Поїздки з присмаком небезпеки: як служби таксі перевіряють водіїв

Поїздки з присмаком небезпеки: як служби таксі перевіряють водіїв

Як перевіряють своїх водіїв Uber, Bolt, Uklon та інші компанії і чи достатньо цих заходів для безпеки пасажирів? ЕП з'ясовувала це разом з "Опендатабот".
Четвер, 25 лютого 2021, 13:10 -

Оновлено 1 березня

"Таксист влетів у людей на зупинці: двоє людей загинули", "Водій таксі жорстоко побив клієнта", "Водій таксі збив дитину і покинув місце ДТП". Випадки кримінальної поведінки водіїв служб таксі регулярно з'являються в українському інформаційному полі.

Такі новини змушують багатьох пасажирів таксі під час поїздок хвилюватися за свою безпеку і ставити собі питання, чи достатньо зусиль служба таксі доклала для надання якісних послуг.

У службах таксі в Україні працюють близько 220 тис осіб. ЕП разом з "Опендатабот" з'ясовувала, як найбільш відомі служби таксі в Україні перевіряють кандидатів у водії і чи можна вдосконалити цей вибір.

Таксисти з кримінальною поведінкою

У листопаді 2020 року всі новинні телеканали показали відео, як у Києві водій однієї із служб таксі влетів у пішоходів на зупинці громадського транспорту, у результаті чого двоє людей загинули.

Смертельне ДТП сталося на столичній Борщагівці. Автомобіль Hyundai збив трьох людей і влетів у кіоск на зупинці "Завод "Електронмаш" на Кільцевій дорозі.

Того ж місяця у центрі Львова водій іншого сервісу таксі побив клієнта, який хотів їхати в авто разом із собакою. Водій відмовився від замовлення, хоча пасажир обрав категорію Pets, яка дозволяє перевозити тварин у салоні, та напав на 26-річного хлопця.

Двома місяцями раніше у Львові таксист після конфлікту з 14-літньою пасажиркою розпилив останній в обличчя газовий балочник "Кобра-1Н".

У 2019 році в Києві водій іншої служби таксі на автомобілі Hyundai Accent збив дочку президента Федерації фехтування України Вадима Гутцайта і зник з місця ДТП.

Це лише кілька випадків кримінальної поведінки таксистів і лише ті, про які стало відомо громадськості. Усі вони свідчать про те, що перевіряти водіїв перед прийомом на роботу можна краще.

Контрольний список з перевірки водіїв: очікування та реальність

ЕП склала "ідеальний" алгоритм з перевірки водіїв та опитала найбільш відомі служби таксі, чи виконують вони кожен пункт.

До списку служб таксі увійшли п'ять найбільш популярних компаній в Україні: Uber, Bolt, "Уклон", "Еліт таксі" та White cab. Остання на запит ЕП не відповіла.

Документи

У першу чергу, перед прийомом водія на роботу служба таксі повинна перевірити його документи: паспорт, водійське посвідчення, документи на машину (якщо авто не належить службі) та страховий поліс.

Кожен документ потрібно перевірити не лише візуально, але й пересвідчитися, чи є вони у відповідних реєстрах. У 2018 році в Україні було понад 1,5 млн анульованих паспортів, які все ще можуть використати шахраї.

 

Надані документи Uber перевіряє на достовірність, справжність фотографій у них та можливе дублювання облікових записів в інформаційній системі.

"Ми також використовуємо відкриті дані уряду, щоб додатково перевіряти документи", – додали в компанії.

Для підключення до сервісу Bolt водій реєструється в додатку та завантажує необхідні документи, у тому числі власне фото. Обліковий запис активується лише після того, як співробітник компанії їх перевірить.

Як відбувається перевірка достовірності документів, у компанії не пояснили, зазначивши що "ретельну перевірку" здійснюють автопарки, які співпрацюють з Bolt. Там проводять співбесіди та звіряють надану інформацію з даними з державних реєстрів.

Надіслані в електронному вигляді документи працівники сервісу перевезень "Уклон" теж перевіряють, але тільки через сервіс Моторного (транспортного) страхового бюро, що дозволяє впевнитися в дійсності лише поліса "автоцивілки".

Чи не найбільші вимоги до документів – в "Еліт таксі". Крім стандартного пакета, служба вимагає виписку з державного реєстру водія як фізособи-підприємця із зазначенням відповідних КВЕДів, витяг з реєстру платників податків та повідомлення про відкриття розрахункового рахунку приватного підприємця.

Співбесіда

Співбесіда дозволяє оцінити адекватність водія, його мотивацію та комунікаційні навички. Також під час спілкування з потенційним працівником компанія може з'ясувати, чи відповідає водій її ключовим вимогам.

В Uber і Bolt не відповіли, чи проводять співбесіди з новими водіями.

У сервісі "Уклон" співбесіда передбачена. Фахівці компанії оцінюють водіїв на адекватність та зовнішній вигляд. Це і стаж водіння – основні фактори, які впливають на рішення про співпрацю з водієм. Особа не може бути молодшою за 21 рік і повинна мати трирічний водійський стаж.

Для успішного проходження співбесіди в "Еліт таксі", крім "готовності до виконання всіх вимог компанії", вимагається вільне знання української мови та вулиць міста.

Медична перевірка

Теоретично стан здоров'я водіїв має контролюватися під час прийому на роботу і щодня при виході на роботу.

Лікарі повинні пересвідчитися, чи у людини немає станів, які перешкоджатимуть водінню, а також хвороб, наприклад, гострих респіраторних захворювань, які можуть наражати на небезпеку пасажирів.

В ідеалі перевірка також має включати експрес-тестування на сліди наркотичних речовин чи зловживання алкоголем.

У більшості служб таксі стан здоров'я водіїв регулярно не перевіряють. Представники "Уклону" лише уточнили, що перевіряють "усе, що є у відкритих даних".

В "Еліт таксі" вимагають документ про актуальність медичного обстеження.

"Актуальне медичне обстеження в медичних лабораторіях є підтвердженням того, що кандидат здоровий. Якщо ми сумніваємося в кандидаті, то можемо додатково попросити пройти медичне обстеження в спеціальних лабораторіях", – розповідає директорка з комунікацій "Еліт таксі" Анастасія Саракуз.

Порушення правил та штрафи

За даними Національної поліції, більшість скоєних ДТП спричинені порушеннями правил маневрування, перевищенням швидкості та водінням у стані алкогольного сп'яніння.

За останній рік 131 тис водіїв було засуджено як винуватців скоєння ДТП, ще 108 тис – через водіння у нетверезому стані.

Отже, перед прийомом на роботу потрібно перевіряти, чи не було у водіїв штрафів за відповідні правопорушення і чи не були вони засуджені за статтями Кримінального кодексу, пов'язаними з безпекою дорожнього руху (ст. 286 та ст. 286-1).

 

Сервіси Uber і Bolt не відповіли на це питання.

В "Уклоні" повідомили, що для перевірки водіїв користуються одним з онлайн-сервісів перевірки компаній і фізичних осіб, не уточнивши, яким саме.

Водіїв "Еліт таксі" перевіряють через сервіс перевірки адміністративних правопорушень у галузі безпеки дорожнього руху. При введені номерного знака автомобіля та даних його власника надається інформація про наявні в реєстрі порушення.

Щоправда, у сервіс поки що вносяться дані лише про перевищення швидкості і з 1 червня 2020 року, коли почати працювати прилади автофіксації порушень.

"Якщо в кандидата є систематичні порушення, ми відмовляємо в підписанні договору про співпрацю", – каже Саракуз.

Історія злочинів та адміністративних правопорушень

Служба таксі мала б перевіряти кандидата на наявність фактів скоєння злочинів або адміністративних правопорушень, пов'язаних з насильством або майном. Є сенс поцікавитися, чи не є вони відповідачами у незавершених судових процесах.

В Uber і Bolt не відповіли на це питання.

"Уклон" орієнтується на дані з відкритих джерел. "Якщо є судові справи, ми їх перевіряємо", – каже операційний директор компанії Сергій Смусь.

В "Еліт таксі" підкреслюють, що відкрита судимість і справи кримінального провадження – це конфіденційна інформація. "Але ми просимо кандидатів надати довідку про несудимість", – нагадує директорка з комунікацій служби таксі.

У підсумку

Великі гравці ринку не повністю використовують доступний спектр інструментів перевірки кандидатів у водії.

Зокрема, не завжди проводять співбесіди, не вимагають медичні довідки, проходження тестування на наявність наркотичних речовин у крові та довідки про несудимість, не відстежують, чи були водії винуватцями ДТП.

Тимчасом дані, отримані в результаті такої перевірки, можуть красномовно охарактеризувати потенційних водіїв, яким сервіси таксі довіряють життя і здоров'я своїх клієнтів.

Ба більше, перевірка водіїв може не вичерпуватися позиціями описаного контрольного списку. Потенційних водіїв можна цілком легально перевіряти за низкою публічних реєстрів.

✔ Реєстр осіб, які переховуються від органів влади.

✔ Єдиний реєстр боржників.

✔ Єдиний державний реєстр виконавчих проваджень.

✔ Реєстр осіб, які вчинили корупційні або пов'язані з корупцією правопорушення.

Крім того, важливо постійно моніторити зміни в публічних державних реєстрах щодо працівників.

Однак через те, що служби таксі не використовують весь доступний арсенал інструментів перевірки кандидатів, існує високий ризик прийняття на роботу водіїв з кримінальною поведінкою.

Регулярні резонансні випадки з трагічними наслідками це підтверджують.

Після виходу публікації редакція ЕП отримала відповіді від служби таксі White cab.

Вимоги до водіїв

Працевлаштуватись у White cab можуть особи старші 25 років, які мають мінімум 3 роки водійського стажу та проживають в Києві останні 6 місяців.

Обов’язковими умовами прийнятті на роботу є відсутність судимостей, знання міста, охайний зовнішній вигляд та манера спілкування.

Документи для прийняття на роботу

Для працевлаштування необхідно надати оригінали паспорту, ідентифікаційного коду та посвідчення водія.

Співбесіди

На першому етапі відбувається телефона розмова з співробітником HR (відповідальний за підбір персоналу, ЕП) служби. Якщо водія влаштовують умови, а службу — анкетні дані потенційного працівника, його запрошують на зустріч з менеджером по роботі з водіями.

Перевірки

Кандидати перевіряються через відкриті джерела інформації. Їх просять відкрити особисті дані картки "Дія". У випадку наявності заборгованості по штрафам за порушення ПДР, кандидату можуть відмовити у прийнятті на роботу.

Якщо під час зовнішнього оцінювання працівники засумніваються в професійній придатності водія (підозри на зловживання алкоголем, чи наркотичними речовинами), то додатково просять надати медичну довідку.

Звільнення

Якщо на водія надходить скарга, з ним протягом одного робочого дня зв’язується менеджер і обговорює ситуацію. У випадку повторення ситуації водія звільняють.


powered by lun.ua
Підпишіться на наші повідомлення!