Каким должен быть рынок земли в Украине: "дикое поле" или "цивилизованная игра"?

Каким должен быть рынок земли в Украине: "дикое поле" или "цивилизованная игра"?

Как сделать введение рынка земли выигрышным для каждого. Ключевые принципы.
Понедельник, 13 августа 2018, 07:40

Нещодавно  ми, вісім аграрних асоціацій та об'єднань (такі як кооператив "Горіх Причорномор'я" та об'єднання кооперативів Тернопільської області), дослідницькі та правозахисні організації, підписали Меморандум про створення коаліції для скасування мораторію на купівлю і продаж земель і запровадження цивілізованого ринку землі.

Наразі до Коаліції приєдналося вже 36 об'єднань, які разом представляють інтереси та думку майже 1500 організацій.

Після цього в українському суспільстві активізувались дискусії щодо того, яким саме має бути ринок земель.

Як підписанти Меморандуму, ми раді тому, що ці дискусії відбуваються, але найбільше — тому, що окрім окремих маргінальних політиків, вже дуже мало хто виступає проти самого факту необхідності запровадження цього ринку.

Дебати точаться лише про те, яким саме має бути цей ринок. Чи має він бути "диким", чи, навпаки, має бути чітко регламентований і забезпечувати інтереси всіх українських землевласників, фермерів, тих, хто веде господарство на українських землях, і звичайно ж, інтереси держави.

Ця дискусія є вкрай важливою, адже дозволяє суспільству перейти від беззмістовних політичних гасел до предметного обговорення питань, як захистити інтереси кожної з цих груп, забезпечити, аби запровадження ринку землі забезпечило виграшні результати для кожного.

Дискусія наближає нас до впровадження цієї надважливої, системозмінюючої реформи, яка дасть поштовх для розвитку всієї економіки України, і передусім, її аграрного сектору та сільських територій. 

Окрім членів нашої коаліції, повний перелік яких можна подивитись тут, в цю дискусію вже активно включилась робоча група з земельної реформ, створена при аграрному комітеті Верховної Ради, найбільші політичні партії, та ключові експерти в аграрній галузі.

Наприклад, важливу та цікаву інформацію щодо того, як регулюють відносини купівлі-продажу у земельних питаннях інші країни, передусім члени ЄС, напередодні надав радник міністра внутрішніх справ та експерт в аграрній галузі Михайло Апостол.

Всередині нашої Коаліції також точилися активні дискусії на дану тему. Але в чому всі ми одностайно погоджуємося — це те, що Україні потрібен виключно цивілізований ринок з прозорими, зрозумілими для всіх правилами гри, який захищатиме права землевласників, сприятиме розвитку фермерських господарств, аграрного виробництва, та убезпечить країну від чергової хвилі "дикого перерозподілу" земель на користь окремих, політично чи бізнесово впливових, осіб та організацій.

Ми переконані: аби досягти цього, ринок землі в Україні повинен формуватись із дотриманням наступних ключових принципів:

1. На першому етапі право придбання сільськогосподарських земель повинні мати виключно українські громадяни та українські юридичні особи. Особливі умови мають надаватися банкам для використання землі у якості застави.

2. Для забезпечення рівного доступу до банківського кредитування для малих та середніх виробників відкриття ринку має відбуватися одночасно із наданням часткових гарантій для кредитів під придбання ними землі.

Для цього має бути створено агенцію з надання кредитних гарантій та сприятливі умови для залучення зовнішніх гарантій.

3. Для запобігання надмірної концентрації земель у власності окремих осіб, упродовж перших років формування ринку мають бути встановлені обмеження щодо максимальної кількості у власності однієї фізичної або юридичної особи із врахуванням можливих зв'язків власності та контролю.

Особливі умови мають створюватися для банків для використання землі у якості застави.

4. Для усунення джерел корупції у сфері розпорядження державними землями та для наповнення центрального та місцевих бюджетів, продаж державних та комунальних земель повинен відбуватися через прозорі конкурентні процедури, а визначення державних земель, які підлягають продажу, має відбуватися прозоро та публічно.

5. Гарантування прав орендарів у разі переходу земельних ділянок до нового власника. Надання переважного права купівлі землі особам, які мають зареєстровані права користування цією землею та власникам суміжних ділянок.

6. Забезпечення інформування та захист прав власників та користувачів.

7. Для забезпечення розвитку інструментів фінансування ринку землі та зменшення можливого шоку під час відкриття ринку, операції із купівлі-продажу повинні бути дозволені не раніше, ніж через 3-6 місяців після ухвалення закону про обіг, і бажано — наприкінці сільськогосподарського сезону.

8. Для запобігання зловживанням та порушенням прав власників на початковому етапі має бути встановлено мінімальну ціну продажу, а інформація про фактичний рівень ціни на місцевому рівні має перебувати у публічному доступі.

Ми переконані, що дотримання цих принципів дозволить збалансувати, з одного боку, потребу фермерських господарств й аграрних виробництв у доступі до земельних і кредитних ресурсів, а з іншого — захистить права українського землевласника та держави від маніпуляцій, шахрайств та повторення сумного досвіду приватизації 1990-х років.

Всі ці принципи закладено у сам текст Меморандуму, який підписав кожен член нашої коаліції, хоча по окремих пунктах  погляди її членів  можуть дещо відрізнятись — їх окремі коментарі до меморандуму можна подивитись тут.

Так, асоціація "Укрсадпром" наполягає на тому, що виключне право викупу землі під промисловими багаторічними насадженнями протягом десяти років мають мати власники цих насаджень та відповідних об'єктів інфраструктури.

А Центр економічної стратегії вважає, що обмеження для купівлі землі мають діяти лише до 2020 року. Але, маючі окремі додаткові пропозиції, всі члени Коаліції є єдині щодо самих принципів, на яких має функціонувати ринок землі.

Те, що кількість підписантів Меморандуму постійно зростає, свідчить про те, що ці принципи узагальнюють бачення оптимальної моделі майбутнього земельного ринку з боку всіх галузей і сфер — від малих фермерських господарств та окремих галузевих виробництв (скажімо, насіння) до великих компаній та потенційних інвесторів, готових вкладати у цей сектор.

І ми готові запровадити майданчик для дискусії навколо моделі реформи для ще більшого кола гравців — асоціацій, бізнесів, та експертів, — аби якнайскоріше знайти загальносуспільний консенсус щодо дизайну майбутнього ринку землі, і нарешті втілити таку земельну реформу, вигоду від якої відчує кожен український громадянин.

Дмитро Крошка, голова Ассоціації Укрсадпром

Дмитро Яблоновський, заступник виконавчого директору Центру економічної стратегії

Олена Коробкова, виконавчий директор Національної асоціації банків України

Павло Кухта, заступник голови Стратегічної групи радників з підтримки реформ

Павло Тулба, президент сільскогосподарського обслуговуючого кооператива "Горіх Причорномор'я"

Тарас Висоцький, генеральний директор Українського Клубу Аграрного Бізнесу

Сюзанна Григоренко, виконавчий директор Насіннєвої асоціації України

Дмитро Дєнков, головний редактор "Економічної правди"

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції «Економічної правди» та «Української правди» може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.

powered by lun.ua