"Коли бізнес походить від дитячого хобі, він на 90% приречений на успіх" – засновник сервісу автопрокату

За підтримки Google Україна
14 травня 2024
Туристична галузь в Україні, мабуть, є однією з найбільш постраждалих через війну. Відпочинок на морі став недоступним, а в інших локаціях досить обмеженим. Туристів з-за кордону практично немає. Разом із туристичною галуззю втратили клієнтів усі суміжні бізнеси.
Одним із таких є сервіси прокату авто. Засновник львівського сервісу LeoCar Юрій Балагурак зізнається, що після початку війни основний споживач послуги турист зник.
Але підприємцю вдалося не лише знайти новий ринок, а й збільшити середній чек, тривалість оренди авто та розширити флот автомобілів. Про історію створення бізнесу, який з’явився з дитячого захоплення автомобілями, перші "граблі" та основні виклики – читайте в матеріалі ЕП, який підготовлений у співпраці з Google Україна.
Аби допомогти малому бізнесу розширити базу знань та стабільно зростати і масштабуватися Google запустив освітній курс "Зростайте з Google: програма для малих бізнесів". Реєстрація на програму триває.

Хобі, яке стало бізнесом

Засновник львівського сервісу LeoCar Юрій Балагурак розповідає, що з дитинства цікавився автомобілями. Батько передплачував для нього автомобільні журнали. Тож вже в дорослому віці перші накопичені гроші разом із дружиною вирішив інвестувати в авто.
"
"У мене був знайомий, який відкривав бізнес у сфері оренди авто і шукав пасивних інвесторів, які були готові придбати автомобіль під цей бізнес. І я став одним з таких інвесторів. Автомобіль ми з дружиною придбали за подаровані нам на весілля гроші. Це була маленька машинка Volkswagen Up", – каже Балагурак.
Орієнтовно пів року машина працювала як пасивна інвестиція, але підприємець зізнається, що завантаженість його не влаштовувала – автомобіль був в оренді лише 40% часу. Тому він вирішив спробувати здати автомобіль в оренду на сервісі OLX.
"
"Так збіглося, що на той момент був великий попит. Все досить швидко почало розвиватись і я мав шалене бажання перетворити цю маленьку авантюрку в щось системне. Ми придумали назву, знайомі, які працювали в графічному дизайні, допомогли розробити логотип, ми створили сайт", – пригадує Юрій.
На той момент підприємець здавав в оренду вже два автомобілі. Після того як із сайту почали приходити перші заявки, він вирішив своє власне авто теж віддати в автопрокат.
"
"Коли бізнес походить від дитячого хобі, він на 90% приречений на успіх. Тому що бізнесмени – це не ті, хто дуже багато всього знає. Це люди, які горять ідеєю, готові працювати та боротися з викликами", – каже підприємець.
Справа виявилася прибутковою. Перші роки бізнес розвивався органічно, інвестуючи прибуток у розвиток. "Це був перший бізнес і рости швидко було страшно. Більший масштаб бізнесу – це більші виклики, і я не був впевнений, що мого підприємницького досвіду буде достатньо. Тому ми росли з прибутку. Це було довго, важко та повільно", – каже засновник LeoCar.

Згодом він спробував залучити пасивних інвесторів, які здавали автомобілі під брендом компанії. Але пізніше від цієї практики вирішив відмовитися.
"
"Якщо ми могли гарантувати справний технічний стан власного автопарку, то з чужими авто були проблеми", – зізнається підприємець.
Першим серйозним викликом для засновника LeoCar стала відсутність не лише підприємницького досвіду, а й досвіду роботи в сервісах прокату авто.
"
"Я жодного дня не працював найманим працівником в аналогічній сфері. Тобто потрібно було всю бізнес-модель придумувати з нуля, винаходити свій власний велосипед", – пояснює Юрій Балагурак.
Другим викликом були ризики, пов’язані зі специфікою бізнесу, суть якого полягає в тому, що автомобіль довіряють практично незнайомій людині, взявши невеликий завдаток, який складає менше ніж 5% від вартості авто.
"
"Ми абсолютно не фільтрували клієнтів і здавали автомобілі всім, у кого був такий запит. Як потім виявилося, це була дуже хибна стратегія, тому що далеко не всі готові відповідально поставитися до цього не просто як до розваги, а як до джерела підвищеної небезпеки. У нас були серйозні ДТП", – каже підприємець.
Попри те, що всі автомобілі були повноцінно застраховані та компанія платила підвищений коефіцієнт за те, що їх здають у прокат, у страхуванні було чимало нюансів.
"
"Як виявилося, страховий договір виключав виплату, якщо наш клієнт був у стані алкогольного сп’яніння. Тому перша тотальна ДТП була серйозною проблемою. Це були довгі та нудні суди, які ми зрештою виграли. Але виграти суд в Україні мало, треба ще довести справу до виконання", – зізнається засновник сервісу.
Також виявилося, що крадіжки автомобілів є доволі поширеним явищем. Причому вперше автомобіль компанії викрали просто з паркувального майданчика.
Із шахрайством серед клієнтів прокатні сервіси борються спільно.
"
"Ми всі конкуренти, але що стосується безпеки – ми партнери. У нас є спільний чат між власниками автопрокатних організацій, а також спільна платформа, де ми повідомляємо про шахрайські дії клієнтів, щоб інші організації не натрапляли на тих самих шахраїв", – пояснює підприємець.
Обслуговування автомобілів теж є досить серйозним викликом. "Кваліфікованих СТО небагато і вони на 110% завантажені, а для нас важливо, щоб автомобіль надовго не випадав з прокату", – зазначає засновник сервісу.
Частково проблему вирішує те, що всі автомобілі за гарантією обслуговують офіційні дилери.
"
"Після завершення гарантійного періоду, якщо умови дилера дозволяють, намагаємося залишатися з дилером, щоб була прозора історія, тому що більшість з цих автомобілів після того, як деякий час попрацюють в автопрокаті, ми продаємо", – пояснює Юрій Балагурак.

Війна змусила шукати нові ринки

Найбільшим викликом після початку великої війни стала відсутність попиту. Основними споживачами послуги раніше були туристи, а оскільки галузь сильно "просіла" внаслідок повномасштабного вторгнення, потрібно було шукати новий ринок.
"
"На щастя, в Україну інтенсивно почали заходити міжнародні гуманітарні організації, яким також потрібні були автомобілі. Але модель, яка була до початку повномасштабного вторгнення, коли ми працювали лише з фізособами, перестала працювати", – каже підприємець.
Представники гуманітарних організацій селилися у відносно безпечному Львові та орендували автомобілі для поїздок на кілька місяців. Разом зі зміною споживача змінилися і вимоги до автомобілів.
"
"Якщо раніше запит звучав як «щось недороге на автоматі», то для міжнародних гуманітарних організацій важлива безпека, високий кліренс, часто – повний привід, щоб все абсолютно ідеально працювало, а також вищі вимоги до комфорту. Автомобіль має бути зручний, з великим багажником, де комфортно поміщаються п’ять людей", – пояснює Юрій Балагурак.
Тому засновнику бізнесу довелося думати про розширення флоту автомобілів і шукати інвестиції для цього. Спочатку підприємець приглядався до інвесторів серед найближчого кола знайомих, які розуміли специфіку бізнесу та бачили його дохідність.
Паралельно з цим він дізнався про програму доступного кредитування для підприємців від держави "5-7-9" та вирішив скористатися нею.
"
"Це було тяжко, бо державні банки дуже вимогливі до пакета документів. Приблизно місяць пішов лише на те, щоб зібрати весь пакет документів, потім ще два місяці розглядів, але це того вартувало, тому що умови кредитування були досить цікавими", – каже засновник LeoCar.
Так уже під час війни бізнес зростав спочатку в кількості авто, а потім в якості. Зараз в автопарку компанії 25 автомобілів, більшість з яких є новими.
З кінця минулого року питання пошуку клієнтів стало більш актуальним. Туризм ще не відновився, а міжнародні гуманітарні організації переміщаються ближче до лінії фронту або виходять з України. Частково прогалину в попиті заповнюють військовослужбовці, які повертаються з фронту на короткий відпочинок.
"
"Раніше нам вистачало контекстної реклами Google AdWords. Зараз попит сильно впав, пропозицій все більше на ринку – треба вирізнятися. Тому зараз активно працюємо над новою комунікаційною стратегією. Будемо інтенсивно заходити в соцмережі, для наших клієнтів вибудовуємо два нові продукти – авто за підпискою та оренда авто з правом викупу", – розповідає Юрій Балагурак.
Він зізнається, що має небагато досвіду у сфері маркетингу, тож почав активно шукати можливості для навчання та розвитку.
"
"Я дуже завдячую новому досвіду та новим можливостям навчальній бізнес-школі УКУ та грантовій програмі Ampersand, яка знайомить з класними людьми, з якими виходять дуже круті колаборації", – каже підприємець.
Під час війни для бізнесу з’явилося багато можливостей як грантової, так і менторської підтримки. Однією з таких є освітній курс "Зростайте з Google: програма для малих бізнесів", де підприємці мають можливість розширити базу знань. Реєстрація на програму наразі триває.

Плани щодо розширення

"
"Бізнес або росте, або помирає. Третього, на жаль, не дано. Я довго думав про запуск франшизи в інших містах, але в нас трошки інший підхід, ставлення до клієнта тяжко передати своїм франчайзі. Тому ми хочемо, принаймні найближчим часом, залишитися у Львові, але покращити свій автопарк", – зізнається підприємець.
Зараз 80% автомобілів компанії – нові (не старші 5 років). За словами засновника сервісу, найперше завдання – збільшити цей показник до 100%.
Він додає, що в планах також спробувати сили в інших класах автомобілів.
© 2005-2024, Економічна правда. Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на "Економічну правду".

Всі матеріали, які розміщені на цьому сайті із посиланням на агентство "Інтерфакс-Україна", не підлягають подальшому відтворенню та/чи розповсюдженню в будь-якій формі, інакше як з письмового дозволу агентства "Інтерфакс-Україна". Назва агентства "Інтерфакс-Україна" при цьому має бути оформлена як гіперпосилання.

Матеріали з плашкою PROMOTED та НОВИНИ КОМПАНІЙ є рекламними та публікуються на правах реклами. Редакція може не поділяти погляди, які в них промотуються.

Матеріали з плашкою СПЕЦПРОЄКТ та ЗА ПІДТРИМКИ також є рекламними, проте редакція бере участь у підготовці цього контенту і поділяє думки, висловлені у цих матеріалах.

Редакція не несе відповідальності за факти та оціночні судження, оприлюднені у рекламних матеріалах. Згідно з українським законодавством відповідальність за зміст реклами несе рекламодавець.