Наказ Одеської ОВА перешкоджає експорту зерна Дунаєм – асоціації звернулись до Зеленського

Четвер, 21 вересня 2023, 10:05 -

Низка українських аграрних асоціацій звернулися до президента Володимира Зеленського через наказ Одеської ОВА, який перешкоджає зерновому експорту через Дунайські порти.

Про це йдеться у спільній заяві асоціацій, опублікованій Українською зерновою асоціацією. Раніше своє звернення опублікував і Український клуб аграрного бізнесу.

У середині серпня був опублікований наказ №19 голови Одеської ОВА та Командувача угруповання військ "Одеса", який, серед іншого, змінює вимоги подання податкових накладних. Метою наказу було протидіяти торгівлі "сірим" зерном – напередодні очільник Одеської ОВА Олег Кіпер заявив, що частка зерна невідомого походження в експорті з Одещини сягає 30-40%.

Проте фактично цей наказ зашкодив роботі великих зернових експортерів, заявили асоціації. "Як відомо, наслідки дії Наказу вже відчутні на зерновому ринку, зокрема вже зупинені відвантаження зерна через Дунайські порти, флот простоює, а аграрії несуть збитки", – йдеться в зверненні до Зеленського.

Реклама:

Зазначається, що у серпні УЗА зверталася до голови Одеської ОВА та Командувача угруповання військ "Одеса" з проханням скасувати наказ, але реакції не послідувало. Крім того, питання обговорювалося на засіданні Координаційного штабу з питань логістики при Мінагрополітики.

Наразі асоціації звернулися до президента з проханням ініціювати скасування цього наказу, а також до Антимонопольного комітету та Державної регуляторної служби через можливі порушення антиконкурентного законодавства та принципів державної регуляторної політики.

Юридичний аналіз компанії Interlegal показав, що положення наказу та положення до нього суперечать Податковому та Митному кодексу України. Наказ передбачає додаткові документальні вимоги до експортерів у ході оформлення вантажів на експорт, хоча такі вимоги не передбачені законодавством. 

Реклама:

Зокрема, митне та податкове законодавство не пов’язує подачу митної декларації з завантаженням товару на судно. Податковий Кодекс не передбачає обов’язку реєструвати податкові накладні до подачі періодичної митної декларації при експорті товару, при цьому визначає, що митне оформлення передує створенню податкової накладної.

Ба більше, законодавство безпосередньо не надає військовому командуванню та військовій адміністрації повноваження впроваджувати нові порядки, строки митного оформлення вантажів та виконання компаніями податкових зобов’язань.

Згідно Конституції, критерієм чинності нормативно-правових актів органів виконавчої влади є державна реєстрація у Міністерстві юстиції та занесення до Єдиного державного реєстру нормативно-правових актів. Водночас наказ відповідно не зареєстрований Мін’юстом, а тому не є нормативно-правовим актом. Натомість Конституція визначає, що виключно законами України визначаються засади зовнішніх зносин, зовнішньоекономічної діяльності, митної справи, система оподаткування, податки і збори.

Порушення хоча б одного принципу державної регуляторної політики є підставою для скасування або внесення змін до акту, тож наказ може бути направлений до Державної регуляторної служби, яка після експертизи може зобов’язати орган, що видав наказ, внести у нього відповідні зміни або скасувати.

Крім того, так як наказ діє тільки на території Одеської області, це суттєво обмежує діяльність компаній, які експортують вантаж через Одеську митницю. При цьому нові правила не поширюються на компанії, які використовують інші логістичні шляхи – залізницю чи автівки через митні переходи на заході України.

Як наслідок, наказ може спотворювати конкуренцію на галузевому рівні у сфері перевезення у режимі експорту товарів, вносить конкурентні перепони у перевезеннях зернових вантажів морським транспортом через порти Одеської області та іншими видами транспорту при перетині кордону в Одеській області.

Читайте також: "Моряків замінили зерновики". Як війна і міграція експорту перевернули життя міст на Дунаї

Нагадуємо:

До гуманітарної Ініціативи Grain from Ukraine, яка полягала в наданні допомоги зерном країнам Африки та Азії, долучили Дунайські порти України.

Реклама: