коштуватиме 87,8 тис дол. Це при тому, що залізниця не закладає у фінплан значного стрибка долара на 2013 рік. Як повідомили в прес-службі, розрахунки велися на підставі прогнозу курсу долара до гривні 8,2 грн за дол.

Якщо додати до цієї ціни подорожчання вагонів за рахунок лізингу на 11%, то виходить 97,4 тис за вагон, але ніяк не 124,4 тис, закладені в контракт з "Прем'єр лізингом".

Фото uz.gov.ua

Якщо ж порівняти ці цифри з даними аналітиків - їх можна легко перевірити як в платних базах, так і в відкритих джерелах, - то сума переплати за контрактом виглядає астрономічною.

За цими даними, у листопаді піввагони виробництва заводів України та СНД пропонувалися за наступними цінами без ПДВ.

"Азовзагальмаш" - 64 тис дол, Крюківський вагонзавод - 71 тис дол, Стахановський вагонзавод - 68 тис дол, "Дніпровагонмаш" - 65,5 тис дол, Попаснянський та Стрийський вагон заводи, що входять в структуру УЗ, - 67 тис дол, Армавірський завод важкого машинобудування - 66,3 тис дол, "Рузхіммаш" - 67,9 тис дол, "Промтрактор-вагон" - 64,7 тис дол, "Уралвагонзавод" - 69,5 тис дол.

Виходячи з цих цифр, середня ринкова ціна піввагона в листопаді становила 80,4 тис дол за одиницю з ПДВ. Різниця із сумою, записаною в контракті з "Прем'єр лізингом", - 44 тис дол за вагон, всього за контрактом - 1,8 млрд грн.

Ахметову теж незрозуміло

Підтверджує безглуздість закладеної в цей договір ціни приклад угод з піввагонами на ринку їх поставок приватним компаніям.

Так, "Лемтранс", найбільша приватна транспортна компанія, що входить у структуру "СКМ" Ріната Ахметова, оголосила про плани закупівлі в найближчий час аналогічної партії піввагонів - 5 тис одиниць.

Як сказав директор з розвитку нових напрямків бізнесу компанії Микола Нестеренко, на це планується витратити близько 350 млн дол. Тобто, "Лемтранс" виходить з вартості вагона 70 тис дол за одиницю.

Коментуючи питання про цю нестиковку в цінах на вагони, Меркулов з "Укрзалізниці" не зміг її пояснити. Він погодився з тим, що ринкова ціна на вагони становить близько 75-80 тис дол.

"Ми закладаємо в програму оновлення парку придбання близько 8 тис вагонів на 6 млрд грн щорічно. Не знаю, звідки ви взяли таку ціну - 124 тис", - сказав він.

Насправді, все просто: ця цифра взята, виходячи із загальної вартості двох лізингових контрактів між УЗ і "Прем'єр лізингом" - 3,06 млрд грн і 2,04 млрд грн, обсягу закупівлі 5 тис вагонів і курсу долара, про який повідомили в УЗ - 8,2 грн.

Фото liveinternet.ru

Те, що у топ-менеджерів компанії-монополіста нема готової відповіді на питання, куди ж іде різниця в ціні, тільки підтверджує: у вигідну угоду втрутилися якісь сторонні сили. Оскільки їх роль ніхто не коментує, це можуть бути навіть сили потойбічні.

Попереднє розслідування ЕП з виявленням коренів лізингової структури, що отримала такий принадний контракт, ставить жирну крапку в питанні, хто зацікавився закупівлями "Укрзалізниці", і чому вагони раптом стали такими нечувано дорогими.

Та й джерела ЕП в "Укрзалізниці" стверджують, що навіть сам глава компанії Володимир Козак виявився безсилий зробити щось з цією неадекватною угодою, яка виходить за всі рамки пристойності, - схема пройшла повз нього.

У будь-якому випадку, йому буде непросто пояснити, чому Ахметов, з подачі якого Козак керує УЗ, витрачає на вагони на пару мільярдів менше, ніж держкомпанія.

А тим більше пояснити, чому вона намагається отримати за рахунок підвищення тарифів від споживачів суму, половину якої можна було б заощадити на одному лише явно корупційному контракті.


powered by lun.ua
Підпишіться на наші повідомлення!