"Экономическая правда" приглашает на конференцию "Восстановление Украины: почему не следует откладывать до победы"

Украинский блэкаут, или Сколько будет стоить электроэнергия после 1 июля

Украинский блэкаут, или Сколько будет стоить электроэнергия после 1 июля

С 1 июля должен заработать новый рынок электрической энергии. Это может спровоцировать неконтролируемый рост цены и фактически оставить потребителей без энергии. (укр)
Среда, 15 мая 2019, 09:54
премьер-министр Украины

Незабаром новообраний президент прийматиме присягу. А вже за місяць його чекає серйозне "випробовування".

Сотні тисяч споживачів можуть залишитись без електроенергії. Це не жарт і ось чому.

Зараз ви як споживач не можете обирати у кого купувати електроенергію – у НАЕК "Енергоатом" чи у "ДТЕК". Тобто конкуренція на ринку відсутня.

У таких умовах виробник потенційно може встановити ту ціну, яку захоче за принципом "не хочеш – не купуй".

Реклама:

Тому ціну на електроенергію контролює незалежний державний регулятор – Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП).

З 1 липня має запрацювати новий ринок електричної енергії, що передбачає визначення вартості електроенергії на ринкових умовах.

Це означає припинення повноважень НКРЕКП з цінового регулювання. І це може спровокувати неконтрольоване зростання ціни та фактично залишити споживачів без енергії.

Оптимістичний сценарій - ціни зростуть на 30% від діючого на момент впровадження ринку рівня, тільки за рахунок зміни підходів до ціноутворення.

Песимістичний - на 250%, зважаючи на олігопольну структуру ринку, низьку еластичність попиту та досвід впровадження аналогічної ринкової моделі в постсоціалістичних країнах.

Багато кого реалізація цього сценарію відкине за межу виживання.

Чому ми думаємо, що ціни піднімуться?

1) Олігопольна структура ринку генерації: сукупна частка 5 найбільших суб’єктів складає понад 90%, у т.ч. частка "Енергоатом" – близько 56%, ДТЕК - 30%, "Укргідроенерго" - 7%, "Центренерго" - 4%, "Донбасенерго" - трохи менше 2%.

При цьому імпорт, який міг би скласти конкуренцію вітчизняним виробникам, не можливий з технічних причин.

2) Домінування у сфері регулюючих потужностей - ДТЕК належить 70% від сукупного обсягу потужностей ТЕС, а саме ці електростанції забезпечують балансування обсягів виробництва електроенергії з наявним попитом.

3) Монополісти мають стимули нарощувати ціну через стабільний попит на електроенергію, як на товар першої необхідності.

4) Відсутність реальних обмежень та працюючих інструментів захисту споживачів.

Так от. У перші дні/тижні/місяці роботи нового ринку енергокомпанії будуть "прощупувати" еластичність попиту підвищуючи ціну.

Оскільки і побутові споживачі, і малі непобутові звикли розраховуватись за електроенергію постфактум, то в перший місяць роботи вони скоріш за все не будуть слідкувати за тим, що відбувається з оптовими цінами. Але в кінці місяця отримають великі рахунки.

Ці суми можуть бути настільки великими, що споживач відмовиться платити. Таких будуть сотні тисяч, відповідно борги за електроенергію цілком реально можуть вимірюватись мільярдними сумами.

З урахуванням уже накопичених боргів на ринку в 35 млрд грн, перспективи віялових відключень та перебоїв енергопостачання виглядають більш ніж реалістичною.

Чому так сталося?

Справа в тому, що ключовим елементом нового ринку мала б стати конкуренція, яка стримує генеруючі компанії встановлювати захмарні ціни, а постачальників електроенергії стимулює міксувати дешеву електроенергію (довгострокові контракти) з дорогою (добові та внутрішньодобові покупки).

Для цього державі достатньо було створити справедливі правила гри і контролювати, щоб постачальники або генеруючі компанії не змовились між собою.

Зробити це можливо було одним з наступних способів:

- розбити існуючу олігополію, зокрема через розділення великих генеруючих компаній;

- привести нових сильних гравців, зокрема через відкриття повноцінного імпорту та інтеграцію з європейською енергетичною системою;

- створити сильний антимонопольний орган та незалежний регулятор, який здатен був би адекватно реагувати на порушення конкуренції.

Проте жодного з них не впроваджено. 

На момент запуску нового ринку ми по факту маємо:

1) дві генеруючі компанії (ДТЕК та Енергоатом), які будуть контролювати ринок на фоні слабкого антимонопольного законодавства;

2) відсутність механізмів контролю та покарання за зловживання гравців ринку;

3) підвищення ризику колапсу галузі з відповідними наслідками для економіки країни.

Я однозначний прихильник лібералізації ринку електроенергії, але з огляду на перелічене вище, у мене виникає ряд питань.

Чи знає хтось з відповідальних органів та посадовців, скільки буде коштувати електроенергія через день, тиждень, місяць, рік на кожному з сегментів ринку після 1 липня? Якщо так, то чому про це досі не знає споживач?

Що планується зробити, щоб станом на 1 липня на всіх сегментах ринку була захищена конкуренція?

Як має захищатися споживач, якому пред’являть рахунок в рази більший за той, що він платить зараз?

Думки, висловлені у цій публікації, відображають винятково точку зору автора та не обов’язково збігаються з позицією представництва ЄС в Україні.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції «Економічної правди» та «Української правди» може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
Реклама: