"Ми – одна сім’я". Як EVA розвивається і допомагає суспільству навіть попри війну – інтерв’ю з CEO Лінії магазинів Ольгою Шевченко
PROMOTED

"Ми – одна сім’я". Як EVA розвивається і допомагає суспільству навіть попри війну – інтерв’ю з CEO Лінії магазинів Ольгою Шевченко

Понеділок, 10 квітня 2023, 13:00 -
CEO Лінії магазинів EVA Ольга Шевченко розповідає про роботу у перший воєнний рік, підтримку співробітників, розвиток попри війну, підтримку суспільства та ЗСУ

Останній рік став одним із найважчих для топ-менеджерів українського бізнесу – війна спричинила безліч нових проблем, які не описують у діловій літературі. Як швидко евакуювати магазин, за яких умов розпочинати роботу, як підтримувати співробітників та не втратити покупців – на ці питання кожному керівнику доводиться відповідати самостійно. Яку стратегію вибрала EVA? Розповідає СEO мережі Ольга Шевченко. 

Україна та бізнес пережили найважчий рік в історії Незалежної України. Як змінились ваші цінності та підхід до роботи?

Це, мабуть, найскладніше питання. Чому? Ми завжди намагалися вибудовувати гнучку компанію, яка швидко реагує на зміни. Керівники наших функціональних підрозділів відповідальні, професійні, самостійні і це пришвидшує усі наші процеси. Я не можу сказати, що ми стали відповідальнішими, бо ми такими і були. Однак змінився наш емоційний стан. Ми, як і всі українці, багато працюємо, живемо в стресі. А в іншому компанія працює злагоджено, ефективно вирішує проблеми.

Наші цінності – незмінні: наша команда, відповідальність перед нею, швидкість та ефективність. Наш колектив це відчуває та цінує. З першої години війни і до сьогодні не знайшлося жодної людини, яка б нас підвела. Я розумію, як важко евакуювали магазини, вивозили товар та виручку. Усе, що залежало від наших людей, вони зробили швидко і з повною віддачею. Основне відчуття від перших днів війни, окрім страху і паніки, це захоплення своєю командою. Звісно, EVA, як і решта українських компаній, має величезні втрати. Товару і обладнання втратили на 360 млн грн, і це без урахування недоотриманого прибутку.

 
EVA

Суттєво зросло навантаження на середню ланку, керівників наших регіональних офісів. Майже ніхто з них не залишив свого робочого місця. Наш директор вибрався із Маріуполя з усім своїм офісом тільки наприкінці квітня. Наші хлопці, дівчата працюють у Харкові, в Запоріжжі - усі на своїх місцях.

Чи об'єднала війна вашу компанію?

Ми завжди були однією сім'єю, яку називаємо Eva Family. Ще до великої війни та локдаунів багато працювали над тим, щоб об’єднати усіх нас. Створили корпоративний портал, чат-боти для спілкування, багато обговорюємо питань, які не стосуються роботи. Разом займаємося спортом - у нас є і футбольні, і баскетбольні команди, марафонці, йога - усе, що хочеш. Наші співробітники мандрують разом, ми їх називаємо Єва-драйверами. Можливо, саме це нам і допомогло пережити важкі часи.

Як у справжній сім’ї ми опікуємось добробутом та безпекою колег. Наприклад, у наших розподільчих центрах в перші тижні після початку великої війни створювали хостели для людей, які переїжджали зі сходу. Надавали їм продукти харчування. Наші співробітники, які переїхали на захід країни, можуть працювати в магазинах нашої мережі. Загалом у нас 300 таких людей, які працюють не в своїх регіонах.

Турбуємось про тих колег, які пішли захищати Україну, а їх у нас близько 400. Придбали їм бронежилети, термобілизну, купуємо тепловізори, приціли та інші речі. Реагуємо на усі їхні запити.

 
EVA

EVA сьогодні

Лінія магазинів EVA — найбільша національна мережа магазинів краси та здоров’я, яка займає 79% ринку в своєму сегменті, пропонує понад 30 тис. асортиментних позицій косметики, парфумерії, аксесуарів, засобів для догляду за малюками та побутових товарів. Мережа управляє більш ніж 990 торговими точками та інтернет-магазином EVA.UA. В компанії працює 13,4 тис. співробітників.

EVA розвиває власні торгові марки, їх вже більше 50 в портфелі компанії, а частка продажів в натуральному вимірі у 2022 році склала 30,6%. Продукція власних торгових марок EVA неодноразово отримувала відзнаки у світі. Наприклад, магнітна золота маска з пептидами Lift Genesis GEN 63 стала фіналістом міжнародного конкурсу European Private Label Awards 2021. ТМ Rambootan і LuckyPin здобули дві золоті нагороди на міжнародному конкурсі дизайну пакування власних торгових марок Vertex Award.

У 2022 році товарообіг мережі склав 15,7 млрд грн, що на 7% менше порівняно з 2021 роком.

"Маємо допомагати"

Увесь український бізнес об’єднався та працює на перемогу. EVA реалізує багато проєктів з підтримки суспільства та ЗСУ. Які з них будуть пріоритетними цього року?

Наші клієнти надсилають допомогу ЗСУ через наші каси. Ми вже зібрали та передали 17 мільйонів гривень. В магазинах можна придбати та покласти у кошик товари, які ми надсилаємо військовим.

Надаємо адресну допомогу. Наприклад, зібрали понад 2,5 млн грн на допомогу сім’ям, які постраждали через обстріл російськими окупантами житлового будинку у Дніпрі. Ці кошти передали у благодійний фонд "ТАПС", який вирішує, як їх розподілити. У Дніпрі його представники вибрали шістдесят вісім постраждалих сімей та забезпечили їхні побутові потреби. Трьом сім’ям виділили кошти на вирішення житлових питань.

Згодом сталась нова трагедія – російська ракета влучила у житловий будинок в Запоріжжі. І ми вже зібрали для постраждалих 700 тис. грн. Бо соціально відповідальний бізнес має завжди стояти поряд та підтримувати.

 
EVA

Аналітики багато говорять про можливий новий російський наступ. Серце EVA знаходиться в Дніпрі. Чи є у вас план "Б" на той випадок, якщо на сході України спостерігатиметься загострення ситуації?

Ми морально до цього не готові, і хочеться вірити, що цього не станеться. Але технічно – так, ми впораємось. У нас є чотири великих розподільчих центри, які розташовані в Дніпрі, Броварах, Львові та Одесі. Ще один - невеличкий знаходиться у Харкові. Ми вміємо перерозподіляти поставки між ними. На початку великої війни декілька місяців не працював наш центр у Броварах, однак ми впорались - інші перекривали його роботу. Наше сховище даних знаходиться в Європі, тому ми нічим не ризикуємо.

Більшість працівників центрального офісу знаходяться у Дніпрі, але ми працюємо віддалено ще з локдауну 2020 року. Процеси налагоджені, система управління компанією працює, як годинник.

 
EVA

Найважче питання для кожного українця - коли закінчиться війна? Ніхто не має точної відповіді, що ви передбачаєте у ваших планах?

Ми виходимо з того, що війна триватиме до кінця року.

Як такий прогноз змінив пріоритети компанії на цей рік? Чи довелося вам відмовлятись від певних планів, переглядати процеси?

Ми це зробили ще в перший тиждень великої війни. А зараз прилаштувались до ситуації, що склалася. Якщо у нас з’являється можливість відновити магазин – ми це робимо. З цього року, наприклад, п’ять магазинів в Покровську, Добропіллі, Мирнограді, Слов’янську та Краматорську Донецької області знову працюють. Відкриваємо ще один – у місті Родинське.

Як бізнесу працювати прибутково попри війну

Лінія магазинів EVA – один із небагатьох бізнесів в Україні, що отримав прибуток за результатами роботи у 2022 році. На які кроки довелось піти, враховуючи, що не працює кожен сьомий магазин?

Були періоди, коли не працював кожен шостий магазин. Ми керуємось жорстким принципом -  компанія має бути прибутковою. Бо це соціальна відповідальність бізнесу. Завжди балансуємо прибутки з нашими витратами. 

Загалом, наш товарообіг минулого року скоротився на 7% відносно 2021-го та склав 15,7 млрд грн, а от середній чек за цей самий час зріс на 24%. 

Чи суттєво магазин EVA відрізняється від того, що був до війни?

Ні. Я б сказала, що майже не відрізняється. Ми повністю відновили імпорт, постачальники виконують свої зобов’язання, все увійшло в нормальну течію.

Чи було у вас відчуття, що втрачаєте контроль над компанією?

Ні. Жодної хвилини не було сумнівів. Якщо чесно, у нас був пропрацьований план дій ще перед війною. Наприклад, ми заздалегідь придбали генератори.

Про плани на цей рік

EVA розглядала можливість відкрити магазини за межами України. Чи переглянули ці плани після початку війни?

Не можу сказати, що в нас були такі плани. У нас були такі думки, однак конкретного проєкту не було. Зараз не плануємо працювати за кордоном. 

На яких проєктах плануєте сконцентруватись цього року?

За першої можливості плануємо відновлювати магазини там, де можемо це зробити. Майже кожні два тижні додаємо нову EVA у Херсоні, зараз у цьому місті у нас є мережа з п’яти магазинів. Ще декілька плануємо відновити. За цей рік вже відкрили 11 нових магазинів.

Маємо намір відкрити до 50 магазинів переважно у центрі та на заході країни. У кожен новий об’єкт інвестуємо від 2 до 4 млн грн в залежності від формату. Стільки ж може коштувати й відбудова вже існуючої EVA, якщо нанесені суттєві ушкодження. 

 
EVA

Також плануємо добудовувати і автоматизовувати склади. Новий склад плануємо відкрити в Одесі – це великий проєкт, який не завершиться цього року.

Основні наші проєкти стосуються розвитку діджиталу – сайту, частка якого в загальних продажах вже займає 7%, нового мобільного додатку, який має з’явитись у квітні. Склади нашого інтернет-магазину розташовані поки на двох наших розподільчих центрах у Львові та Броварах, і ми їх розширюємо. Цього року, сподіваємось, він з’явиться у Дніпрі.